Гората на мравките: Китайската игра, целяща да насърчи екосъобразното поведение
Популярността на приложението накара потребителите да измислят трикове за трупане на точки
Известно китайско приложение бе създадено с идеята да насърчава екосъобразното поведение в потребителите. Някои от тях обаче намериха начин да надхитрят системата, за да печелят повече точки, пише BBC.
Всяка сутрин първото нещо, което 64-годишната пенсионерка Ли Юлан прави, когато се събуди, е да засади дървета в Ant Forest (букв. превод „Гората на мравките“).
Това е популярна мобилна игра в Китай за проследяване на въглеродния отпечатък. Играчите се грижат за дигитални дървета и по този начин спомагат за засаждането на истински такива. „Играта обогати живота ми“, казва Ли, която използва псевдоним от съображения за сигурност.
Ant Forest спечели международно признание за своя бизнес подход за подпомагането на климата. Играчите печелят точки и кредити за природосъобразни дейности в реалния свят, като каране на колело до работа или покупка на устойчиви продукти. Тези „точки за зелена енергия“ могат да се използват за отглеждане на повече цифрови дървета или за заявяване на зона в играта за залесяване.
Ant Forest е вградена в Alipay, най-голямата платформа за онлайн разплащания в света. Колкото повече играете, толкова повече използвате приложението Alipay. И така всички печелят.
Точките за зелена енергия в играта измерват ползите за климата от дейностите на играчите. Ant Group твърди, че всяка спечелена точка представлява 1 грам намалени въглеродни емисии и компанията се хвали, че нейните потребители са генерирали около 38 млн. "тона" точки. Но BBC откри примери, при които някои играчи генерират точки не чрез екологични избори, а с хакове.
Някои потребители са толкова нетърпеливи да подобрят производителността си, че използват специални приложения, които подвеждат телефоните им да съобщават за екосъобразно поведение. Някои плащат на други играчи, за да трупат точки и дървета в играта. С нарастването на популярността на играта се появи черен пазар, на който лица и групи печелят, като продават енергийни точки в социалните медии и предлагат съвети как да измамят системата.
Дори Ли, която казва, че Ant Forest я е насърчила да бъде по-осъзната по отношение екологичните въпроси, признава за такива дейности. Ли казва, че използва три други телефона, за да полива дървета в единствения си акаунт и дори е купила устройство, което люлее телефона й напред-назад, за да изглежда, че ходи повече. „Обикновено, след като го разклащам повече от два часа, мога да направя над 18 000 стъпки“, казва Ли, като споделя, че се чувства пристрастена.
Бдителни за злоупотреби
Уан Сяоин, ръководител на програмата Ant Forest, казва, че точките, генерирани от потребителите, имат за цел да мотивират играчите да прегърнат устойчивостта, като те не се зачитат към собствените цели и показатели за въглеродна неутралност на Ant Group. Въпреки това той признава, че играта е изправена пред проблеми с измамите.
Оставаме бдителни срещу злоупотребите с платформата, включително всяко заобикаляне на правилата при генерирането на „точки за зелена енергия“, казва Уан. „Ant Forest е блокирал 26 000 акаунта, които са нарушили условията на Ant Forest и е предприел подходящи легални действия, когато е необходимо“, добавя той.
По думите му точките нямат материална стойност, но "малка част" от потребителите полагат усилия да ги надуят.
Трудно е да се каже точно колко играчи мамят. Това поведение е толкова често срещано обаче, че ВВС лесно откри цели групи със стотици играчи, които надиграват и системата, въпреки усилията на Ant Forest да насърчава почтеността на платформата.
Съществува въпросът и за замърсяването, произтичащо от самото приложение. Поддържането на игра със 700 млн. играчи носи огромни разходи за електроенергия от центрове за данни и друга инфраструктура. Уан казва, че Ant Group е постигнала въглеродна неутралност в цялата си дейност за три последователни години, но нейните системи не работят изцяло с възобновяеми източници и компанията не прави разбивка на потреблението на енергия от конкретни приложения или програми.
През последните няколко години имаше оптимизъм относно възможността за използване на „игровизация“ за насърчаване на устойчив живот и Ant Forest се разглежда като основна реализация на тази стратегия. Въпреки това, като оставим измамите настрана, изследователите вече изразяват съмнения относно въздействието на играта върху реалния свят; от дълголетието и пригодността на засадените дървета до това дали геймификацията наистина може да бъде успешна стратегия за дългосрочна промяна на поведението.
В Ant Forest най-бързият път до точки е да увеличите вашето „зелено“ потребление или плащания на Alipay. Това накара някои експерти да твърдят, че истинският ефект от Ant Forest е да привлече потребителите към приложението Alipay, увеличавайки потреблението и давайки на хората фалшивата идея, че засаждането на дървета може да премахне последствията от съвременния живот.
