Пречат ли на иновациите инструментите на Google, Meta и Amazon?
Големите технологични компании отбелязват значителен напредък в областта на изкуствения интелект и събират повече данни от всякога, но защо темпът на иновации се забавя?

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Би било хубаво, ако иновацията може да се случи „само чрез мечтаене“, казва Виктор Майер-Шьонбергер, който подчертава, че представянето на нещата е „от решаващо значение за иновациите“. Ето защо професорът по информационни науки в Оксфордския университет смята, че изкуственият интелект (AI) засега няма да може да се конкурира с човешката креативност, пише DW.
Хората могат да си представят неща, които все още не съществуват“, каза той за DW, тъй като въпреки че е обучен с огромни масиви от данни, изкуственият интелект работи с данни от миналото.
И така, наборите от данни, използвани за машинно обучение, отразяват това, което можем да научим от миналото за настоящето, добави той, позволявайки на AI да направи по-достъпни прозрения от събраните данни,
но не измисля нищо ново“.
Ако настоящето или бъдещето се различават значително от миналото, AI не може да ни помогне да намерим правилните решения. Например, ако хората по времето на Хенри Форд са били попитани какво искат, повечето вероятно биха казали „по-бърз кон“ – решение, вкоренено в минали преживявания.
Живот в по-малко иновативни времена
По този начин AI е инструмент за оценка на големи масиви от данни и повишаване на ефективността, особено в икономически стабилни времена. Ние обаче не живеем в стабилни времена. Предизвикателствата, породени от изменението на климата, изискват иновации, надхвърлящи настоящите възможности.
Парадоксално, темпото на иновациите се забави въпреки бързия напредък в AI, каза Майер-Шьонбергер.
Уфук Акджигит, професор по икономика в Чикагския университет, и Сина Т. Атес от борда на Федералния резерв на САЩ наблюдават забавяне на растежа на производителността в Съединените щати.
Процентът на навлизане на нови предприятия е намалял, растежът на производителността се е забавил, делът на труда в продукцията е намалял, докато пазарната концентрация и делът на корпоративната печалба от брутния вътрешен продукт (БВП) са се увеличили“, пишат те в скорошен документ за намаляваща динамика на бизнеса в САЩ.
Изследователите установиха, че динамиката на иновациите в американските компании е намаляла от 80-те години на миналия век и още по-забележимо от 2000-те години насам. Те отдават това на недостатъчната конкуренция между водещи компании и техните конкуренти, отчасти защото знанията не се споделят достатъчно. Това не позволява на закъснелите на пазара да се учат от напредъка на лидерите и да се развиват. В резултат на това има по-малко конкурентен натиск върху големите играчи, които без конкуренция имат по-малко стимули за иновации.
Споделяне на суровината на иновациите
Основният двигател на съвременните иновации са данните. С помощта на AI големи количества данни могат да бъдат все по-добре анализирани. Според Федерацията на германската индустрия (BDI) се събират все повече данни, като обемът се е увеличил 10 пъти между 2012 г. и 2022 г. и се очаква отново да се утрои до 2025 г.
Това е мястото, където големи дигитални компании като Google, Amazon и Facebook влизат в играта. Тези компании събират огромни количества данни, като по този начин стават по-ефективни, като в същото време предотвратяват достъпа до своите богатства от данни за други.
Въпреки че тези дигитални гиганти се смятат за пионери, те всъщност забавят иновационните процеси и напредъка, като трупат данни“, каза Майер-Шьонбергер, добавяйки, че конкурентните компании, както публичните институции и научните организации, са изключени.
Укрепване на олигополни структури
В наши дни също така е по-често иновативните компании просто да бъдат изкупувани от големи фирми, каза Майер-Шьонбергер. Той отбеляза, че преди около 20 години повече от три четвърти от успешните стартиращи фирми от Силициевата долина са избрали да станат публични, докато днес три четвърти вече са погълнати от компании като Google и Facebook дори преди да станат публични.
Изследователят от Оксфордския университет предупреждава, че това не само възпрепятства иновациите, но също така представлява системен риск за икономическия растеж. Той оприличи ситуацията на шофиране по магистрала, където ако спирачките на една кола откажат, това е достатъчно лошо, но ако всички коли имат еднакви дефектни спирачки, защото има само един тип кола, това води до криза.
Тази дилема може да бъде разрешена, каза той, само ако политиците гарантират, че данните са по-свободно достъпни.
Няма право на собственост върху данни“, каза Майер-Шьонбергер, като „права на интелектуална собственост, авторство и патентни права, произведени чрез човешка мисъл“. Данните обаче „не могат да установят собственост“, добави той.
Докато Законът за цифровите услуги на ЕС и Законът за цифровите пазари са стъпки в правилната посока, каза Майер-Шьонбергер, особено образователните системи трябва също да бъдат преструктурирани, за да предоставят на следващото поколение „стимули да мечтаят целенасочено“.
Не става въпрос за запомняне на стихотворение от 19-ти век, а за това да видите света с други очи“, каза той, защото иновациите не се нуждаят от „стройни, усърдни мравки, а от неудобни бунтари“.