Свързаността и сигурността са ключови в цифровия свят
Правенето на успешен бизнес е предизвикателство само по себе си
Цветан Мутафчиев:
Цветан Мутафчиев е изпълнителен директор на „Телелинк” ЕАД от 2010 г. Има дългогодишен опит в сферата на информационните и комуникационни технологии. Работил е като инсталатор, проектант, търговски мениджър, мениджър ключови клиенти, търговски директор.
Г-н Мутафчиев, „Телелинк” става на 15 години. Кои са най-големите предизвикателства, през които преминахте?
Правенето на успешен бизнес навсякъде е предизвикателство само по себе си. Не мога да подбера една или няколко трудности, през които сме преминали, но може би най-трудно бе и продължава да бъде да поддържаме устойчивия ръст на местния пазар и успешното развитие на външните пазари.
Когато основавахте компанията, как си я представяхте във времето?
Аз се присъединих към компанията след петата й година и не съм участвал в основаването й, но знам, че в началото е имало много ентусиазъм и бегла представа за това, което предстои. Петнадесет години по-късно имаме присъствие в десет държави, като само българското дружество има 350 души персонал и годишен оборот от почти 100 млн. лв., предимно от услуги.
Как управлявате промяната и как тя управлява вас?
Не знам дали промяната може да ни управлява и при това да ни движи във вярната посока, но със сигурност ни кара постоянно да променяме начина си на работа, организационната структура на компанията, портфолиото си от продукти и услуги. Дотолкова, че при нас промяната е непрекъснат процес. Това е от една страна. От друга, ние също сме хората, които „случваме“ промяната. Променяме средата, в която живеем, развиваме себе си и хората, с които работим и, малко или много, задаваме дневния ред на промените, които стават около нас.
Дигитализацията навлиза с много бързо темпо във всички сфери. Как се отразява това на вашия бизнес и на вашите разработки?
Два от ключовите фактори в цифровия свят, в който живеем, са свързаност и сигурност. Фокусирали сме се върху тях от години и развиваме своите компетенции и продукти в тези две основни области. От по-новите направления на работата ни бих споменал информационната сигурност (на данни, приложения, инфраструктура) и т. нар. Smart cities – умни градове, в частност интелигентни транспортни системи.
Кои са най-големите постижения на „Телелинк” до момента, в какво е силата на компанията?
Телелинк предоставя услуги, така че силата на компанията е в хората и във фирмената култура, която всички ние успяхме да създадем. Може би най-голямото ни постижение е, че през годините си изградихме имидж на надежден партньор за нашите клиенти и доставчици. Постигнахме го с много усилия, не взимахме всяка сделка на всяка цена, изпълнявахме обещанията си. Хубаво е да виждаш как това се отплаща.
Предлагате решения за иновативно здравеопазване. Какви разработки имате и върху какво сте фокусирани в момента?
В момента много голям интерес предизвиква единствената по рода си медицинска маса за виртуални дисекции. Системата предлага изключително детайлни 3D изображения, които се генерират от реални медицински изследвани (например ЯМР), както от локалната PACS система (Система за архивиране и възпроизвеждане на изображения за медицински нужди), така и от световната практика чрез достъп до образователен портал. Самият портал дава достъп на лекари и студенти от всяка маса, компютър или мобилно устройство до огромна база данни с клинични случаи.
Технологията наистина предоставя на медиците много нови възможности за диагностика и лечение и създава възможности за подобряване качеството на здравеопазването. Визуалното представяне на реални изследвания е наистина впечатляващо – може да се „разходиш“ виртуално през аортата, да измериш ширината на кръвоносен съд, да разгледаш от всички страни даден орган и т.н.
Как технологиите променят образованието, хората, самата реалност дори?
Технологиите предоставят неизчерпаеми възможности за образование, работа, забавление. Всичко зависи от желанието и усилията ни, които полагаме да се учим, работим и забавляваме. Всичко е на един клик разстояние. Разбира се, ако човек кликва основно с дистанционното на телевизора, може да се очакват само промени в негативна посока. Предизвикателство е да се намери ценното в морето от информация и дезинформация. Както вероятно би казал Марк Твен: „Не вярвайте на всичко, което четете в интернет“. Хартиените книги (и електронните им издания, разбира се) все още са един от най-добрите източници за придобиване на знания и трениране на мисълта.
Наемате ли се да прогнозирате какво ще се случи в IT бизнеса след 10 години?
Според индекса на навлизане на цифровите технологии в обществото България е на 27-о място от 28 държави в ЕС. Ако сега погледнем най-развитите икономики, може би ще добием доста ясна представа какъв ще бъде ИТ бизнеса у нас след 10 г. Със сигурност няма да сбъркам много, ако кажа, че все повече хора и предмети ще бъдат свързани с мрежата с всички възможности, улеснения и опасности, които крие това. Като неотдавнашният пример със свързан с интернет хладилник, изпратил 750 000 спам съобщения, поради отсъствие на защита от зловреден код. Най-вероятно, паралелно с повишаването на цената на имотите в места с най-добре развита инфраструктура, ще се вдига и тази на местата, които нямат никаква свързаност, или поне понятието офлайн ще стане едно от важните измерения на лукса.
На какво се крепи успехът на една IT кампания днес? А утре?
Ако ограничим въпроса до сферата на системната интеграция, където нашата компания развива дейност, доскоро бе достатъчно интеграторът да успява да свързва хардуер и софтуер от различни производители и да прави така, че те да работят гладко и да предоставят очакваните от тях услуги. В момента все повече услуги и функционалности се предоставят as a service, без необходимост от придобиване на оборудване и заплащане на квалифицирани услуги за пускането му в експлоатация. Това бързо праща традиционната интеграция в миналото и само компаниите, които предлагат достатъчна добавена стойност за клиентите си, ще успеят да поддържат добра жизнеспособност и растеж. Може би ключът е в тясната специализация и предлагането на нишови продукти и услуги, каквито гиганти като Google, Amazon, Microsoft и Apple няма да предлагат.