Производството на неон в Украйна спря и това заплашва чип индустрията
Руските военни атаки срещу украинските градове принудиха най-големите производители да спрат работа

© ECONOMIC.BG / Twenty20
Двамата водещи доставчици на неон в Украйна, които осигуряват около половината от световните доставки на ключовата съставка за производството на чипове, спряха дейността си. Това заплашва да повиши цените и да влоши недостига на полупроводници, пише Reuters.
Между 45 и 54% от световния полупроводников неон, който е критичен елемент при лазерите, използвани за производството на чипове, идва от две украински компании – Ingas и Cryoin, според изчисленията на Reuters, базирани на данни от компаниите и фирмата за пазарни проучвания Techcet.
Глобалното потребление на неон за производството на чипове достигна около 540 тона миналата година.
И двете фирми са прекратили дейността си, тъй като руските войски ескалират атаките си срещу градове в Украйна, убивайки цивилни и унищожавайки ключова инфраструктура.
Спирането на дейността на двете компании хвърля сянка върху световното производство на чипове, които вече са в недостиг, след като пандемията от коронавируса увеличи търсенето на мобилни телефони, лаптопи и по-късно автомобили, принуждавайки някои фирми да намалят или спрат работата си.
Въпреки значителното разминаване в оценките за количеството запаси от чипове, които производителите държат на склад, производството може да бъде ударено допълнително, ако конфликтът се проточи, според Анджело Зино, анализатор в CFRA.
Ако запасите се изчерпят до април и производителите на чипове нямат блокирани поръчки в други региони на света, това вероятно означава допълнителни ограничения за по-широката верига на доставки и невъзможност за производство на крайния продукт за много ключови клиенти“, каза той.
Преди инвазията Ingas произвеждаше от 15 000 до 20 000 кубически метра неон на месец за клиенти в Тайван, Корея, Китай, САЩ и Германия, като около 75% отиваха за производството на чипове, каза Николай Авджи, главен търговски директор на компанията.
Фирмата е базирана в Мариупол, който е обсаден от руски сили.
„Гражданите страдат“, каза Авджи пред Reuters, добавяйки, че маркетинговият служител на компанията не може да отговори, защото няма достъп до интернет или телефон.
Cryoin произвежда приблизително между 10 000 и 15 000 кубически метра неон на месец и се намира в Одеса. Тя спря дейността си на 24 февруари, когато атаките започнаха, за да предпази служителите си, каза директорът за бизнес развитие Лариса Бондаренко.
Тя добавя, че компанията няма да може да изпълни поръчки за 13 000 кубически метра неон през март, освен ако насилието не спре. Според нея Cryoin може да издържи най-малко три месеца със затворен завод, но предупреди, че ако оборудването бъде повредено, това ще се окаже по-голямо препятствие за финансите на компанията и ще затрудни бързото рестартиране на операциите.
Бондаренко не е сигурна, че компанията може да получи достъп до допълнителни суровини за производство на неон.
Тайванското министерство на икономиката каза за Reuters, че тайванските фирми вече са в напреднала подготовка и имат „обезопасени запаси“ от неон, така че не вижда проблеми във веригите на доставки в близко бъдеще.
Централната банка на Тайван направи подобни коментари по-рано в петък.
Украинският неон е страничен продукт от производството на руска стомана. Газът, който се използва и в лазерната очна хирургия, се произвежда и в Китай, но цените се покачват постоянно.
Бондаренко казва, че цените, които вече са под натиск след пандемията, са се покачили с до 500% от декември. Според доклад на китайските медии цената на неоновия газ в Китай се е учетворила от 400 юана/кубичен метър през октомври миналата година до повече от 1600 юана/кубичен метър в края на февруари.
Цените на неона се повишиха с 600% в навечерието на анексирането на Кримския полуостров от Русия през 2014 г., според Комисията за международна търговия на САЩ.
Компаниите другаде биха могли да започнат производство на неон, но ще са необходими от девет месеца до две години, за да се увеличи капацитетът, според Ричард Барнет, главен маркетинг директор на Supplyframe, която предоставя пазарна информация за компании в глобалните сектори на електрониката.
Но Анджело Зино от CFRA отбеляза, че компаниите може да не пожелаят да инвестират в този процес, ако кризата с доставките се окаже временна.