Има и друг официално одобрен метод, който е с нулева полза за климата и за който компанията е по-мълчалива. Потребителите могат да генерират точки, като гледат реклами или разглеждат страниците за пазаруване на Alipay за „екологични“ продукти, дори и да не направят покупка.
Тънкостите при засаждането на дървета
Като оставим настрана поведението на потребителите, точките, генерирани в Ant Forest, са обвързани със
съответстващ фонд, който според Ant Group, е допринесъл за засаждането на най-малко 548 млн. дървета и създаването на 34 обществени защитени зони от стартирането на играта през 2016 г.
Засаждането на дървета в Китай не е нищо ново в страна, която приема концепцията за създаване на нови гори от началото на 20-ти век. От 1978 г. китайското правителство оглави поредица от кампании за борба срещу намаляващите зелени площи. Сред тях е проектът Three-North Shelterbelt Project (TNSP), който има за цел да смекчи природните бедствия като пясъчни бури и ерозия на почвата чрез подобряване околната среда в Северен Китай.
Повече от 90% от дърветата на Ant Group са засадени в райони на проекта", казват компанията.
Въпреки това проекти за засаждане на дървета и горско стопанство често са обект на критики. „Много политици го превърнаха в любим проект, защото не става дума само за опазване на природата – става дума за развитие“, казва Анна Лейк Жу, асистент по екологична политика в университета Вагенинген в Нидерландия.
Критиците твърдят, че много такива изградени гори просто не оцеляват и допринасят за недостига на вода, като отнемат ресурси. Някои изкуствени гори също са наречени „зелени пустини“, с малко местни видове и липса на биоразнообразие.
Според Уан Ant Group работи с множество външни партньори, за да осигури ефикасността и жизнеспособността на своите проекти за залесяване и да избере подходящи дървета и растения.
Въпреки това Жу коментира, че горската програма на Ant Group допринася само за малка част от общите усилия на Китай. Истинското въздействие идва от потенциала на играта да повлияе на ежедневието на играчите.
Проучванията показват, че Ant Forest наистина насърчава дейности с ниски въглеродни емисии сред своите играчи. Компании в други части на света са копирали модела на играта, като GForest, платформа от базирания във Филипините доставчик на мобилни портфейли GCash.
Но до каква степен играта всъщност променя екологичното поведение на хората? За тези, които говориха с BBC, отговорът е сложен.
Да „надиграеш“ играта
В Ant Forest потребителите могат да печелят точки, като избират 54 типа „зелено“ поведение, намаляващо въглерода, като избиране на безхартиено фактуриране, закупуване на зелени продукти или рециклиране на стари дрехи – но само когато хората използват платформата и мрежите за доставка на Alipay.
Ant Forest брои точките си в "грамове" или накратко "g". Например, карането на споделен велосипед ще генерира 1.8 g точки на минута, плащането на метрото струва 52 g на пътуване, а купуването на билети за влак онлайн ще ви спечели 136 g точки на транзакция.
На теория всяка точка представлява 1 g намалени емисии на въглероден диоксид. Компанията често се позовава на броя "тонове" точки, генерирани от потребителите, като мярка за успеха на Ant Forest.
Уан от Ant Group казва, че точките за зелена енергия се изчисляват с помощта на алгоритми, разработени от дълъг списък от външни експерти по климата и научни партньори, включително Nature Conservancy и China Beijing Green Exchange.
Основната цел на точковата система е да насърчи устойчивата ангажираност на гражданите, като направи техния принос видим и проследим“, казва той.
Но тези „точки за зелена енергия“ може да не доведат до проекологично поведение в реалния свят.
Предлагат се различни възможности за измама в Xianyu, подобна на eBay платформа, управлявана от Alibaba. Продавачите в Xianyu създават дузина акаунти и генерират голям брой точки чрез фалшифициране броя крачки и чрез други трикове, според Джао, стар потребител на Ant Forest, който пожела да използва псевдоним.
Друг играч, който поиска да остане анонимен, казва, че е купил „месечна услуга за поливане“ в Xianyu, където продавачът посещава гората му в играта и полива дърветата му, което му позволява да натрупа повече точки. Той казва, че услугата му струва 26 юана (около $3.64) на месец.
Също така е възможно да се закупят сертификати за дървета – обикновено раздавани при успешно засадено дърво – според трима продавачи в Xianyu, които отказаха да назоват имената си. Продавачите не отговориха на запитвания колко печелят от тази практика, но BBC откри един магазин, който продава сертификати за 14 дървета за 45 юана (около $6.30). Друг акаунт, продаващ такива услуги, е привлякъл над 12 000 поръчки.
