Караджов: Няма пари за повишаване на сигурността в железниците
Нужни са много инвестиции, за да се обнови подвижния състав и жп мрежата с високотехнологични системи за сигурност
© ECONOMIC.BG / БТА
След като в началото на седмицата транспортният министър Гроздан Караджов очерта трагичната ситуация в железниците, днес той допълни картината. По време на парламентарния контрол той обясни, че липса на средства спира модернизацията на системата, така че да бъде сигурна и да се минимизира човешкият фактор.
Отново повод за изказването на Караджов бе трагичната катастрофа край Локорско, при която се сблъскаха товарни композиции на „БДЖ – Товарни превози“ и частната „Пимк“. Тогава загинаха двама машинисти от държавното дружество, а други двама са в тежко състояние в болница.
По думите му в железниците са натрупани много дефицити, но най-големият е по отношение на контрола и дисциплината. Той даде за пример бавното модернизиране на жп участъци в страната и заяви:
жп магистралите са като автомагистралите – строителството е скъпо, бавно, на парче и краят е далеч в бъдещето.“
По отношение на обновяването и модернизирането на съществуващите технически системи, включително сигнализацията, Караджов заяви, че това изисква планиране, осигуряване на средства, строителен надзор, технически капацитет и квалифициран персонал.
По думите му важна част от системите е осигурителната техника, която надгражда вече съществуващата системата. В съвременния жп транспорт осигурителната техника комуникира директно, без човешка намеса, с тяговия подвижен състав и изключва субективния фактор.
За съжаление, ние сме далеч от тези удобства. Само направленията Пловдив – Свиленград и Септември – Пловдив разполагат с такива устройства“, коментира министърът.
По думите му само обновяването на един локомотив с такива системи и бордова апаратура би струвало над 1 млн. евро – нещо, което е цел, но не може да се случи в рамките на година или по-кратък период.
Може да си представите колко много средства ще са необходими, за да оборудваме целия подвижен състав. Десетократно повече ще струва да се обхване и цялата мрежа.“
Караджов коментира, че през последните години е въведено ново поколение осигурителна техника, базирана на компютърно управление на процесите на движение на влаковете, изключваща субективния фактор, но само в 33 гари от мрежата и в 2 диспечерски централизации – в участъците Световрачене – Карлово и Крумово – Свиленград.
За подобряване на комуникацията и нейната непрекъснатост се вгражда система от най-съвременно ниво – GSM R – като неразделна част от системата за управление на движението и осигурителната техника.
Ще добавя, че наред с нейното изграждане се минава и на следващ етаж на системата, защото след няколко години GSM R няма да съществува.“
Поради финансови причини и липса на средства поетапно, но изключително бавно, се включват целите маневрени и други коловози към осигурителната техника на експлоатационните пунктове, коментира още министърът.
Той коментира още, че вече се работи по осъвременяване на нормативната база и завишение на контрола на влаковото движение, провеждат се разговори със служители и се правят обучения по националните правила за безопасна експлоатация в жп транспорта.
В „БДЖ – Товарни превози“ е издаден т.нар. Тревожен бюлетин, който информира персонала за инциденти и набелязва мерки, които да се предприемат. Разпоредено е в гарите с прекъснато действие на осигурителната техника (т.нар. развързани гари), началниците на гарите да не работят като ръководители на движението.
От декември месец в НКЖИ поетапно се монтират камери на местата, където се осигурява движението на влаковете. Направена е структурна промяна – участъковите инспектори от Инспекторат „Безопасност“ преминават в структурните поделения за движение на влаковете. Целта е упражняване на ежедневен контрол на място върху работата на целия гаров персонал.
Забранено е да се извършват ремонтни дейности по жп инфраструктура при непрекъснато движение на влаковете, за да се избегнат рискове за служителите. Предстоят извънредни изпити на експлоатационния персонал, коментира още Караджов.
Иван Белчев (ПП-ДБ) коментира, че проблемите в железниците са много и те ще са на дневен ред през целия мандат на министъра. Допълни, че
Защото ако имаше подобни въведени системи, този инцидент (бел. р. - катастрофата край Локорско) нямаше да се случи. Човешкият живот е безценен и не трябва да се пестят пари.“