Пазарът на бира в България още не се е възстановил от кризата

Възстановява се тенденцията за намаляване на дела на продажбите на бира в пластмасови бутилки

Пазарът на бира в България още не се е възстановил от кризата

Снимка: Unsplash

440 ~ 2 мин. четене
Автор: Economic.bg

Пазарът на бира в България все още е на нивото от пандемичната 2020 г. Данните на Съюза на пивоварите в България (СПБ) показват, че през първите шест месеца на тази година са реализирани продажби на 2.4 млн. хектолитра. Количеството е с 0.1 хектолитра под продаденото две години по-рано.

Инвестициите на компаниите от сектора в дълготрайни материални активи за полугодието са 20 млн. лв. За сравнение, за цялата 2020 г. вложенията бяха 37 млн. лв.

В страната са регистрирани 37 производителя на бира, от които 3 са големи компании, 8 – малки и средни пивоварни, а микропредприятия са 26. През последните 12 месеца на пазара са пуснати над 35 нови предложения и асортимента пиво, казват от СПБ.

Разпределението на пазара по опаковки показва, че се възстановява тенденцията за намаляване на дела на продажбите на бира в пластмасови бутилки, който е 54%. Стъклените бутилки са 20% от пазара, а кеновете - 23%. През последния месец има увеличаване на консумацията на наливна бира, която вече държи 6% дял.  

България вече е на 11-о място по обем на продажби на бира в ЕС, коментира изпълнителният директор на Съюза на пивоварите Ивана Радомирова, очертавайки развитието на бранша.

За миналата година има леко повишаване на износа на българска бира“, казва тя.

Поради периодичните затваряния на заведенията заради коронакризата и ограничените туристически пътувания пазарът на бира в страните от ЕС бележи спад от 9% през 2020 г. Добавената стойност от производството и продажбите на бира общо за ЕС е намаляла с 15 млрд. евро – от 60 млрд. евро през 2019 г. на 45 млрд. евро през пандемичната 2020 г.

Индиректната заетост, генерирана от продажните на бира в ЕС, е намалявала с 800 хил. работни места, главно заради затворените обекти на хотели, ресторанти и кафета.

Въпреки трудностите от пандемията пивоварният сектор както в страните от ЕС, така и в България продължава да се развива и да изпълнява всичките си саморегулаторни ангажименти. Понастоящем  93% от продадената в страните от ЕС бира има списък на съставките и 86% – на енергийната стойност. В това отношение България отново е един от лидерите в ЕС, тъй като 100%, т.е. всички произвеждани в страната бири имат списък на съставките, а 98% – на енергийна стойност.

През летните месеци всеки ден пълнолетен българин изпива по една бира, показва анкета на Съюза на пивоварите. 58% от гражданите поне веднъж месечно консумират безалкохолна бира. Резултатите при дамите показват, че те предпочитат нискоалхолните или безалкохолните бири с плодови или билкови аромати и свеж вкус. През лятото близо 50% от жените пият бира поне веднъж месечно, а всяка трета българка – поне веднъж седмично, показват данни от проведената анкета на СПБ.

При избора на пиво за българския консуматор най-важен е вкусът на напитката, нейната опаковка и видът бира, а едва след това се нареждат цената и марката. Според най-новото репутационно проучване за бирената индустрия, проведено в 31 европейски страни, българските пивовари са с най-висока репутация в Европа. Почти 90% от българите дават изключително висок рейтинг на бирения бранш в страната.

Подкрепи Economic.bg