Реформата в БДЖ донесе повече въпроси, отколкото отговори
Мегакомпанията официално ще започне да функционира през септември

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Обявената реформа в БДЖ предизвика повече въпроси, отколкото отговори. Темата бе обсъдена днес по време на заседание на транспортна комисия в парламента. Оказа се обаче, че членовете на комисията не са много доволни от това, че тя е била обявена преди да им бъде представена и преди обсъждане в парламента. Въпреки че формално ще подкрепят обявеното преструктуриране на двете дружества – пътническо и товарно, те поискаха числа и факти за евентуалния положителен ефект. Екипът на транспортния министър Николай Събев обаче не бе готов да предостави исканата информация.
Зам.-транспортният министър Илия Илиев се оправда с това, че анализите се подготвят, а утре ведомството ще обяви пътната карта, по която ще се случва реформата. Мегакомпанията официално ще започне да функционира през септември, стана ясно от думите на зам.-министър Илиев.
Периодът на извършване на реформите ще продължи няколко месеца. Целим през септември официално да заработи новата компания", поясни Илиев.
Той подчерта, че реформата ще цели да оптимизира числеността на персонала, като ще бъдат премахнати звена, генериращи излишни разходи. Това ще доведе до финансова стабилност. В същото време обаче реформата има за цел и да „инвестира“ в човешки капитал, да се подобрят условията на труд в железниците, да се инвестира в обучение и преквалификация на персонала.
Илиев представи данни за извършените ремонти на подвижния състав от 2017 г. до момента. Оказа се, че за този период единствено са закупени 15 електрически локомотиви, като в двете дружества през годините са правени единствено ремонти на локомотиви и вагони. Зам.-министърът обобщи и проектите, заложени в крайната версия на Плана за възстановяване. Припомняме, че те бяха преработени в последния момент и представени за обществено обсъждане миналата седмица.
Депутатите попитаха дали подобно вливане на дружествата няма да представлява проблем за държавната субсидия, която БДЖ „Пътнически превози“ получава.
Зам.-министърът увери, че министерството е направил анализ, консултиран е и от Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ и са получили уверение, че реформата не нарушава европейските изисквания. Въпреки това депутатите посъветваха Илиев да разбере дали няма да е нужно България да поиска нотификация от Европейската комисия.
На въпрос какво се случва с 5-годишният план за реформа на железниците, Илиев заяви, че в момента не е наличен, защото не може да бъде изготвен за 2-3 седмици. Понеже зам.-министърът не бе подготвен и с точни цифри за ползите от вливането на дружествата, председателят на комисията Борислав Гуцанов помоли на следващото заседание екипът на министерството да е готов с исканата информация.
Когато някой тръгва с такава реформа, трябва да има точните цифри. Моля, на следващото заседание да имате готови разчети – кое се променя, как се променя и какви са финансовите измерения на промените“, изиска Гуцанов.
Настимир Ананиев пък заяви, че е хубаво да се направи анализ и в какво състояние е БДЖ до момента.
„Важно е да покажете какво заварвате. Много хора не оценяват промяната, когато не знаят колко тежко е било състоянието“, посочи Ананиев.
Росен Желязков пък като бивш транспортен министър използва момента, за да заяви, че загубите, които обяви Събев, всъщност са основно амортизации. Загубите на пътническото дружество са счетоводна, а не касова загуба, посочи той.
„Утре, ако БДЖ придобие нов състав, загубите от амортизация ще се увеличат. Амортизацията започва веднага след придобиването на актива“, посочи Желязков.
Новият подвижен състав ще е наличен след 4 години
Желязков попита дали придобиването на нов подвижен състав чрез средствата по Плана за възстановявване няма да е за сметка на инфраструктурните проекти. От отговора на зам.-министъра стана ясно, че целият подвижен състав ще може да се използва едва след 3-4 години. Илиев заяви, че през това време ще се модернизират 500 - 600 км жп път, но предимно в Южна България.
Председателят на новата мегакомпания Симеон Евтимов допълни, че докато дойде новият състав, старият наличен ще се ремонтира.
Екипът на Събев се похвали, че пътуването от София до Бургас вече дори е съкратено с 1 час и то отнема 6 часа. Вчера е бил направен тест, който е показал, че времето може да бъде съкратено значително. Относно товарните превози, ведомството разчита да привлече дял от автомобилния превоз. Евтимов акцентира и че ще заложат на подобряване на имиджа на професията железничар, както и подобряване на условията на труд.
„Всичко трябва да е разписано и експертно подплатено. Планът за реформа трябва да се обсъжда със синдикати, частни превозвачи. Трябва да знаем защо например сме заложили 20 локомотива в Плана, а не 30“, посочи пък Георги Свиленски.
Депутатите искаха да знаят по какъв точно начин БДЖ ще излезе на печалба през 2024 г. и ще спре да ползва държавна субсудия, след като тя е дори разписана в проектобюджета. Дали това ще стане с повишение на цената на билета или железницата си поставя за цел да превози огромен брой пътници.
В предпандемичната година - 2019 г - превозените пътници са 20 млн. За да има печалба, трябва да превозвате 100 млн.", изтъкна Желязков.
Екипът на транспортното министерство не успя да даде отговор. Не дадоха отговор и на това какво се случва с договора за ремонт, подписан с "Алстом". Темата бе повдигната от Гуцанов, който заяви, че има одитен доклад, който показва много проблеми. Председателят на транспортната комисия обаче не навлезе в повече детайли.
Припомняме, че заради този договор, миналата година в БДЖ влязоха разследващи и прокуратура. Това стана след сигнал на бившия транспортен министър Христо Алексиев, който намекна, че ремонтите са били фиктивни. След като властта обаче се смени, по този договор нямаше никакво развитие. До момента не е ясно и докъде е стигнало разследването.