„Пълно преосмисляне на търсенето“: Google пуска своя AI Mode
Гигантът се конкурира със себе си в опит да не изпусне лидерството в сектор, в който вече десетилетия е на върха

© ECONOMIC.BG / Deposit Photos
Google се утвърди като основен портал към интернет благодарение на постоянното усъвършенстване на своята търсачка. В продължение на две десетилетия тя предлагаше на потребителите линкове към търсената от тях информация. Четвърт век по-късно технологичният гигант залага на това, че бъдещето на търсенето ще бъде изкуственият интелект. По време на годишната си конференция за разработчици тази седмица компанията обяви въвеждането на нова функция в търсачката си, наречена AI Mode.
Инструментът ще функционира като чатбот, позволявайки на хората да започнат търсене, да задават допълнителни въпроси и да използват системата за изкуствен интелект на компанията за получаване на изчерпателни отговори.
Това е пълно преосмисляне на търсенето“, заяви Сундар Пичай, главен изпълнителен директор на Google.
Той допълни, че по време на тестовете на функцията, хората драстично „са променили естеството на начина, по който взаимодействат с търсенето“.
Новата функция е само част от списък с нови възможности, задвижвани от изкуствен интелект, включително по-персонализирани и автоматизирани отговори на имейли, както и инструмент за автоматично закупуване на дрехи след пускането им в продажба.
Google се конкурира сам със себе си
С въвеждането на AI Mode Google по същество се опитва да преобрази традиционния си бизнес с търсене, преди новопоявилите се AI конкуренти да го направят. Възможността вече разтревожи гиганта, чиито устои бяха подкопани от появата ChatGPT преди две години.
Въпреки очевидната мания към генеративния AI Google се колебаеше дали да приеме изцяло изкуствения интелект, тъй като има много за губене. През миналата година бизнесът на компанията, свързан с търсенето, генерира близо 200 милиарда долара, което е повече от половината от общите ѝ продажби. В основата на този бизнес е способността ѝ надеждно да предоставя на хората най-добрите отговори на въпроси.
Въпреки че представляват технически скок, системите с изкуствен интелект имат един голям недостатък: те са склонни да дават неправилни отговори, като например да препоръчват на хората да ядат камъни, каквато миналата година направи една от системите на самия Google.
Възможно е изкуственият интелект вече да е започнал да намалява популярността на Google като стандартно средство за намиране на информация онлайн. По време на свидетелските показания по антитръстовото дело на Министерството на правосъдието срещу Google през май тази година, един от топ мениджърите на Apple, Еди Кю, заяви, че трафикът на търсене в Google е намалял за първи път от 22 години, защото все повече хора използват изкуствен интелект. Впоследствие Google заяви, че продължава да „наблюдава общ ръст на заявките“ при търсенето.
Дълго време се колебаеха, защото не смятаха, че качеството е добро, и не знаеха как да го монетизират“, коментира пред The New York Times Пийт Майерс, главен архитект по иновациите в Moz – софтуерна компания, фокусирана върху оптимизацията на търсачки, която следи промените в Google Search. „Сега правят това, което смятат, че трябва да направят, за да се конкурират, и това е неприятно.“
AI режимът и рекламният бизнес
AI Mode, който стартира в Съединените щати във вторник, първоначално няма да показва реклами. В сряда Google организира събитие за маркетолози и рекламодатели, на което се очаква да разкрие повече информация.
Преходът към изкуствен интелект се случва на фона на засилващия се антитръстов натиск за разделяне на бизнеса на Google. През последните две години Google загуби поредица от антитръстови дела, след като беше установено, че има монопол върху своя магазин за приложения, търсачка и рекламна технология. По-рано този месец правителството на САЩ заяви, че компанията трябва да предостави на конкурентни търсачки и компании за изкуствен интелект достъп до данните си за това какво търсят и върху какво кликат потребителите.
Напрежение с уеб издателите и нови възможности
Новите функции с изкуствен интелект на Google със сигурност ще задълбочат и напрежението между Google и новинарските сайтове, които са загрижени за трафика. Чатботовете често извличат информация от уебсайтовете и я предоставят директно на хората, като по този начин нарушават традиционния модел на търсене, който изпраща хората на различни места из мрежа, за да намерят конкретен материал.
Компанията се опитва да омаловажи опасенията на издателите, че изкуственият интелект ще наруши техния бизнес. Сундар Пичай заяви, че функцията „AI прегледи“, която компанията въведе миналата година, за да генерира резюмета над традиционните резултати от търсенето, е увеличила броя на търсенията, които хората правят, и често ги кара да прекарват повече време в предложените уебсайтове.
Най-новата версия на Gemini
На събитието в Силициевата долина Демис Хасабис, главен изпълнителен директор на DeepMind – лабораторията за изкуствен интелект на Google, представи и най-новия модел Gemini 2.5 Pro, който прави повече „разсъждения“, за да предоставя по-точни резултати от своя предшественик. Той заяви, че лабораторията продължава работата си по превръщането на своя чатбот и приложение за изкуствен интелект във виртуален асистент, който може да идентифицира и решава реални проблеми, като например поправянето на счупен велосипед.
Google разширява възможностите на своя AI модел Gemini, интегрирайки го в ключови продукти и услуги:
- Gmail: Gemini подобрява интелигентните отговори, като анализира потребителския стил и съдържанието на имейлите, за да генерира персонализирани предложения за отговор. Той също така въвежда функция за „почистване на входящата поща“ за автоматично изтриване и архивиране на имейли.
- Google Търсене (пазаруване): В търсачката Gemini помага на потребителите да прецизират пазарни заявки чрез чатбот. Например, можете да търсите килими, които да подхождат на сив диван, или да зададете критерии като лесно почистване. Добавен е и AI агент, който може автоматично да закупи даден продукт, когато цената му падне до желаната от вас.