Нова заплаха за работните места на Острова след Brexit
1 млн. души са ангажирани в британската автоиндустрия, основният пазар е ЕС

Търговските бариери, които ще бъдат наложени на Великобритания след Brexit, ще бъдат „откровено катастрофални“ за британската автомобилна индустрия. Това мнение изрази пред Independent Хано Кирнър, изпълнителен директор в Jaguar Land Rover.
Ще бъдат засегнати почти всички в автоиндустрията, вкл. производители на автомобилни компоненти, които виждат заплаха за работните места, ако достъпът до единния пазар на ЕС бъде ограничен след Brexit.
Допълнителните мита биха повишили цените и биха усложнили допълнително интегрираните трансгранични вериги на доставки, което „заплашва британския бизнес и работните места“, посочи Кирнър.
Британската автомобилна индустрия е все по-загрижена за условията, при които Великобритания ще напусне ЕС. Свободното движение на работници е много важно за глобалните автомобилни компании, особено тези с централи в Япония, Германия, Индия и САЩ. Те не могат да си позволят квалифицираните им кадри и ключови специалисти да чакат с месеци за работни визи.
Сегашният достъп до таланти и пазари „не е лесно да се замени“. Въвеждането на тарифи в индустрия, където компонентите преминават през повече от една граница в производствения процес ще бъде „административен ад“, ако една вътрешна индустрия ги наложи, посочи Майк Хоус, ръководител на Дружеството на моторните производители и търговци.
Британските власти също осъзнават значението на безтарифния достъп на автоиндустрията до европейския пазар. Фирмите „трябва да привлекат специалистите, от които се нуждаят“, за да се възползват от това „невероятно бижу“, заяви Марк Гарниър, младши ръководител на новоучредения департамент за международна търговия.
Jaguar Land Rover е най-големият износител на британски стоки в Китай. 42 хил. служители работят за компанията, която инвестира 3,5 млрд. лири годишно във Великобритания.
Ако Великобритания не успее да постигне споразумение за свободна търговия с ЕС, ще бъде принудена да търгува по базовите правила на Световната търговска организация (СТО). Така митата за местните автопроизводители могат да скочат до 10%. Подобни условия биха нанесли сериозни щети на британската икономика.
57% от 1,6-те млн. автомобила, произведени във Великобритания, са предназначени за европейския пазар. Следващият е американският с едва 12%, следван от китайския със 7%. Същото се отнася за двигатели и товарни автомобили. Около 1 млн. работни места във Великобритания зависят от автоиндустрията.