Шишков: Магистрала „Рила“ е важна за бъдещето на София
По думите на регионалния министър аутобанът е първият ринг на столицата, но реализацията му се бави

© ECONOMIC.BG / МРРБ
Изграждането на магистрала „Рила" дава важна перспектива за бъдещето на София, смята регионалният министър Иван Шишков. По думите му аутобанът е важен, защото е връзка между Ихтиман, Самоков и Дупница и е на практика първият ринг на столицата.
Изказването си министърът направи по време на среща с кмета на столичния район „Овча купел" Ангел Стефанов по повод реализацията на Национална детска болница. Обсъдено е и строителството на важни за столицата инфраструктурни обекти. Присъстваха и заместник-кметът на район „Овча купел" Георги Чичков и столичните общински съветници Бойко Димитров и Симеон Ставрев, съобщават от пресцентъра на ресорното ведомство.
Припомняме, че проектът на автомагистрала „Рила“ бе застинал във времето, въпреки че идеята за него датира от повече от 20 години. През 2021 г. Форумът за балкански транспорт и инфраструктура напомни, че трасето е планирано да бъде с дължина 140 км, като анализ от 2008 г. показва, че ще струва почти 1 млрд. лв.
През август тази година Агенция „Пътна инфраструктура“ стартира поръчка за проектиране на автомагистрала „Гюешево – Дупница". 62-километровото трасе е част именно от позабравената „Рила“. Първоначалната идея на регионалното ведомство бе участъкът да е скоростен път, но предвид натовареността впоследствие бе променен на магистрала.
През септември АПИ отвори офертите на участниците в търга, но оттогава досега не процедира с отварянето на ценовите им предложения. Прогнозната стойност за изпълнение на обществената поръчка за проектиране е 3.1 млн. лв. без ДДС, а средствата са от бюджета на АПИ. Срокът за изработване на проекта е 150 календарни дни от датата на сключване на договора и включва само времето за проектиране.
Софийският околовръстен път
По време на днешния разговор министър Шишков и кметът на „Овча купел" Ангел Стефанов обсъдиха и строителството на важни за столицата инфраструктурни обекти, сред които разширението на Софийския околовръстен път между кварталите „Бъкстон" и „Люлин".
Преди дни стана ясно, че югозападната дъга на Софийския околовръстен път, между бул. „Цар Борис III“ и „Струма“, е трябвало да се влива в кръговото за Банкя. Затова държавата ще се намеси и ще направи нова разработка. В интервю Шишков коментира, че проектът е цялостно забавен поради неправилно започната процедура. Той обясни, че вече е възложил на Агенция „Пътна инфраструктура“ да направи нова разработка за трасето, защото е недопустимо да има градски ринг, който да влиза в кръгово движение.
По думите му до момента са изградени само лесните участъци от Южната дъга – на околовръстното между „Тракия“ и кв. „Горубляне“, но не е правено нищо за трудната част, която сега трябва да се направи. Според него, София е задръстен град в транспортно отношение, защото не са проектирани и изградени пътните рингове, заложени в градоустройствения план.
В хода на разговора бе повдигнат и въпроса за изпълнението на ремонта на централната градска част на София и жълтите павета, като министърът отново подчерта, че срокът за завършване на проекта ще бъда удължен с 6 месеца.