Противоречивият бум на луксозния пазар в Китай
Сега той е по-голям от всякога, но това скоро ще се промени

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Китайският пазар на луксозни стоки се оказа неудържим в тази кризисна година, в която търсенето на скъпи неща като цяло бе ударено от пандемията от коронавирус, предава CNN, базирайки се на актуален доклад на платформата за пазаруване TMall на Alibaba и консултантската компания Bain.
Според анализа тази година китайският пазар на луксозни стоки е нараснал с 48% до около 346 млрд. юана (52.9 млрд. долара). Повишението почти ще удвои общия дял на континентален Китай в световната индустрия от 11% през 2019 г. на 20%.
„Континентален Китай е единственият от основните луксозни пазари, който се разраства през 2020 г.“, каза Бруно Ланес от Bain пред CNN Business.
„Китайският луксозен пазар сега е по-голям от всякога.“
Но това не е добра новина за производителите на луксозни стоки. Обяснението е, че бумът на продажбите в Китай се задвижва от потребители, които обикновено биха похарчили много за луксозни стоки, докато са на почивка в чужбина.
Според Bain и Alibaba разходите на китайските потребители за луксозни продукти намаляват с около 35%.
Делът на китайските луксозни покупки в континентален Китай тази година достигна своя връх, но растежът там не компенсира загубата на китайско потребление в чужбина.“
Bain и Alibaba прогнозира, че глобалният луксозен пазар ще се свие с 23% през 2020 г., тъй като пандемията продължава да ограничава пътуванията и пазаруването на много места.
Променящ се пазар
Китай бързо потисна ранните огнища на коронавирус, позволявайки на икономиката му да се върне към растеж. До април потребителите в страната отново започнаха да купуват скъпи чанти, обувки и бижута, което даде на търговците надежда на фона на повсеместните пропадания.
От една страна, за ръста на продажбите в Китай спомогнаха ограниченията за пътуване. От друга, е факторът „разходи за отмъщение“ – става дума за освобождаването на задържаното търсене, след като хората са били затворени, а покупателните им способности блокирани.
Положителните тенденции помогнаха за увеличение на продажбите на няколко компании, като Tiffany и Burberry.
Правителствените стимули също помогнаха. По-рано тази година китайските власти разпространиха купони, за да подпомогнат пазаруването на хората, твърдят държавните медии. Това също повиши луксозното потребление, сочи още докладът.
Пандемията ускори и няколко дългосрочни тенденции
Купувачите от континенталната Китай бяха започнали да харчат парите си по-близо до дома, тъй като избягваха центрове като Хонконг заради масови протести там. Намаля и ценовата разлика, която правеше продуктите по-изгодни извън Китай.
И както при другите сектори, кризата насърчи повече хора да пазаруват онлайн. Навикът вероятно ще остане. Близо 40% от китайските потребители планират да правят повече луксозни покупки онлайн през следващите няколко години, докато други 40% се очаква да запазят текущото си поведение, според Bain и Alibaba.
„Ние вярваме, че поведението на китайските потребители на луксозно пазаруване онлайн се е променило трайно“, пише в доклада.
Догодина се очаква растежът на Китай да продължи, макар и не със същия темп. Повечето брандове вярват, че пазарът ще се разшири с около 30% на фона на международното отваряне на границите. През следващите пет години делът на вътрешните разходи вероятно също ще „отшуми“, тъй като нещата постепенно се нормализират.
Но междувременно китайският пазар ще процъфтява. След пет години се очаква Китай да се превърне в най-големия луксозен пазар в света – дори след като светът „се върне на нивата преди Covid-19“, пишат консултантите на Bain.