Незабавните банкови преводи в България достигнаха 26 млрд. лв.
Плащанията по мобилен номер са все по-популярни сред българите

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Банковите преводи не са това, което бяха – те вече са основно дигитални и се извършват за секунди. Нeзабавните (blink) преводи вече са част от ежедневието на българите, като за деветмесечието на 2024 г. са извършени 16.1 милиона такива транзакции на стойност 25.8 млрд. лв. Това представлява 43% годишен ръст на съпоставима база, който е в унисон с глобалните тенденции, където незабавните плащания растат с 42.2%. Като пионери отвъд граница се отличават Индия, Бразилия, Индонезия, Малайзия и Нидерландия.
За мащаба на пазара на blink плащанията даваме и още числа – за цялата 2023 г. бяха наредени 11.1 милиона превода за 18.8 млрд. лв. Данните представи директорът на „Национална картова и платежна схема“ към „Борика“ Стоилка Арсова по време на форума Digipay.
За един такъв малък пазар се доближаваме до световните данни. Имаме непрекъснат ръст, който ще продължава, очакваме в следващите години да се утрои обемът“, посочи Арсова.
В момента лимитът по blink преводите в България е 30 хил. лв., но се обмисля той да бъде повишен.
В следващите месеци ще анализираме и ще има дискусия“, посочи Арсова, като допълни, че се очаква повишаването му, но след въвеждане на еврото в България.
Пред Economic.bg тя даде и повече данни за незабавните преводи по мобилен номер – т. нар. blink p2p. Чрез тях мобилният номер е свързан с IBAN-a на лицето и спестява усилията за въвеждане на банкова сметка. Преводите до 100 лв. са без такса и могат да се използват от разделяне на сметка в ресторант до събиране на пари за подарък на колега в офиса. Те са междубанкови между 7 банки, като последната включила се миналата седмица е tbi bank.
От началото на годината направените междубанкови преводи достигат 885 хиляди на стойност 4 млн. лв. Ръстът през третото тримесечие достига 66% спрямо второто, а на годишна база не се правят сравнения, тъй като междубанковите преводи стартираха в края на миналата година.
Регистрираните за услугата клиенти вече достигат 800 хиляди, което представлява 30% ръст спрямо началото на годината. Ползвателите на мобилно банкиране в България пък са около 2.7 милиона, т.е. място за растеж има.
Арсова допълва, че все още голяма част от клиентите на банките не са в регистъра, тъй като са с нагласата, че услугата се предлага вътребанково.
Засега до края на годината услугата blink p2p е без такси от банките, част от схемата при условие, че преводите са до 100 лв. Арсова допълни, че се очаква и след декември да има „обща политика за таксите“.
В края на следващата година пък се планира поглед към бизнеса с пилотен проект за p2b плащания, а именно от клиент към търговец. В момента се финализира архитектурата на схемата, обясни Арсова.
Въпреки неяснотата около присъединяването на България към еврозоната, в последните месеци „Борика“ работи усилено и върху възможността банките в България да извършват пълноценно преводи и към европейските финансови институции от Европейския съюз. Незабавните преводи в евро между български банки, които се включат в схемата, до чужди се очаква да стартира през декември.
Blink паркиране
Услугата, разработена от „Борика“ blink паркиране се очаква да се въведе в още три големи банки след внедряването ѝ в „Инвестбанк“ през лятото на тази година. По думи на Арсова в момента трите банки са в тестова среда, а внедряването на услугата се очаква да стартира до края на годината.
Догодина до края на първото тримесечие ще имаме около 60 – 70% от пазара“, обясни Арсова.
Освен с общините, които предлагат платено паркиране, компанията вече сключва договори с частни паркинги, включително в София. Идеята е първоначално да се започне с по-големи такива. Проблем обаче се среща в някои от моловете, в които невинаги има интернет връзка.