Примката около БДЖ се затяга: Трета частна компания иска да вози пътници
„БДЖ-Пътнически превози“ има твърде кратко време да подобри услугата си, за да стане конкурентно на вече либерализирания пазар
Предстоящата обществена поръчка за избор на изпълнител за извършване на пътнически жп превоз най-вероятно ще бъде разделена в три обособени позиции. Нещо повече – трета частна компания ще се бори за сърцата на пътниците. Документите ѝ за получаване на лиценз се разглеждат в Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“, съобщават от Министерство на транспорта в отговор на запитване от Economic.bg.
С оглед на тези факти може да се направи обосновано предположение, че за държавния пътнически превозвач, чийто договор за превоз на пътници бе удължен с година, предстоят тежки времена. Допълнителната година живот, която държавата гарантира на БДЖ-ПП, обаче надали ще бъде достатъчна, за да се приведе дружеството в конкурентно състояние спрямо другите играчи на пазара.
Как конкуренцията ще повлияе на БДЖ? Ако питате синдикатите – не особено приятно, тъй като държавното дружество може да остане не само без нов подвижен състав, но и без служители. Ако питате експерти – положително, тъй като конкуренцията всъщност може да мотивира БДЖ да подобри обслужването.
Отлагане на неизбежното?
Още преди 2 години, когато стана ясно, че съдбата на „БДЖ-Пътнически превози“ ще се решава в края на настоящата година, жп експерти алармираха, че всичко ще зависи от начина, по който жп мрежата в страната ще бъде разделена и от това с колко частни компании БДЖ ще се конкурира. Основните притеснения бяха, че доходоносни отсечки ще бъдат взети от частните фирми, а за БДЖ ще останат нерентабилните. Причината – държавният пътнически жп оператор няма ресурс – материален, управленски и финансов – за да се конкурира с частните компании.
Принципът на справедлива конкуренция при жп пътническия пазар е заложена в Плана за възстановяване и устойчивост и е нещо, което Европейската комисия следи с особено внимание. Именно заради това Министерството на транспорта води преговори с ЕК относно предстоящата открита процедура за възлагане на услугите.
Жп синдикатите алармираха наскоро, че предстоящият договор ще се раздели на определени лотове и поискаха спешна среща с ресорния министър Красимира Стоянова, тъй като темата не е била обсъдена с тях. Такава среща предстои в понеделник, 2 декември.
От отговора на Министерството на транспорта за Economic.bg става ясно, че комуникацията с Европейската комисия продължава. Към момента се работи по вариант на обществена поръчка за избор на изпълнител за извършване на обществени превозни услуги с железопътен транспорт с три обособени позиции: железопътната линия София – Пловдив – Бургас, железопътната линия София – Горна Оряховица – Варна и всички останали железопътни линии.
Спрямо вече заявения интерес на частните компании е ясно, че пловдивската „Пимк“ ще се цели в две от тези направления. Компанията заяви интерес към маршрута от София до Бургас със спирки в Пловдив и Стара Загора, както и към линията от София до Варна със спирки в Горна Оряховица и Шумен.
Намеренията на втората компания, която получи наскоро лиценз за превоз на пътници – старозагорската „„Рейлимпекс“, още не са ясни.
Препоръката за извършване на обществен превоз по отделни направления/лотове e важен елемент от отварянето на пазара. Наличието на реална конкуренция между операторите ще доведе до по-добро изразходване на публичните средства“, посочват още от транспортното ведомство.
По този начин се създава възможност за развитие на конкуренцията в пътническия железопътен транспорт и се осигуряват условия, позволяващи и на други оператори да подадат оферти за участие в процедурата, допълват от министерството.
По отношение на заетите служители, от ресорното ведомство посочват, че регламентите на ЕС задължават да бъдат запазени трудовите им правоотношения с всички достигнати към момента социални придобивки.
