От края на септември бургазлии ще купуват билет със смартфон
Приложението ще улесни ежедневието на пътуващите с градски транспорт, казва изпълнителният директор на Tickey Димитър Димитров

Закупуването на билет за градски транспорт в София, а и в други големи български градове, често се възприема като препятствие от пътниците. Главната причина са малки спънки като липса на билети по будките и при шофьорите. Една българска стартъп компания намери решение на този проблем.
Tickey e eдно от най-новите български приложения за мобилни телефони, което има за цел да улесни придвижването с градски транспорт в по-големите градове. На кратко, приложението предлага услуга, чрез която през личния ви смартфон можете да закупите билет за градския транспорт. Нещата обаче не спират до тук – приложението предлага оптимизирана цена на базата на анализ, в зависимост от броя на пътуванията ни.
Как се получава връзката между приложението и превозните средства? В автобусите се внедряват iBeacon сензори, които засичат качващите се пътници чрез bluetooth и мобилен интернет. При качване в автобуса, потребителите получават съобщение на мобилните си устройства дали желаят да си купят билет и в няколко лесни стъпки извършват плащането.
За иновациите в транспорта, бизнес модела и пътя към успеха на един начинаещ стартъп с потребна идея, Economic.bg разговаря с изпълнителния директор на българското приложение Tickey Димитър Димитров.
Какво Ви провокира да създадете приложението и откъде дойде идеята?
Преди година активно ползвах градски транспорт и често се е случвало да ме глобяват, защото не съм имал възможност да си купя билет – или липсват на спирката, или няма налични в автобуса, машините за билети пък работят единствено в метрото и с монети. Тогава ми дойде идеята, че всъщност почти всеки носи в себе си мобилен телефон, повечето от които са смартфони.
Защо тогава едно такова устройство да не се превърне и в подръчно средство за купуване на билет?
Така и се роди идеята за приложението. Малко по малко започнахме да движим проекта. Първото ни участие беше на предприемаческото състезание StartUP Weekend 2014, където спечелихме трето място. След това получихме и първото си финансиране от Start It Smart, с което развихме проекта. В края на миналата година станахме част от фонда за рискови инвестиции на Eleven и получихме ново финансиране в размер на 100 хил. евро.
Има ли точна дата за старта на приложението в първия град – Бургас?
В момента текат последни приготовления по пускането на приложението в Бургас. Очаква се идната седмица да подпишем договор с общината. Очакваме, че до края на септември пътуващите с 211 ще могат да си купят билет през нашето приложение. Община Бургас са изключително оперативни и нещата се развиват по план до момента.
Как мислите да генерирате приходи, за да може стартъпът да работи и за вас самите?
Ще генерираме приходи главно чрез продажба на билети, но няма да променяме цената на билета – той си остава 1 лев. Дейността ни е свързана с разпространяването на билети, както се разпространяват от будки и спирки. Ако разпространяваш билети, общината ти прави търговска отстъпка за извършването на тази дейност. Това е и бизнес моделът, който ще следваме и занапред. Това, разбира се, не коства никакви разходи на общината. Ние не очакваме инвестиция в лицето на градовете, с които ще работим.
Тоест, вие сами ще покривате разходите по проекта?
Цялата инфраструктура, сървъри и устройствата – iBeacon се заплаща от нас. В момента имаме кредит на стойност от 100 000 долара от Google, само за използването на облачни услуги. Идеята е да покриваме разходите си от комисионата за продажба на билети.
Как вървят преговорите със Столична община?
Честно казано, нещата вървят по-трудно, отколкото в Бургас. Представихме презентация пред Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, където нещата минаха гладко. Проблемът дойде от Центъра за градска мобилност. Отначало ни предложиха да пуснем приложението по две линии – 280 и 94, но преди малко повече от седмица на поредната среща заявиха, че за да се осъществи това на практик,а е нужно да се променят част от наредбите, решението да бъде одобрено от комисията и да мине на 1-во и 2-ро четене, за да стане ефективен закон. Както знаете, тези процедури са много тромави, изискват време и най-вече политическа воля.
Ако всичко се развие гладко с Бургас и София, мислите ли за експанзия и в други градове в страната?
В момента в България има седем на брой градове, по които текат европейски проекти за интегриран градски транспорт. Говорили сме с всички големи градове, но първоначалният ни стимул е да утвърдим приложението, за да можем по-лесно да оперираме и на други места в бъдеще. Нужно е да докажем, че нещата работят, защото хората са все още са твърде предубедени.
Възможно ли е проектът ви да получи еврофинансиране?
Има вариант да получим подобно финансиране по Програма „2020”. Другият по-ефективен вариант е европейската програма FIWARE. Тяхната главна цел е да предложи иновативни решения за градската среда в рамките на Европейския съюз. Инициативата подпомага иновативни идеи, като предлага безплатна инфраструктура. Освен това програмата организира по няколко състезания на година, където се представят различни технологични идеи за подобряването на инфраструктурата.
Какво става, ако си закупиш билет през приложението, но батерията ти падне, докато си в градския транспорт? Какво се случва със закупения билет, продължава ли да бъде активен?
Това се проверява от кондукторите чрез специално създадено за тях приложение, което отчита броя на закупените билети в автобуса – те също оперират чрез iBeacon устройствата. Ако батерията на пътника е паднала, то кондукторът може да провери кога и кой си е закупил билет през приложението.
Повечето подобни приложения събират личните данни на пътника. Във Виена, например, могат да ти отчетат билета като невалиден, ако не носиш в себе си лична карта, с която да удостовериш, че си ти.
Има и други алтернативи на вашия стартъп. Един от тях е израелският HopOn? С какво се различава вашето приложение?
В момента има три стартъпа, които предлагат същата услуга, но никой от тях не използва нашите сензори и устройства.
Технологията, която ние използваме, се различава главно заради устройствата iBeacon. Технологията е на около 2 години и нейното използване тепърва навлиза. Самият факт, че Google обявиха поддръжка на iBeacon показва, че големите компании ги възприемат и ще работят активно с тях и занапред.
Първоначално HopOn стартира услугата си чрез подобни iBeacon-и, издаващи ултразвук, но искат да се върнат към използването на LNC технологията. Проблемът с използването на тази технология е обхвата – те работят само до 60 метра. Самата технология е остаряла на фона на iBeacon.
Освен в градски транспорт, приложението ви може да се използва и за закупуване на друг вид билети – като музеи и увеселителни паркове?
Отделно от градския транспорт, занапред мислим да предлагаме билети за кино и театър, музеи и увеселителни паркове. Картите, които се отпускат за целодневно ползване на музеи, могат спокойно да бъдат продавани през смартфон.