Правителството даде на БДЖ още една година да върне заема от 62 млн. лв.
Без да дава обяснения, държавата удължи срока за връщане до края на 2019 г.

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Красимир Свраков
~ 2 мин.
Днес правителството одобри промяна на собственото си решение от август 2017 г. и е склонно да даде още една година на „Холдинг БДЖ“ да си върне получения преди една година заем на стойност 62 млн. лв. С днешното решение на Министерския съвет се променя крайният срок за връщане без лихва – от края на тази година на 31 декември 2019 г.
Правителството не дава никакви обяснения защо се налага удължаването, но вероятно заради невъзможността на държавното дружество да намери пари, с които да си върне дълга. Ако до края на тази година не беше променено постановлението, което се явява договор между правителството и БДЖ, след 31 декември 2018 г. трябваше да започне да тече лихва по държавния кредит.
Правителството не дава никакви обяснения защо се налага удължаването, но вероятно заради невъзможността на държавното дружество да намери пари, с които да си върне дълга. Ако до края на тази година не беше променено постановлението, което се явява договор между правителството и БДЖ, след 31 декември 2018 г. трябваше да започне да тече лихва по държавния кредит.
Това е поредната финансова „врътка“ между правителството и БДЖ, правена в опит поне счетоводно да се намали задлъжнялостта на държавното дружество.
Заемът стана интересен с това, че преди година държавата отпусна тези 62 млн. лв., а БДЖ почти веднага ѝ върна 42 млн. лв. Те пък се дължаха, тъй като през 2010 г. се активира държавна гаранция по заем на БДЖ, взет от Световната банка. Така се получи, че държавата даде заем на БДЖ, а с тези пари дружеството се разплати с държавата. И тогава, и сега идеята е да се избегнат лихвите.
Останалите 20 млн. лв. от държавния заем бяха преведени на частни облигационери, към които тогава имаше просрочени задължения.
Припомняме, че преди няколко дни новият транспортен министър Росен Желязков заяви, че „Холдинг БДЖ“ вече се е справил с всички дългове, които години наред са спирали развитието му и вече ще се грижи за пътниците.
През последната година БДЖ разплати над 400 млн. лв. стари задължения към различни кредитори. Почти всички пари обаче дойдоха от правителството. Т.е. сега БДЖ дължи стотици милиони не на частни кредитори, а на държавата. Тя обаче с днешното си решение показва, че не държи парите ѝ да бъдат връщани в срок и вероятно ще разсрочи и останалите заеми.