Най-тежкото за автомобилната индустрия изглежда предстои
Недостигът на чипове поставя под съмнение производствените възможности на компаниите в Европа, а войната само ще засили проблема

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Недостигът на полупроводници вероятно ще остане проблем за автомобилната индустрия и през 2023 г. Това заяви главният изпълнителен директор на германския автомобилен производител BMW AG Оливер Ципсе в интервю за вестник Neue Zuercher Zeitung (NZZ), цитиран от Reuters.
„Все още сме в разгара на кризата с недостига на чипове“, каза Ципсе.
Очаквам да започнем да виждаме подобрения най-късно през следващата година, но все пак ще трябва да се борим с фундаментален недостиг и през 2023 г.”, допълни той.
Още на годишния си брифинг в средата на март от BMW завиха, че очакват недостигът на чипове да продължи през цялата 2022 г.
Коментарите на Ципсе повториха подобни изявления на финансовия директор на Volkswagen AG Арно Антлиц от събота, който каза, че очаква предлагането на чипове да не може да отговори на търсенето до 2024 г.
Очаква се инвазията на Русия в Украйна да задълбочи още повече проблема и да доведе до значително по-голям недостиг.
Ще минат може би от 3 до 6 месеца преди да видим голямото въздействие на войната, но ако тя продължи твърде дълго, това ще предизвика огромни проблеми с веригата на доставки. Компаниите вече “изяждат” резервите си“, заяви пред Fox Business Дусин Кармак, научен сътрудник по киберсигурност, разузнаване и нововъзникващи технологии във фондация Heritage.
По думите му 3 от най-големите световни компании, които са производители на неон, който е критично важен елемент при лазерите, използвани за производството на чипове, са базирани в Мариупол, който беше опустошен от войната. Има и две предприятия в Одеса.
Миналата седмица Белият дом предупреди, че компаниите в САЩ стават все по-уязвими заради недостига.
Някои доклади сочат, че Украйна осигурява до 90% от доставките на неонов газ, но по-тревожна е ролята на Русия като основен доставчик на редкоземни метали, например паладий. Москва осигурява приблизително 28% от световните доставки на паладий и 7% от доставките на САЩ, според данни на Обсерваторията на икономическата сложност (OEC).
Ще забележите, че САЩ сами по себе си не са блокирали износа на паладий от Русия“, каза Дусин Кармак.
Цената на паладия се покачи значително на световните стокови пазари, като достигна едногодишен връх от $3.302 за унция на 8 март, според Monex.
Недостигът на паладий също ще повлияе на други производствени възможности, като да речем на автомобилните катализатори (каталитични конвертори). Производителите на автомобили започнаха да си сътрудничат в началото на 2022 г., за да идентифицират начини за иновации в бъдещите чипове.
Една от ключовите промени, чрез които производителите могат да избегнат подобни проблеми в бъдеще, е да диверсифицират своите източници на необходими материали – процес, който може да се окаже труден, тъй като Китай остава доминиращият доставчик на редкоземни метали.
Според експерти Южна Африка, както и части от Южна Америка са най-обещаващи за бъдещ добив. Южна Африка вече изнася около 17% от глобалните доставки на паладий, което я прави вторият по големина износител в света.
САЩ биха могли да обмислят как да увеличат подкрепата си за добив и рафиниране на тези метали, или рискуват да оставят себе си и съюзниците си да разчитат на Китай.
По същество САЩ блокира много от производствените си възможности", каза Кармак.
„Едно нещо, което трябва да вземем предвид, докато вървим напред, е да не се опитваме да водим тези геополитически битки с една ръка, вързана зад гърба ни. Ако виждате, че отношенията между САЩ и Китай стават все по-разпокъсани, мисля, че трябва да диверсифицирате вноса си колкото е възможно по-скоро”, заключи той.