Още една агенция постави „Има такъв народ“ на първо място

Дори обединени „Патриотите“ остават под границата за влизане в Народното събрание

Още една агенция постави „Има такъв народ“ на първо място

Снимка: ИТН, ГЕРБ/Колаж

1828 ~ 3 мин. четене
Автор: Economic.bg
Предсрочни избори 2021

След като преди три седмици „Галъп“ даде преднина на „Има такъв народ“ пред ГЕРБ-СДС, днес това прави още една авторитетна социологическа агенция – „Алфа рисърч“. Според актуалното изследване, направено броени дни преди изборите на 11 юли, формацията на Слави Трифонов изпреварва партията на Бойко Борисов с 0.3 процентни пункта. Също така показва, че дори обединени, „Патриотите“ няма да успеят да прехвърлят 4-процентната бариера за влизане в Народното събрание.

Друг акцент от социологическото проучване, проведено в периода 4 – 7 сред 1013 пълнолетни граждани от цялата страна, е че има лек спад в избирателната активност спрямо редовните избори през април, в резултат от умората и разочарованието от политическата конфронтация. Притеснени от машинното гласуване са основно избирателите над 60 години и в по-малките населени места. Това може да окаже влияние както върху избирателната активност, така и върху резултатите за партиите, които имат по-широка електорална база сред тези социални групи.

Електорални нагласи и възможни тенденции

В края на предизборната кампания проучването констатира засилена конкуренция за първото място между ГЕРБ и ИТН. След спад и отстъпление в редиците на ГЕРБ, регистрирани в началото на кампанията, в нейния край е налице известна мобилизация. Няколко дни преди вота подкрепата за партията на Бойко Борисов е 21.5%. ИТН се възползва от инерцията на своя пробив в изборите на 4 април и успява да привлече значителна част от протестния вот към по-малки партии, без шанс за парламентарно представителство, както и на част от по-широката периферия на ГЕРБ. В резултат на това тя достига подкрепа от 21.8%,  което ѝ дава фотофиниш преднина.

Продължаваща мобилизация на симпатизантите на ГЕРБ може да обърне тази тенденция.  Обратното, включването на повече младежки, емоционален вот, както и на вот от чужбина, може да осигури преднина на ИТН, се посочва в анализа на „Алфа рисърч“.

БСП категорично подобрява позициите си в хода на кампанията, достигайки 16.4% от твърдо решилите да гласуват. Мобилизацията на избирателите ѝ, както и желанието на левите симпатизанти да бъде оползотворен вотът им, ограничават изтичането на гласове към конкурентни леви формации. БСП има всички шансове да подобри резултата си от 4 април. Риск пред подкрепата ѝ е високият дял леви симпатизанти, които изпитват неудобство да не би да не се справят с машините и евентуално биха могли да се откажат от гласуване.

Към момента „Демократична България“ е четвърта с 12% от твърдо решилите да гласуват. Така тя затвърждава позициите си от началото на кампанията, като важен фактор за нейния резултат  отново ще бъде вота от чужбина. В аналогична ситуация е ДПС, което има прогнозна подкрепа от 11.1%. Ключов за финалния резултат и за съотношението между двете формации ще е вотът от чужбина, който националното проучване не може да отчете.

Слаба мобилизация в края на кампанията отбелязва и „Изправи се! Мутри вън!“, достигайки 5.4% от вота. Платформата на Мая Манолова се характеризира с висока степен на обмен на избиратели с ИТН, както и с отлагане на решението коя от двете партии да бъде подкрепена до последните дни на кампанията.

Към момента „Българските патриоти“ (3.8%) остават малко под изборната бариера от 4%. Не съумява да премине чертата и „Възраждане“ (3.2%), но при него също е интересно да се изчака вотът от чужбина, откъдето то изненадващо получи висок резултат на 4 април.

Подкрепи Economic.bg