Ново дружество ще поеме ремонтите на БДЖ
Частните оператори ще си разделят подвижния състав на БДЖ, закупен след 2009 г.
© ECONOMIC.BG / МТС
Министерството на транспорта предвижда създаването на ново дружество, което да поеме изцяло ремонтната дейност на БДЖ. Плановете бяха обявени от вицепремиера и министър на транспорта Гроздан Караджов по време на първата от поредицата срещи за обществено обсъждане на новите договори за възлагане на обществени пътнически превози.
Според него тази стъпка ще гарантира равен достъп до инфраструктурата за поддръжка – не само за държавния оператор, но и за частните компании, които се очаква да навлязат на пазара от края на 2026 г.
По отношение на ремонтите на подвижния състав предвиждаме да се създаде отделно дружество, в което да се прехвърли цялата ремонтна дейност на БДЖ. То ще предоставя на всички оператори услугите по ремонт и поддръжка при равни условия“, каза вицепремиерът, цитиран от пресцентъра на ресорното ведомство.
Подробности за структурата, собствеността и управлението на бъдещото ремонтно дружество все още не са обявени, но предстои отделна среща със синдикатите, на която ще се разгледат условията за преструктуриране и прехвърляне на персонала.
Разделението по лотове и подвижния състав
Припомняме, че промените са част от по-широката подготовка за либерализиране на сектора, като държавата планира да възложи обществените услуги на база конкуренция. Вече стана ясно, че страната ще бъде разделена на три региона – Западен, Северен и Южен – с различен пазарен потенциал. Най-привлекателният от тях е Западният лот, в който попадат експресните, международните и нощните влакове, както и натоварени междурегионални и крайградски линии около София и Пловдив.
Сега в прессъобщението министърът дава обосновка за разделението.
Планираме обособяването на два региона, в които да се състезават кандидатите за регионални оператори, и още един – за кандидати с доказан опит в сектора. Така ще поставим началото на реална конкуренция в сектора. Неслучайно избрахме този консервативен подход, който ни дава гаранциите, че обслужването на българския жп транспорт ще бъде в сигурни ръце“, обясни Караджов.
Нещо повече – от изказването на Караджов става ясно, че не само новият подвижен състав, финансиран със средства от Плана за възстановяване, ще бъде предоставен за ползване от операторите, но и този, „закупен от държавата след 2009 г.“ Всичко ще бъде ползвано пропорционално от операторите, в зависимост от обема на извършваната услуга.
По отношение на служителите в сектора, проектът залага запазване на работните места, като колективният трудов договор ще действа и при новите оператори. Трудовите правоотношения ще се прехвърлят към новите изпълнители по силата на Кодекса на труда.