Ако се стигне до отваряне на пазара и възлагане на превози по обособени позиции, работниците и служителите в железницата ще могат да работят при новия или новите превозвачи.“
При хипотеза, че се стигне до възлагане в един лот за цялата мрежа, от ведомството посочват, че такова решение може да бъде оспорено, да доведе до санкции за страната ни, както и до възстановяване на сумите на компенсацията, изплатени по договора.
Жп експерти обаче имат и друго виждане за разделянето на жп мрежата. Според зам-председателя на „Клъстер Зелен транспорт“ Мартин Янев е добре в поръчката да не влизат само дългите направления в страната, но и да се обособят регионални агломерации, т.е. да се хванат и натоварените жп линии около големите градове (напр. София - Перник, Пловдив – Асеновград). Той е на мнение, че такива направления дори може да са достатъчни доходоносни, така че за тях да не се налага субсидиране от страната на държавата.
Дали още компании, дори международни, биха проявили интерес да возят пътници зависи от разделянето на жп мрежата.“
Примката се затяга
Освен „Пимк“ и „РейлИмпекс“, на пазара на жп пътнически превози ще влезе и трета компания. От ресорното ведомство потвърдиха за Economic.bg тази информация, но без да разкриват коя е тя. От там посочват, че „в Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ е подадено ново заявление от кандидат за издаване на лицензия за извършване на железопътен превоз на пътници на цялата територия на страната.“
На този етап е стартирала процедурата по разглеждане и оценка на заявлението и приложенията към него.“
Министърът на транспорта се произнася с решение в срок до 3 месеца от датата на представяне на цялата документация и на съответната информация, включително на допълнително изисканите документи.
Според зам-председателя на „Клъстер Зелен транспорт“, въпреки конкуренцията, която БДЖ ще има, държавното пътническо дружество няма да стигне до момент, в който да бъде затворено, тъй като то изпълнява и редица други функции, освен превоза на пътници. „Това е крайност, до която няма да се стигне.“ По думите му на частните компании не трябва да се гледа като на зло, което идва, за да унищожи БДЖ.
Същото е като да избереш да отидеш да се лекуваш в частна болница, а не в държавна. Думата „частник“ не е мръсна. Това са български компании, които ще навлязат на пазара и ще предлагат добра услуга.“
Кой ще вземе новия жп състав по ПВУ?
Жп синдикатите алармираха, че новият жп пътнически оператор, с който държавата подпише договор, ще има достъп не само до подвижния състав, финансиран по Плана за възстановяване и устойчивост, но и материалната база на БДЖ-ПП.
Припомняме, че новината, че БДЖ-ПП може да се размине с новите влакове и локомотиви, финансирани по ПВУ, стана ясно още през 2022 г. по времето на бившия транспортен министър Николай Събев.
Именно тогава в последните дни на 48-ото Народно събрание двама депутати от БСП (Георги Свиленски и Борислав Гуцанов) и един депутат от „Възраждане“ (Ивайло Чорбов) входираха решение, което щеше да задължи Министерство на транспорта да предостави новите влакове и локомотиви директно на БДЖ-ПП. То бе отхвърлено.
От министерството посочват, че на избрания изпълнител ще бъде осигурен достъп до част от подвижния състав, определена пропорционално на обема на услугата, която ще извършва за съответната обособена позиция, спрямо обема на обществената услуга за цялата страна.
Допълват, че „в случай на смяна на оператора, за подвижния състав, собственост на дружеството – настоящ превозвач, придобит преди влизането в сила на Регламент (ЕО) № 1370/2007, ще бъде предоставена възможност избраният изпълнител да го закупи или наеме на пазарна цена, не по-ниска от определената от независим оценител.“
При смяна на оператора, на избрания изпълнител ще бъде осигурена и възможност да наеме на пазарна цена не по-ниска от определената от независим оценител част от материалната база за ремонт, поддържане и експлоатация, съответстваща на обема на услугата, която ще извършва за съответната обособена позиция.“
В документацията за обществената поръчка ще бъдат определени условията и реда за достъп до подвижен състав и материална база, като избраният изпълнител може да се възползва или да не се възползва от тази възможност, уточняват още от ресорното ведомство.