„Параходство БМФ“ показа доказателства за бурята, повредила котвата на „Вежен“
Изпълнителният директор даде отговори на много спекулации за скъсания кабел в Балтийско море, появили се в български и международни медии

© ECONOMIC.BG / БТА
кап. Александър Калчев, изпълнителният директор на „Параходство Български морски флот“
„Параходство Български морски флот“ („Параходство БМФ“) представи пред журналисти още доказателства, че инцидентът в Балтийско море е причинен от метеорологичните условия, а не става дума за умишлени действия на екипажа. Компанията се налага за втори ден да обяснява обстоятелствата около скъсването на подводен комуникационен кабел между Швеция и Латвия, тъй като български и международни медии спекулират с възможността компанията да е действала в полза на Москва.
Изпълнителният директор кап. Александър Калчев представи снимки, които според него доказват, че е имало буря с високи вълни в дните около инцидента. Също така изнесе технически данни за котвата на кораба и нейното подсигуряване, което е било компрометирано от огромните вълни, които са удряли кораба в продължение на часове.
Според кап. Калчев, който цитира системата NAVTEX, представяща данни за метеорологичните условия в реално време и в исторически план. Според системата скоростта на вятъра на 25 януари, когато става инцидента с кабела, вятърът е бил около 40 възела (22 – 23 м/с), като той е започнал да се усилва още на предния ден.
Вълните са били с височина около 3 метра. За това свидетелстват снимките от кораба, които Калчев показа, и се вижда как те се разбиват на палубата. От снимките се вижда и че единият рог на тежащата няколко тона котва е счупен от ударите на вълните.
Как котвата е паднала във водата?
Калчев разказа подробно и как самата котва е стигнала до водата, въпреки че е била вдигната и застопорена.
Поради ударите на вълните котвата се е движела макар и минимално, докато в крайна сметка е износила проволката, която е поддала първо. Котвата е увиснала изцяло на стоперната гилотина. Тя е понасяла ударите на всяка една вълна, разбила се в оса на кораба, което малко по малко е довело до износването ѝ и до постепенното „изтичане“ на веригата в морето“, разказа Калчев.
Според него представените снимки на счупената проволка (която е един от няколкото механизма за закрепване на котвата) и износената гилотина, са сигурно доказателство, че причината се крие в бурното море, а не става въпрос за злонамерени действия.
Няма как да се изчисли в кой момент проволката и гилотината ще поддадат и котвата ще се спусне точно в момента, когато корабът е до кабела, за да се предизвика умишлено инцидента“, каза Калчев.
Той коментира и спекулациите, че корабът има сигнализация, която да покаже, че котвата е спусната. Калчев призна, че корабът за насипни товари „Вежен“ няма такава.
На тези кораби нямаме индикатори за котвата. При поръчката решихме, че не са ни необходими. Тези кораби са с отворен бак, който постоянно бива заливан от вода, а тези устройства се развалят бързо и по-скоро представляват проблем за корабите. Ако е със затворен бак, това естествено е добро решение“, каза Калчев.
Той обясни, че изтичания на котви е имало и преди, но това никога не е водило до подобни инциденти като сегашното скъсване на кабел.
Но сега има скъсан кабел и има напрежение, което е по-скоро политическо. Чувствителността на темата я разбирам напълно“, каза Калчев.
Той призова и журналистите, и специалистите да изчакат резултатите от разследването на шведските органи.
„Нека специалистите си кажат мнението. Има достатъчно добър екип в Швеция, те са морска държава, с богат опит, могат да направят качествен анализ за причината за инцидента“, каза той.
Политическото оцветяване на случая вероятно е много интересно, но то влияе негативно не само на имиджа на компанията, но и на България. Истинността на фактите трябва да излезе“, добави директорът на „Параходство БМФ“.
Сенчести флотове
Той коментира изказването на германския канцлер Олаф Шолц, според когото инцидентът „показва каква заплаха представлява руският сенчест флот“.
Калчев категорично се противопостави на обвързването на „Параходство БМФ“, което все още е 30% собственост на българската държава, с руския сенчест флот.
Той изтъкна, че корабът е включен в най-голямата класификационна организация, а застрахователи на корабите са най-реномираните компании в сектора.
Гражданската отговорност“ на кораба е направена при един от трите най-големи застрахователя в света. „Параходство БМФ“ работи с най-големите наематели в света. Корабът е чисто нов и по никакъв начин не можем да бъдем сложени в т.нар. сив флот“, каза Калчев.
Той изтъкна още, че и десетимата офицери на борда на „Вежен“ са завършили или морското училище или Техническия университет във Варна.
И уточни, че разследване на борда на кораба все още няма. Плавателният съд е задържан, преди 2-3 часа на борда са се качили представители на държавния пристанищен контрол, които задължително трябва да се намесят, ако има морски инцидент.
Но разследващи от екипа, който ще извършва разследването, за което корабът беше отклонен, засега няма. Те вероятно в момента изследват самата повреда на кабела, щетите по дъното, следи и т.н. Вероятно си върви разследването, но на борда на кораба няма разследващи и не са водени интервюта с екипажа“, каза Калчев.