Уан казва, че всеки опит за злоупотреба или печалба от Ant Forest вреди на всички потребители и води до материални загуби за Ant Group. Освен това нарушава условията на услугата на играта. През 2023 г. например играч съди Ant Group, след като компанията блокира акаунта му за многократно плащане и възстановяване на битови сметки, за да трупа точки. Делото беше отхвърлено от китайски съд. Уан казва, че компанията продължава да наблюдава социалните платформи, за да обезсърчи подобно поведение.
Ясно противоречие
Други играчи манипулират функцията за „съвместно засаждане“, която позволява на потребителите да засаждат и да се грижат за цифрови дървета заедно, като създават група. Чрез нея те ускоряват своите постижения в играта.
Един пример е група, управлявана от организацията „Zhishanlin“ (в превод „Гората на върховната доброта“). Основана през 2019 г., тя се слави като най-голямата в Китай „организация за доброволно съвместно засаждане на дървета за обществено благосъстояние“ и има приблизително 150 000 членове. „Това е като армия за засаждане на дървета“, казва Джао, където дигитално дърво, което обикновено отнема месец, за да расте в играта, може да бъде „издигнато“ само за три дни.
Групата има строги правила за членство и изисква до 1000 точки на ден за участие. Как потребителите натрупват достатъчно точки, за да участват в тях? За някои, изглежда, чрез измама.
Според Уан Ant Group не е свързана с групи като „Zhishanlin“ и
компанията „ще предприеме необходимите правни действия“.
По думите му играта има вградени механизми за откриване на измами и е идентифицирала 70 "плъгина", които играчите използват, за да манипулират Ant Forest.
Въпреки това многобройните примери за измами, открити от BBC, ясно показват, че тези усилия не са решили проблема.
Някои играчи, които мамят, казват, че Ant Forest има положителен ефект. Ли, пенсионерката, която използва три телефона, за да стимулира растежа на своето дърво, казва, че играта наистина я е насърчила да бъде по-екологична.
Сега ходя повече пеша и карам велосипед. Стимулите на играта карат ходенето да се чувства по-целенасочено... сега оценявам колко зелени точки мога да получа, където и да отида“, казва Ли. „Все още се движа повече с автобус и метро и купувам зелени продукти.“
И все пак според някои критици нарастването на измамите не само повдига въпроса относно ефективността на играта, но също така подчертава присъщия конфликт между стимулите на проекта, насочени към печалба, и мотивите на околната среда.
Това е просто игра
До каква степен чийтърите компрометират целостта на играта? Циую Джан, професор по мениджмънт в университета Шънджън в Китай, казва, че винаги ще има потребители, които ще злоупотребяват с технологиите за игри и че тяхното въздействие зависи от това дали мнозинството от потребителите все още играят Ant Forest по предназначение.
Мисленето ми все още е за това какъв процент от хората имат нагласата да се грижат за околната среда или да променят начина си на живот. За Ant Forest вярвам, че положителният ефект все още е по-голям от отрицателния“, казва Джан.
Някои изследвания демонстрират ефективността на побутванията, свързани със зелените енергийни точки на Ant Forest. Проучване от 2023 г. изследва стимулите за Eleme, приложение за доставка на храна, управлявано от филиала на Ant Group Alibaba. Eleme превключи опцията за доставка по подразбиране на „без прибори за хранене“ и възнагради потребителите с точки Ant Forest за приемане на промяната. Поръчките, при които са пропуснати прибори за хранене, са се увеличили с 648%.
Въпреки това, Гуодзюн Хъ, професор по икономика в университета в Хонконг, който е съавтор на изследването, смята, че точките не са били основен стимул за потребителите. Най-голям ефект е имало превръщането на настройката за без прибори в удобна такава. „Теоретично, когато играете тези игри, вероятно не правите съществени промени в дългосрочен план. Работим с Alibaba, за да видим дали има начини да насърчим формирането на дългосрочни навици в бъдеще“, каза той.
Мей, бивш играч на 30 години, споделя, че преди е била активна в Ant Forest само защото е искала да играе играта и е била привлечена от идеята за засаждане на дървета. Но докато продължавала да играе, тя започнала да изпитва съмнения относно въздействието на играта и почувствала, че не допринася за екосъобразното си поведение.
В началото настройвах аларма в 7 сутринта, за да събирам енергийни точки. Но постепенно загубих интерес... Дори не знам дали [Ant Group] наистина сади дървета или не“, казва Мей. Сега много от нейните приятели също са спрели да играят. — Това е просто игра.