Пазарът на енергийни напитки в България ще расте
Искаме да привлечем по-широка демография от клиенти, които харесват по-здравословни продукти, казва Дейвид Вандервеен, създател на XS Power Drink
Интервю:

Снимка: Стоян Йотов, Икономика
Нова енергийна напитка навлиза на пазара у нас. Американската XS Power Drink ще започне да се продава още тази година на цена от около 4 лева, а дистрибуцията ще се осъществява единствено и само чрез 15 000 Собственици на Amway бизнес, през каналите за директни продажби. По темата разговаряме с Дейвид Вандервеен, създател на напитката от 2001 година.
-Г-н Вандервеен, как се роди идеята за напитката XS Power Drink?
В края на 90-те години имах бизнес в ерата на Интернет, който беше особено скучен като работа - поддържахме сървъри и информация. Затова търсих нещо по-интересно като занимание. Станах съосновател на енергийната напитка XS. Лансирахме проекта си заедно с Logic Nutrition през 2001 г., като идеята бе да създадем продукт, който да зарежда с положителна енергия, да бъде без захар и да е с много витамини.
Всъщност, при XS става дума не толкова за продукт, колкото за преживяване. При XS става дума и за вкус. Смятам, че голяма част от енергийните напитки имат остатъчен привкус на лекарство. Ние се опитахме да направим нещо различно. Затова във всеки пазар слагаме максимално допустимите дози витамин B, като в никоя от напитките няма захар.
- Кога започнахте работа с Amway?
Започнахме работа с компанията през септември 2002 година, като само за 3 месеца продадохме над 50 000 каси, което беше повече от успешен старт. Amway обаче станаха изключителен дистрибутор на XS от 2003 г. насам, като сме генерирали 150 млн. щатски долара продажби всяка година, които продължават да нарастват. В момента XS е достъпен в 38 пазари по целия свят.
В началото 2015 година Amway придоби марката XS® Energy. Това придобиване свързва компанията по-тясно с бързо развиващия се сегмент на енергийните напитки, който се е разширил от 3.6 млрд. долара глобален бизнес през 1999 г. до 27.5 млрд. долара през 2013 г. и се очаква да расте с по 13% на година до 2018 г. според данни на Euromonitor и Research and Markets.
- Каква е разликата между XS Power Drink и някоя от нейните конкурентни енергийни напитки на пазара?
Повечето енергийни напитки са комбинация от голяма доза захар и кофеин. XS Power Drink е първата глобална енергийна напитка, която е без захар. За сметка на това има 2 подсладителя - сукралоза и калиев ацесулфам.
- Каква ще бъде цената на напитката?
Цената ще бъде около 4 лева за кен, като ще се продават в стекове по 12. Смятаме, че цената е много конкурентна на водещите марки в страната.
- Пазарът на енергийните напитки в България е с най-малък дял от общата консумация на напитки в страната - под 1% и обща стойност от около 100 милиона лева. От друга страна, пазарът е много конкурентен заради големия брой частни марки. Как ще пробие напитката при такава ситуация на пазара?
Всъщност основната идея за нашите продукти е, че ние не се състезаваме с конвенционалния начин на продажби по магазини и затова не влизаме в този пазар. Ние създаваме допълнителен пазар чрез нашите 15 000 собственици на Amway бизнес - така наречения персонализиран бизнес. Познатите марки на пазара продават около 80% от напитките си по магазини и бензиностанции, докато ние продаваме XS Power Drink чрез собственици на Amway бизнес. Така пазарът на енергийни напитки не се разпределя сред настоящите конкуренти в България, а се създава допълнителен пазар, който ще продължи да расте.
Освен това маркетираме самия продукт по различен начин. В кошницата поставяме по-широка демография от клиенти, които искат да консумират енергийни напитки с превъзходен вкус, без захар и с голямо количество витамини.
- Къде още в Европа се продава напитката?
България е нашият 25-и европейски пазар, като сме със силно присъствие в Източна Европа. Продуктът навсякъде е продаван по същия начин, както са продавани и другите продукти на Amway - чрез канал за директни продажби.