Разделение в бранша: Ще поскъпне ли таксиметровата услуга в София?
Един от синдикатите иска поскъпване на минималните тарифи с 32.5%

© ECONOMIC.BG / БТА
Националният таксиметров синдикат (НТС) настоява за вдигане на минималните цени на таксиметровата услуга в София. Предложението е дневната и нощна тарифи в столицата да скочат с около 32.5% спрямо сегашните. От друга организация обаче – „Съюз такси“ – казват, че моментът не е подходящ и трябва да се изчака решение на проблема с „Гражданската отговорност“. Браншът сблъска позициите си по време на заседание на Транспортна комисия в Столичния общински съвет в понеделник.
Красимир Цветков от НТС коментира, че още на 10 октомври е изпратено писмо до кмета на София, зам-кмета по транспорт и общинските съветници, с което се напомнят задълженията на СОС по отношение на актуализацията на тарифите. Предложението на НТС е за поскъпване само на минималните тарифи, а именно – дневната да стане 1.60 лв./км при сегашна 1.21 лв./км, а нощната да скочи на 1.84 лв./км при сегашна цена от 1.39 лв./км.
Според нормативната уредба общинските съвет определят минимални и максимални цени в срок до 31 октомври. Цветков изрази надежда, че все пак поскъпването още може да се случи. Последно цените бяха актуализирани заради инфлацията през 2022 г. и влязоха в сила от 2023 г.
В мотивите сега НТС посочват, че 60% от цената на услугата се формира от разходите за човешки труд. Отново се акцентира върху инфлация, амортизация и др.
Кирил Ризов от „Съюз такси“ обаче заяви, че сега не е моментът за актуализация на цените, тъй като трябва да стане ясно как ще бъде решен проблемът с прекомерното поскъпване на „Гражданска отговорност“. Едва тогава може да се направят изчисления и да се реши дали е нужно поскъпване.
Целият таксиметров бранш е в протест и се борим със застрахователите. На никой не му се пречи да си вдигне цените в маржа между минималните и максималните тарифи“, заяви Ризов.
Припомняме, че максималните тарифи са в порядъка от 2.05 лв. за дневна услуга, както и 2.51 лв. на километър за нощна. Много от компаниите обаче избягват да се доближават до максималните стойности, тъй като се опасяват от отлив на клиенти. Така браншът разчита на общинските съвети, които да гласуват поскъпването.
Карлос Контрера коментира, че е най-добре да се поиска становище от зам.-кметовете по транспорт и финанси, така че да стане ясно дали има нужда от увеличение на тарифите, или от потвърждение на тези, приети през 2022 г. Предложението бе гласувано, но в крайна сметка не стана ясно дали бе прието, или отхвърлено, тъй като микрофонът на председателя Иван Таков не работеше в този момент.
Андрей Зографски изрази мнение, че сроковете за актуализация са изпуснати, а цените са в диапазон и не е нужно СОС непрекъснато да ги регулира с вдигане на минималните тарифи. Според него е безпредметно да се утвърждава решение, прието преди 2 години.
Аз искам да се използва градският транспорт, но няма никакви обективни и законови параметри за актуализация сега“, коментира още Зографски.