Производителят на Roobar търси €3 млн. от БФБ за придобиване и ново производство

„Смарт органик“ прави втори опит да излезе на борсата, но не крие, че гледа към Франкфурт и вижда себе си като едномилиардна компания

Производителят на Roobar търси €3 млн. от БФБ за придобиване и ново производство

Снимка: Smartorganic.com

7394 ~ 5 мин. четене
Мирела Вавова Автор: Мирела Вавова

Българският производител на здравословни био десерти и храни „Смарт органик“ – известен с брандовете Roobar и Dragon Superfoods – ще направи нов опит да излезе на Българската фондова борса. Компанията цели да набере свеж капитал от 3 млн. евро и заедно със собствено и дългово финансиране да случи две основни неща. Едното е стратегическо придобиване на германска компания за био храни, а второто е да издигне ново производство в „Индустриален парк София-Божурище“.

Въпросният германски бранд, който засега остава неизвестен, има две категории продукти – барчета и суперхрани, които съвпадат с приоритетите на „Смарт органик“. За разлика от българската компания обаче чуждата не разполага със собствено производство, а прави изделията си на ишлеме.

Ще ги впишем директно в нашите производства. Няма да се налага да съкращаваме хора там, нито да правим преустройки на линиите, защото продуктите им са едно към едно с нашите“, обясни изпълнителният директор на „Смарт органик“ Яни Драгов по време на презентация за потенциални инвеститори преди предстоящото листване на БФБ.

Добавената стойност, подчерта той, е в развитата мрежа за продажби в Германия. Тя ще бъде използвана от българската фирма, за да разпространява и своите собствени гами продукти на пазара с над 80 млн. потенциални потребители. Ако планът сработи, „Смарт органик“ очевидно ще трябва да увеличи капацитета на производството си. В добавка на това е и прогнозата за над 50% ръст на продажбите на Roobar през тази година, след етапа на застой напоследък, провокиран от повишилата се конкуренция.

Преди бъдещата фабрика

Преди изобщо да се пристъпи към плановете за нова фабрика в Божурище, „Смарт органик“ вече действа по разширяване на съществуващото си производство. Преди няколко години компанията купи бившия хлебозавод на фалиралата „Нилана“ в софийския квартал „Княжево“, който реновира и обособи за собствените си нужди. В момента там са всичките производства на фирмата за био храни – две линии за протеинови барчета, за курабийки, пакетиращи машини.

В рамките на същия парцел вече се строи втора сграда, която се очаква да е готова през лятото на следващата година. Към сегашните 6000 кв.м разгърната площ ще бъдат добавени още 5000 кв.м. С новата сграда всичко вече ще е на едно място, без да има нужда от сложна логистика между фабриката и наетия склад за суровини и готова продукция.

На следващ етап вече идва планираната за в бъдеще фабрика в Божурище. За парцела там компанията има сключен предварителен договор и е платила 20% аванс, като придобиването на земята ще е всъщност нейното самоучастие. За изграждане на инфраструктурата и оборудването ще ползва набран от борсата капитал и дългово финансиране – общо около 5-6 млн. лв.

Новата база ще приюти конкретни производства. Първоначално там ще бъде преместен цехът за барчета, а към него ще има и склад за суровини. Според нуждите вече ще се мисли за разрастване, каквото според Яни Драгов ще е необходимо след 3 до 5 години по-късно.

Парцелът там е по-голям и ще имаме възможност да растем дългосрочно откъм сграден фонд.“

Двигатели и посоки на растеж

Компанията разраства дейността си бързо и показателно за това са непрекъснато увеличаващите се приходи. Ако през 2015 г. те възлизат на 8.5 млн. евро, то през пандемичната 2020 г. вече са 19.5 млн. евро. Прогнозата за текущата е, че ще скочат още по-осезаемо до 25 млн. евро, като това е изцяло органичен растеж и няма общо с придобиването на германска компания.

Почти 47% от продажбите на „Смарт органик“ са на техните собствени марки, а още 26.3% са отново техни продукти, но под частни марки, например за големи хипермаркети като Lidl, с който работят на глобално ниво. Повече от половината от продукцията на фирмата е за експорт, а след придобиването на новата компания този дял ще се увеличи до 65%. Водещ чуждестранен пазар остава германският (42.2%), следван от Бенелюкс (11.3%) и Румъния (9.3%).

Едно то най-важните неща за „Смарт органик“ на фона на всичко това е научно-изследователската дейност, която стои зад разработката на нови продукти.

R&D отделът ни е много силен фокус, защото аз вярвам, че само това ще ни даде дългосрочно и устойчиво развитие.“

Преди три години се породи притеснение от раздялата с първоначалните партньори Анита и Калин Класанови. То бе породено от факта, че всъщност семейството стои зад рецептите на продуктите. Оттогава досега обаче, изтъква Яни Драгов, процесът по усъвършенстването на био изделията се е ускорил, а R&D отделът е изведен на централно място. Той е и един от личните фокуси на внимание на изпълнителния директор.

Логичен приоритет е и онлайн търговията. Електронният магазин на „Смарт органик“ вече продава повече и от най-успешния търговски обект на компанията (фирмата развива мрежата магазини „Зелен“ – б.р.).

В момента продаваме директно от нашия склад в цяла Европа онлайн“, казва Драгов, но подчертава, че винаги ще разчитат на ритейл канала.

По отношение на пазарите с потенциал за бъдещи придобивания, компанията гледа с най-голямо внимание към Нидерландия, където вече има добри позиции. Франция също, защото потребителите там са пристрастни към родните марки, затова и пробив би бил възможен по такава линия.

Драгов твърди, че засега няма намерения да продава компания, въпреки че получава предложения. По думите му поне в следващите 10 години ще се занимава с развиването ѝ. Не крие и амбициите за потенциала на „Смарт органик“, която според него до няколко години може да излезе на най-голямата борса в Европа – тази във Франкфурт.

Представям си да станем милиардна компания (компания еднорог – б.р.). Не ми е самоцел. Просто натам вървим, защото използваме всяка възможност за растеж.“

Очаква се предстоящото IPO да оцени пазарната капитализация на „Смарт органик“ на между 150-190 млн. лв. 

Втори опит с БФБ

Предстоящият опит за листване на БФБ не е първи в историята на „Смарт органик“. Дебют тя се опитва да направи през 2015 г., но тогава по не съвсем ясни причини Комисията за финансов надзор не одобри проспекта ѝ. Фирмата отказа да обжалва и поправи несъответствията, като намери други инструменти, с които да финансира разширяването си.

Днес нещата са малко по-различни. Производителят на био храни ще стъпи на пазара BEAM, специално създаден за растеж на малки и средни предприятия. Листването на „Смарт органик“ ще е петото на този сегмент за 2021 г.

IPO-то е насрочено за 11 ноември, когато ще бъдат предложени 310 000 акции. Публичното предлагане ще се счита за успешно, ако бъдат листнати поне 200 000 броя. Делът на свободно търгуваните акции (фрий-флоут) ще е 3%, а като защита на инвеститорите е предвидено мажоритарният собственик да не може да отпише с еднолично решения компанията от БФБ.



Подкрепи Economic.bg