Просперитетът на градовете минава през развитието на инфраструктурата
Мостовото съоръжение на кръстовището на ул. „Крайезерна“ и бул. „Тодор Александров“ ефективно и безопасно ще изведе трафика в посока от и към черноморските курорти
Арх. Николай Няголов:

© ECONOMIC.BG / Личен архив
Община Бургас е одобрила проекта на арх. Николай Няголов и швейцарския му колега инж. Марко Таборели за изграждане на мостово съоръжение на кръстовището на ул. „Крайезерна“ и бул. „Тодор Александров“, което ефективно и безопасно да изведе трафика в посока от и към черноморските курорти на юг от областния център. Пред „Флагман“ арх. Няголов разказва, че идеята му за това съоръжение възниква, след като многократно се сблъсква със задръстванията по бул. „Стефан Стамболов“ и пл. „Трапезица“ в Бургас, а впоследствие и по ул. „Крайезерна“ и бул. „Тодор Александров“, особено в посока към София.
„Работата ми като архитект е свързана с много пътувания за обекти из цяла България, а и по света. За целия си професионален стаж от над 25 години съм посетил почти всички градове в България, почти всички европейски страни и част от страните от Близкия Изток и северна Африка. Преди около 5 години по поръчка на Европейската комисия посетих и Южен Судан в централна Африка. Всичките тези пътувания ми дават възможност да оценявам добрите и лошите примери на различните архитектурни и комуникационни решения в тези държави и у нас. Може да се каже, че сравнението минава от най-добрите примери в Швейцария и Холандия, например, през балансираните и сравнително икономични решения в Германия и Франция и се стигне до почти неприемливите много скъпи или абсолютно незадоволителни сгради и съоръжения в Африка. Професионалистът винаги трябва да има пълна палитра от наблюдение, и върху най-добрите примери, и върху най-лошите, за да може да отсее лошия от добрия опит на вече направеното от други архитекти и инженери“, разказва арх. Няголов.
Преди всичко, обаче, според него е необходимо да се вникне в проблематиката на една задача, нуждите, които провокират нейното изпълнение, и да се начертае пътят за нейното изпълнение.
Конкретният проблем, който арх. Няголов е установил при пресичането на две нива между бул. „Тодор Александров и ул. „Крайезерна”, където трафикът от камиони по ул. „Крайезерна” от Северна промишлена зона до Пристанище Бургас и обратно се пресича и донякъде дублира транзитния поток от предимно леки автомобили от вътрешността на страната в посока Южното Черноморие и обратно. При съществуващото положение трафикът в южна посока – към курортните градове, се движи сравнително добре, имайки предвид, че там има десен завой на въпросното кръстовище.
„Проблемът си остава в обратната посока (движението от Царево, Созопол в посока София), защото автомобилите по бул. „Тодор Александров“ трябва да направят ляв завой на северозапад по ул. „Крайезерна”. На това място, те се пресичат с тежкотоварния трафик от и към Пристанище Бургас, който също се движи по ул. „Крайезерна“, разказва архитектът.
За решаване на горните проблеми арх. Няголов и инж. Таборели проектират пряка и транзитна по своята същност транспортна връзка между ул. „Крайезерна“ и бул. „Тодор Александров“, чрез която ще се спре транзитното преминаване на автомобили през централната част на Бургас от и в посока София към Южното Черноморие. Ще се превеждат бързо и безконфликтно автомобилните (предимно товарни) потоци от и към Северна промишлена зона и Пристанище Бургас. Ще се повиши безопасността на движение в града. Ще има по-добър комфорт на движение на пешеходци и автомобили в централната част на Бургас. Ще има положителен ефект върху туризма – бързи и лесни автомобилни връзки. Ще се преустанови преминаването на тежкотоварни автомобили, пътуващи в тези направления, през града и ще се улесни движението на градския транспорт на „Бургасбус“ в тази зона, където се намира и неговия основен гараж. В екологично отношение значително ще се намалят нивата на шум и вредни емисии в Бургас.
„За това кръстовище вече има изработени планове за урегулирането му с две кръгови движения на ул. „Крайезерна“ в местата за пресичане с рампите за слизане и качване на бул. „Тодор Александров“. Включително извън летния сезон тези две пресечни точки създават задръствания и това е от много години назад във времето. Десният завой от ул. „Крайезерна“ към бул. „Тодор Александров“ е без междинни конфликтни точки. Така следва да се урегулира и трафикът в обратна посока. Кръговите движения са успешни предимно в градски условия, но когато те попадат в републиканската пътна мрежа, какъвто е случаят, би трябвало да бъдат заменени с кръстовища на 2 или повече нива. В посочената пресечна точка двете кръгови кръстовища няма да бъдат удачно решение“, казва Няголов.
Това е наложило да се потърси транзитиране на трафика с проектирането на специално платно, което да не пресича на едно ниво движението по ул. „Крайбрежна“. Новата рампа ще се случи в югоизточната част на разглежданото кръстовище. Тя ще позволи преминаването под нея на товарния трафик и същевременно ще се спусне под моста по бул. „Тодор Александров“, чиято височина е ограничена от съществуващата му конструкция.
„Имахме различни варианти за изпълнение на коментираното решение, като основните се различаваха по радиусите на завиване по рампата, а от там и по организацията на движението на нивото на ул. „Крайезерна”. С последно – приетото проектно решение – е осигурена възможността за движение на всички леки и товарни автомобили във всички посоки, без да се ограничава достъпът до прилежащите непосредствено до кръстовището предприятия“, казва архитектът.
Той разказва още, че може да е напуснал отдавна Бургас заради военна служба, университет, професионално развитие, но градът, в който е израсъл и в който е възпитан, завинаги ще остане в сърцето му.
„Преди няколко години, когато стартирахме проекта, имах удоволствието да работя и по други задачи с една от най-големите швейцарски фирми в сферата на инфраструктурните проекти. Ръководителят на проекта от швейцарска страна инж. Марко Таборели е изключително знаещ и можещ колега, с когото работата е истинско удоволствие и най-важното – той е голям професионалист в сферата на пътната инфраструктура. Съчетанието на тези два фактора ме подтикна да започна да търся решение на проблема с кръстовището на ул. „Крайезерна“ и бул. „Тодор Александров“. Не ми се изпускаше възможността да ползвам знанието и опита на швейцарците. А и защо да не използваме клишето „Бургас – Швейцария на Черноморието“ и да доближим още повече нашия град до водещите туристически дестинации в Европа“, пита реторично той.
Той е категоричен, че в личен план не очаква нищо от реализирането на проекта. „Просто и аз, както и много други хора, когато посещавам любимите си места по Южното българско Черноморие да мога да пътувам бързо, удобно и безопасно. А и все пак, след време да мога да покажа на своите наследници едно от нещата, в които аз и моето семейство сме вложили желание, знания, труд и сърце“, казва Няголов.