Поскъпването на китайски стоки ускорява глобалната инфлация

Поскъпването на вноса от Китай към САЩ е 1.2% за 2020 г., което е най-бързият растеж от 2012 г. насам

Поскъпването на китайски стоки ускорява глобалната инфлация

Снимка: Pixabay

Енея Георгиева Автор: Енея Георгиева

Растящите цени на суровините и продължаващите ограничения за веригите на доставки карат много китайски износители да повишават цените на стоките за чужбина, засилвайки опасенията, че това може окаже влияние върху глобалната инфлация, пише Wall Street Journal.

Страховете за транспортирането и крайната цена на стоките се задълбочават през последните дни. Сред причините за това са заседналият товарен кораб Ever Given в Суецкия канал, блокирането на цели икономики заради коронавирусната пандемия и недостигът на чипове.

Рене де Йон, директор на компанията за градински мебели Resysta, базиран в град Фошан в Югоизточен Китай, планира да повиши цените си с около 7% това лято. Решението е мотивирано до голяма степен от бързото покачване на стойността на метали и химикали през последните месеци. Таксите за превоз също са нараснали с около 90% от юни миналата година.

Досега не съм виждал подобно нещо. Никога не е имало такива цени на превозите, а тези на стоманата и алуминия минават границите на нормалното“, коментира Йон, като допълни, че маржовете при печалбата на компанията са подложени на натиск.

Други китайски износители също повишават цените, включително тези в областта на текстилната индустрия и търговците на играчки на едро. Последните споделят, че производителите в сектора са повишили цените във всички категории продукти с 10 до 15% в началото на март.

Една птичка пролет не прави

Увеличенията на цените в китайски заводи не са достатъчни, за да тласнат инфлацията в САЩ и други страни. Голяма част от риска може да бъде елиминиран, ако западните търговци на дребно се нагърбят с нарасналите разходи без да ги предават към клиентите, въпреки че ако го направят, това ще свие маржовете им на печалба. 

Освен това официалната инфлация в САЩ включва не само потребителските стоки, които хората купуват от чужбина. Преди пандемията над 60% от потребителските разходи в Америка са били насочени към услуги като хранене навън и пътуване, а не към стоки.

Но повишаването на цените от китайските заводи прибавя още един източник на натиск към глобалните цени в момент, когато всичко – от дървесина до стомана и памук, поскъпва. Някои икономисти и инвеститори се притесняват, че стимулите за трилиони долара, задействани в цял свят, в крайна сметка допринесат за по-голямо повишаване на инфлацията, отколкото очакват държавните ръководители. Има ожесточени дебати доколко може да се влоши проблемът.

Определено има риск и инфлацията най-вероятно ще нарасне. Това не е позиция само на износителите. Причините са много – от блокирането на глобалното корабоплаване до идеята, че стимулите може да отприщят по-голямо търсене, отколкото предлагането може да задоволи“, коментира Ник Маро, водещ анализатор за глобалната търговия в Economist Intelligence Unit.

Загубено предимство пред конкуренцията

Китайските производители, които снабдяват останалата част от света, все по-трудно контролират разходите си. Пандемията и блокадите засегнаха печалбите им миналата година и някои все още не могат да се възстановят от удара. В миналото китайските заводи с евтина работна ръка често бяха причина за намаляване на глобалните цени на палитра от стоки – от дънки до дивани, но това вече не е така, тъй като собствените им разходи растат.

Цените на морските товари нараснаха рязко през последните месеци на фона на блокирането на пристанища и недостига на контейнеровози. В някои случаи клиенти са съпричастни към китайските доставчици, но в други – самите китайски заводи трябва да плащат повече за превоз на вносни суровини като дървесината.

В същото време цените на много суровини остават високи или продължават да растат, а компаниите избират да прехвърлят тези разходи на клиентите. Поскъпването на вносните стоки от Китай в САЩ е 1.2% през миналата година, което е най-бързият растеж от 2012 г. насам.

Положително за американските потребители е, че доларът остава по-силен тази година, отколкото очакваха много икономисти, а това дава на купувачите по-голяма покупателна способност. Много семейства натрупаха спестявания през пандемията, което ги улеснява да плащат малко повече.

Цените се повишават основно заради по-силното търсене“, коментира Робин Син, главен икономист за Китай в Morgan Stanley. „Производителите ще намерят начини да прехвърлят разходи при тези обстоятелства. Това няма да извади от релси глобалното възстановяване“, смята той.

Същевременно някои китайски производители заявиха, че не са склонни да повишават цените заради опасението, че може да изгубят пазарен дял. Но засега няма особени признаци да смятат, че суровините ще поевтинеят. Според анализаторите разходите за производство ще запазят сегашната тенденция, а Китай е заплашен от сериозен ръст на инфлацията.

Коментари: 0