Шишков „настойчиво“ иска да узакони незаконни инфраструктурни обекти
Регионалният министър настоява, че предлаганите промени в ЗУТ не са амнистия
![Шишков „настойчиво“ иска да узакони незаконни инфраструктурни обекти](/web/files/articles/139425/narrow_image/thumb_1040x585_20230531-113258.jpg)
© ECONOMIC.BG / БТА
Регионалният министър Иван Шишков „настойчиво“ предлага на депутатите от 49-ото Народно събрание да узаконят незаконни инфраструктурни обекти, чиято обща стойност по предишни изчисления на министерството възлиза на повече от 1 млрд. лв. За целта той е внесъл промени в Закона за устройство на територията, които официално са приети на днешното заседание на Министерския съвет.
Трябва да решим дали търсим законност или замитане. Това, което настойчиво предлагаме, е законност, т.е. по законов ред да направим така, че да запазим изградените инфраструктурни обекти, но по законов ред, а не да забравим какво се е случило с тях“, заяви Шишков на пресконференция след заседанието на МС.
По думите му търпимостта, която се предлага не е амнистия, тъй като ако Народното събрание одобри „този или подобен текст“, всички обекти ще бъдат изследвани, ще бъдат издавани нужните строителни книжа, „така че да сме сигурни, че обектите отговарят на нормите и ПУП-овете“.
Там където не отговарят на нормите, ще има законово основание да се издават разрешения за строеж, за да се въведат в нормите“, заяви Шишков.
Нещо, което министърът не споменава обаче, е, че със законопроекта ще може и държавата да се разплати с пътните строители. Наскоро в Регионална комисия в парламента Шишков не успя да каже колко пари е платило до момента ведомството на компаниите. Той заяви, че са единствено разплатени тези дейности „с елементи на основни ремонти“, защото иначе проблемът с пътния сектор щял да бъде огромен финансово.
Тези, които са категорично основни, заради, които бях предложил търпимостта, тези ремонти би трябвало да не са платени. Нямам информация да са платени“, заяви министърът тогава.
На пресконференцията днес той допълни, че законопроектът е „изключително важна стъпка с цел да затворим тази срамна страница в строителството на инженерната инфраструктура в България, а именно, че държавата е станала възложител на голямо количество незаконно строителство в периода 2018-2020 г.“
Това обаче не е първият път, в който министърът се опитва да прокара търпимостта. Първоначално законопроектът бе разглеждан като единствен начин да се продължи строителството на автомагистрала „Хемус“, но впоследствие стана ясно, че промените ще узаконят и основни ремонти на пътища, правени по договори за текущо поддържане, укрепване на свлачища и ремонт на язовири.
Промените бяха отхвърлени от депутатите в 48-ото НС с мотиви, че ДНСК не е издала нито един акт за незаконно строителство. Шишков от своя страна се закани да промени това и наистина го направи.
В средата на април подопечната на МРРБ ДНСК издаде актове за незаконно строителство на компании, строили лотове от „Хемус“, включително и на държавното „Автомагистрали“. По този начин държавата на практика санкционира сама себе си. Актовете се оспорват в съда от компаниите.
Веднага след това за обществено обсъждане, и то по бързата процедура, бе качен отново същият законопроект. В частичната предварителна оценка на въздействието се посочваше, че няма необходимост от допълнителен финансов ресурс за прилагането на промените. Това обаче не е особено вярно, тъй като през март стана ясно, че след като обектите бъдат узаконени, те ще трябват да бъдат и застраховани. Не е ясно на каква стойност ще възлиза въпросната застраховка и кой ще поеме сметката за нея.
Петър Мутафчиев, председател на Форума за балкански транспорт и инфраструктура, който взе участие в подкаста на Economic.bg „Едно наум“ коментира, че всичко, което е нарушение на закона и впоследствие бъде узаконено, ще доведе до нови нарушения.