Регионалният министър възложи одит на мегатърговете за поддръжка на пътища
Андрей Цеков призна за още една порочка практика в АПИ – по договори за зимно почистване и аварийни дейности се извършват текущи ремонти
Регионалният министър Андрей Цеков е възложил одит на мегапоръчките за текущ ремонт и поддръжка на пътната мрежа в страната, които в последните дни на служебното правителство Агенция „Пътна инфраструктура“ се опита да разпредели по неконкурентен начин, отваряйки ценови оферти само на един кандидат и елиминирайки останалите фирми още на етап технически проекти.
Припомняме, че стойността на поръчките е 3.6 млрд. лв. без ДДС. Те са 4-годишни и вече включват и дейности по основни ремонти. Старото ръководство на АПИ се опита в периода между 2 и 7 юни да класира кандидатите, като дори комисиите са издали решения. Те обаче са отменени от новото ръководство на Агенцията, назначено от Цеков, с мотив, че е необходимо време възложителят да се запознае с докладите на комисиите.
Припомняме, че два от районите намериха своите изпълнители – фирми, свързани индиректно или директно със строителния бос на „Хидрострой“ Велико Желев.
С моя заповед от 9 юни съм възложил одитен ангажимент с обхват на проверка за законосъобразността на възлагането на процедурите“, заяви Цеков и допълни, че информацията ще стане ясна до края на следващата седмица.
Освен това е назначена работна група с участието на инспекторатите на АПИ и МРРБ, която да провери дали са спазени вътрешните правила по възлагането на процедурите. Министърът обеща да даде изявление, когато има повече информация.
Как се поддържат пътищата сега?
Пътната мрежа в момента се поддържа по временни договори за зимно почистване и аварийни дейности от 2022 г. По думите на Цеков същите тези контракти са анексирани с допълнителни споразумения, тъй като са били с определени финансови лимити.
В момента не мога да кажа точната стойност по всеки един от договорите, ще я предоставя писмено“, обясни Цеков.
Допълни, че по контрактите рамковата бюджетна прогноза е увеличена с 50%, колкото позволява Закона за обществените поръчки, като е изрично уточнено, че договорите ще действат до изчерпване на бюджета или избор на изпълнител по нови търгове.
Има достатъчно ресурс по договорите, за да се осигури пътното поддържане под формата на аварийно възстановително дейности“, заяви министърът.
Александър Ненков, който заедно с Николай Нанков (ГЕРБ) отправиха въпросите към Цеков обаче заяви, че е ясно, че по контрактите за зимното почистване и аварийни дейности се извършват и текущи ремонти, което е „порочна практика“.
Цеков му отговори, че сагата с пътната поддръжка има множество негативни последици и една позитивна, а именно – поне от 1 година не се възлагат основни ремонти по договори за текущи.
Няколко поредни правителства не съумяват да възложат договорите и единствените аргументи са липсата на достатъчно кураж и воля да ги възложат по правилен начин с осигуряването на достатъчна конкуренция“, заяви Цеков.
Той дори призна, че в момента държавата маскира текущи ремонти като аварийни, но и предупреди, че ако не се процедира с избор на нови изпълнители по търговете, то до края на годината може да няма никаква поддръжка по пътищата.
В момента имаме ситуация, в която ако не бъдат сключени договори до края на годината, независимо дали в момента държавата маскира текущи ремонти като аварийни, което е очевидно, няма да има никаква поддръжка.“
Всичко ще зависи от тежестта на нарушенията, които ще бъдат установени по въпросните мегатъргове за поддръжка. Алтернативите са две – или да се процедира ново класиране на кандидатите, или търговете да бъдат изцяло прекратени. В последния случай АПИ ще трябва скорострелно да пусне нови поръчки „по бързата писта с цена по обратен ред на възлагане, но рискът да не успеем да ги сключим до края на годината ще го има.“
Бившият регионален министър от ГЕРБ Нанков коментира, че информацията, изнесена от Цеков, доказва, че АПИ е извършвала грубо нарушение – „по договори за зимно поддържане да се правят текущи ремонти, маскирани като аварийни, но са на двойно по-високи цени от тези договори, които вашите предшественици прекратиха.“ Той намекна, че за поръчките трябва да бъдат сезирани Прокуратура, АДФИ и Сметна палата.
Парите на общините за ВиК и пътни ремонти
Всички общински ВиК и пътни проекти за ремонти ще бъдат дофинансирани, като средствата ще бъдат заложени в проектобюджета, съобщи още регионалният министър.
Припомняме, че през септември 2022 г. служебният кабинет одобри частично финансиране на проекти на общините за 417 млн. лева, които покриват 50 на сто от необходимите разходи за изпълнението на проектите от общинската инфраструктура - улици, пътища, водопроводи. На базата на това споразумение бяха сключени целеви трансфери със съответните общини.
Според министъра в тези споразумения „не особено целесъобразно“ е записан ангажимент на общините да осигурят допълващото финансиране от още 50 на сто. Цеков посочи, че средствата в пълен размер авансово са преведени на общините.
Той уточни, че се предвижда в проектобюджета за 2023 г. всички общини, които са достигнали или ще достигнат в рамките на тази година лимита на отпуснатите средства за изпълнението на проектите от общинската инфраструктура, да получат допълнителни средства, необходими за довършването им. Ще предложим тези средства да не се отпускат авансово, а на базата на реалния прогрес на дейностите - фактическо изпълнение, което ще позволи гъвкавост в паричните потоци.
До момента реално държавата е предоставила 310 млн. лева, които не се използват ефективно и биха могли да отидат и за други цели. Вероятно заради несигурността за бъдещото финансиране в момента от 417 млн. лева са отчетени като усвоени около 111 млн. лева“, каза министърът.
За проектите за основен ремонт и рехабилитация на общинските пътища от отпуснатите 241 млн. лева са усвоени 34 млн. лева или около 15 на сто. Към момента 7 от общините са изразходвали вече предоставените им средствата и имат нужда от допълващо финансиране.
За проектите за рехабилитация на общинските улици от предвидените 50 млн. лева, а само 7 млн. лева са усвоени, като само две от общините са близо до достигане на процента изпълнение, равностоен на предоставеното финансиране.
Малко по-добро е усвояването на средствата за общински ВиК проекти - от отпуснатите 125 млн. лева, към момента са усвоени около 87 млн. лева и 43 общини са близо до достигането на лимита на предоставеното им финансиране.