Продажбата на Google Chrome може да разтърси всичко – смартфоните може да поскъпнат
Подобен ход може да раздвижи иновациите. Не са много компаниите, способни да си позволят такава покупка обаче
Тази седмица една новина разтърси технологичния свят и отвори потенциал за сериозен сеизмичен трус, който може да размести света на интернет завинаги. Министерството на правосъдието на Съединените щати поиска официално в съда раздробяването на гиганта Google. И по-точно компанията да продаде своя водещ браузър Chrome, за да се тушира хегемонията ѝ върху онлайн търсенето, която според официалните власти е равнозначна на монопол.
Експертите твърдят, че продажбата на браузър, използван от милиони хора, може да има огромни последици за начина, по който хората използват интернет, и дори да доведе до промяна на начина, по който могат да изглеждат браузърите на бъдещето.
Мерките, представени от Министерството на правосъдието, са част от знаково дело във Вашингтон. Още със стартирането му то бе сочено като фактор, който може да доведе до трансформация на начина, по който потребителите намират информация.
Предложените мерки ще бъдат в сила за период до десет години и ще бъдат прилагани чрез назначена от съда комисия, за да се отстрани това, което съдията, наблюдаващ делото, счита за незаконен монопол в областта на търсенето и свързаната с него реклама в САЩ, където Google обработва 90% от търсенията.
Карми Леви, технологичен анализатор, заяви, че ако Google бъде принудена да продаде Chrome, последиците могат да бъдат „сеизмични“ и да доведат до несигурност.
„Това може да бъде следващото Y2K в индустрията, ако се случи, защото толкова много работни процеси, толкова много приложения, толкова много услуги разчитат на Chrome като основа. И ако Google вече не е в състояние да поддържа Chrome като тази основа, цялата индустрия ще трябва да се промени“, коментира той.
Леви заяви, че всеки потенциален купувач ще трябва да има „дълбоки джобове“, за да поддържа глобален ресурс като Chrome.
Това не може да бъде малък технологичен стартъп. Те трябва да имат много дълбоки инженерни възможности – това означава, че списъкът е много кратък. Честно казано, мисля, че Microsoft е начело на този списък.“
Според Леви може да мине известно време, преди потребителите да забележат разликата.
„В краткосрочен план нищо не се променя“, добави Леви. „Но в по-дългосрочен план е трудно да се види докъде ще стигне това.“ Той добави, че потребителското изживяване на браузъра може да се промени в зависимост от това кой купува браузъра и как се отнася към личните ви данни.
Задава ли се промяна при смартфоните?
Предложенията на Министерството на правосъдието включват прекратяване на ексклузивните споразумения, по които Google плаща милиарди долари годишно на производителите на устройства, за да направят нейната търсачка по подразбиране на техните таблети и смартфони.
В изявление в четвъртък Google нарече предложенията „безпрецедентна държавна намеса“.
Мат Хатфийлд, изпълнителен директор на канадската група за цифрови права OpenMedia, заяви пред Global News, че сделките около това коя платформа ще се предлага като браузър по подразбиране не са насочени към подпомагане на потребителите.
Те са сключили сделки, които са изгодни може би за тези компании и за тях, но не непременно за потребителите или за иновациите в крайна сметка“, каза той.
Хатфийлд заяви, че потребителите могат да започнат да виждат, че техните смартфони им предлагат по-голям избор.
„Вместо да си купите нов телефон с Android и да намерите Chrome по подразбиране, телефонът ви може да каже: „Ето три различни браузъра, които мога да изтегля за вас“. С кой от тях искате да го направя?“
Филип Палмър, вицепрезидент на Канадското интернет общество, заяви, че това може да има търговски последици.
Възможно е да се появят по-скъпи мобилни телефони. В момента Google плаща милиарди долари годишно, за да бъде предпочитаният браузър на телефоните с Android. Ако тези субсидии не се отпускат, очевидно цената на телефона ще се повиши“, каза той.
Според него влиянието на Google върху рекламната индустрия също може да се разхлаби.
„Тъй като Google Chrome е в до голяма степен монополно положение, може да наложи много високи цени за реклама. Предположението е, че монополът върху тези рекламни цени ще се срине и рекламните цени ще паднат“.
Смяна на браузъра?
Според Леви някои потребители ще започнат да използват различни браузъри за различни цели. „В случай че се случи най-лошото и Chrome бъде отделен от компанията майка, поне ще сте подготвени“, каза той.
Хатфийлд коемнтира вариант с разделянето на браузърите за работа или за лична употреба. „Мисля, че използването на различни браузъри за различни неща вече е добър навик. Лично аз използвам различен личен браузър от работния. Смятам, че хората трябва да обмислят това и вероятно е добра идея да разбера как работят различните браузъри“, каза Хатфийлд.
„Firefox и Opera са двата водещи (браузъра), които бих препоръчал. А от страна на търсачките, DuckDuckGo е търсачка, която спазва неприкосновеността на личния живот и която хората трябва да изпробват.“
Ще стимулира ли това иновациите?
Ако технологичен гигант като Google бъде изхвърлен от пазара, според Леви потребителите могат да очакват увеличаване на броя на новите браузъри.
Това отваря много място, вкарва много кислород на пазара. Можете да очаквате много конкуренти и стартиращи компании, които ще обикалят водите като акули, търсейки възможности.“
В областта на технологиите „заградена градина“ е термин, използван за описание на екосистеми, които технологични гиганти като Google или Apple използват, за да ви накарат да продължите да използвате техните продукти.
„Ако сте част от екосистемата на Apple или на Google, е възможно, но е много по-трудно да накарате устройствата си от едната страна да говорят с другата, отколкото да ги накарате да работят с други продукти на Apple или Google“, каза Хатфийлд.
Според него браузърът е една от тухлите в тази „заградена градина“. Премахването на Chrome от ръцете на Google би могло да улесни потребителите при прескачането на метафорични екосистеми в дългосрочен план.
Според Леви това може да доведе до иновации в областта на браузърите, като повече браузъри се конкурират за един и същ кръг от потребители.
Погледнете браузъра, който използвате днес. Той наистина не се е променил толкова много за 20 години. Може би това е катализаторът за истинска промяна, истинска иновация в устройствата, които използваме всеки ден.“
Палмър заяви, че принудителната продажба на Google Chrome е вероятна. В миналото антитръстовите закони са били използвани за разбиване на индустрии в много различни сектори. Според него няма причина това да не бъде приложено към големите технологии.
„През последните няколко години се наблюдава възраждане на това, което американците наричат антитръстово законодателство. И в частност, поемането на тези големи технологични монополи. И според Министерството на правосъдието в САЩ правилното средство за защита е продажбата на монополни активи.“
Леви заяви, че в дългосрочен план това може да навреди на усилията на Google в областта на изкуствения интелект.
Google се нуждае от това съществуващите ѝ бизнеси да работят на пълни обороти, за да може да си позволи да инвестира в изкуствен интелект“, каза той.
Ето защо, добавя Леви, Google няма да се предаде без борба. И може да мине известно време, преди Chrome да смени собственика си.
Вероятно ще минат години, ако не и десетилетие или повече, преди да видим окончателно решение.“