Приземяването на Boeing: Може ли компанията да се върне на върха?
„Без Boeing светът е по-лошо място“, каза Кели от AerCap

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
През последната година Boeing претърпя серия от сериозни инциденти, които разклатиха значително доверието в компанията. Анализатори от индустрията твърдят, че крахът на американската компания е вследствие на вземани решения десетилетия назад – от сливане през 1997 г. до аутсоринг, пише CNBC.
В авиационния производител работят около 170 000 души, а самолетите на Boeing са летели от Малдивите до Луната. Отстраняването на проблемите и възстановяването на репутацията на Boeing ще отнеме години – и няма да е евтино.
Финансови затруднения
Boeing не е публикувал годишна печалба от 2018 г. насам, а акциите на производителя на самолети се сринаха с около 30% тази година. През 2019 г. акциите на компанията достигнаха най-високите си нива от 440 долара, докато сега се търгуват за близо 185 долара за акция.
През май тази година финансовият директор на компанията обяви, че е много вероятно компанията да „изгори“ вместо да генерира приходи през настоящата година.
Boeing ще се завърне на световната сцена следващата седмица по време на двугодишното авиошоу Farnborough в Обединеното кралство, едно от най-големите изложения за самолети в света.
Все пак участието на производителя ще бъде ограничено – по време на шоуто няма да бъдат представяни самолетите 777X, 737 Max 7 или Max 10, тъй като служителите на Boeing се фокусират върху отстраняването на проблемите у дома, вместо да демонстрират новите си самолети, както правеха в миналото въздушни шоута.
През първата половина на 2024 г. Boeing достави 175 самолета, в сравнение с 323 самолета, които Airbus предаде през същия период. Двете компании доминират пазара на търговски самолети.
Лидери на върха на големите авиокомпании от Emirates до Southwest изразиха разочарованието си от производителя на самолети, тъй като доставките изостават от графика.
Място в историята
След всички неприятни случки около Boeing през март тази година беше сменен ръководителя на изключително важно звено за търговските самолети. Изпълнителният директор Калхун пък каза, че се оттегля от компанията до края на годината.
Цялата авиоиндустрия, било то открито или не толкова, е на мнение, че Boeing трябва да съсредоточи всичките си усилия върху отстраняването на проблемите.
108-годишната компания заема сериозна позиция в американската история. Неговите бомбардировачи са били решаващи във Втората световна война. Компанията е построила и президентски самолет. Бившите президенти Барак Обама и Доналд Тръмп са провеждали събития във фабриките на Boeing 787 Dreamliner.
Повечето от широката общественост познават Boeing като компанията, която въведе ерата на реактивните самолети. Компанията проектира и пусна четири самолета за малко повече от десетилетие, включително първия 737.
Тяснофюзелажният самолет скоро беше по-малък от революционния и по-бляскав джъмбо-джет на Boeing, 747, който можеше да побере повече от 500 души, а в някои конфигурации и пиано бар.
737 беше наречен „Baby Boeing“ и се превърна в бестселър на компанията, което помогна на Boeing да стане най-големият износител в САЩ.
Без Boeing светът е по-лошо място“, каза Кели от AerCap.
Но в рамките на пет месеца през 2018 г. и 2019 г. два самолета Max 8 се разбиха: един в Индонезия, управляван от Lion Air, който падна в Яванско море, убивайки 189 души на борда; и един, управляван от Ethiopian Airlines, който се разби малко след излитане от Адис Абеба, убивайки 157-те души на този полет.
И все пак, докато провалите на компанията са причина за гръмки заглавия, то Boeing продължава да е превозил повече от 13 000 пътници към края на миналата година – съвсем безопасно.
Нашите самолети са превозвали еквивалента на повече от два пъти населението на планетата“, каза Калхун в показания пред панел на Сената миналия месец за изслушване, озаглавено.