„Софийски улици“ – поредното общинско дружество на Столична община
ПП-ДБ и още няколко политически сили в СОС предлагат новата структура да бъде създадена на 1 януари
„Софийски улици“ – това е наименованието на общинското дружество, което ще се занимава с поддръжката и маркировката на улиците в столицата. Идеята за създаването му бе оповестена преди месец от кмета Васил Терзиев и сега се официализира с предложение от зам.-кмета по транспорт Илиян Павлов, група общински съветници от „Продължаваме промяната – Демократична България“, но и общински съветници от БСП (Ваня Григорова), „Възраждане“ (Деян Николов) и „Има такъв народ“ (Димитър Данаилов).
Документите са качени за обществени консултации до 18 декември.
Предложението е дружеството да бъде разкрито на 1 януари 2025 г. с численост на персонала 51 щатни бройки. Общо размерът на инвестицията, която ще трябва да бъде направена, ако предложението бъде подкрепено, е малко над 9.4 млн. лв.
От представените разчети става ясно, че средната брутна заплата ще е 2700 лв. Така за предстоящата година са заложени почти 2 млн. лв. за възнаграждения на работещите, включително осигуровките, които трябва да се плащат от работодателя.
Представен е и ориентировъчен отчет за нужните материали, инструменти (почти 6.4 млн. лв.) и еднократни капиталови разходи (над 1.1 млн. лв.), които трябва да бъдат направени. Предвидено е закупуването на 6 камиона, 6 ремаркета и 10 машини за полагане на студен пластик, включително и боя със светлоотразителни перли. Не е ясно по какъв начин точно е изчислена нужната техника и количествата на материалите и дали биха били достатъчни, за да обезпечат дейността на новото дружество.
През цялата 2025 г. дружеството ще изпълнява дейности, свързани с:
- Изграждане на вертикална и хоризонтална пътна сигнализация;
- Ремонт и поддръжка на съществуващата пътна сигнализация;
- Премахване на съществуваща пътна сигнализация;
- Поставка на антипаркинг елементи;
- Поставка, ремонт и подмяна на огради, ТРП и други средства за организация на движението.
Припомняме, че държавата има горчив опит с подобна идея. Създаването на държавното „Автомагистрали“ трябваше да доведе до по-ниски цени на строителството на инфраструктура в страната. Впоследствие обаче стана ясно, че всъщност дружеството няма нужния капацитет да извършва дейностите. Така се стигна до превъзлагането на строителство на частни фирми, но под прикритието на договори за доставка на материали и наем на техника.
Мотивите
Резултатите, които се очакват, са свързани със съкращаване на сроковете за реакции, намаляване на цената на извършваните ремонти в сферата, оптимизация на разходите, изграждане на собствен общински капацитет в това число и резервен.
Очаква се да се постигне ясна и проследима отчетност, както и възможности за подмяна на амортизираната техника. Сред ефектите ще бъде също така по-голяма оперативност и гъвкавост, намаляване на цената и по-добри възможности за планиране, както и непрекъсваемост на предоставяните услуги.
Към момента са налице сериозни дефицити при реализацията на съответните дейности, свързани с времето за реакции, сложността и цената на предоставяната градска услуга. Ефективността на процеса по възлагане не е на необходимото ниво“, се казва още в документацията.
До момента Столична община решава да раздели града в три окрупнени подзони, като за всяка е проведена обществена поръчка както за ремонти, така и за поддръжка на уличната мрежа за срок от 4 години. Общата стойност на трите договора за изграждане на средства за организация на движението (знаци и маркировки) за 4-годишния период (2020–2024 г.) е 25 480 000 лв. с ДДС или по около 6 млн. лв. на година, се посочва в документите.
Столичната община е ангажирала голям човешки и административен ресурс. Дирекция „Управление и анализ на трафика“ на Столична община има щатна численост от 27 човека, 6 от които са делегирани изцяло за следене на трите договора за „изграждане на средства за организация на движението“.
Въпреки този сериозен административен потенциал, предоставяната услуга за гражданите не може да се оцени като задоволителна. Реакциите по сигналите са забавени и често отнемат месеци, качеството на ремонтите е под необходимото и очаквано ниво, общината няма ясна картина за състоянието на уличната мрежа.“
Посочва се още, че избраните частни фирми „често изобщо не изпълняваха възложената им работа от Столичната община, или я изпълняваха с много месечни закъснения.“ Според вносителите фирмите масово отказват да изпълняват предоставената им по-гарантирана пътна маркировка, без да имат право на подобни действия, „но слабият договор, ниските предвидени санкции и липсата на управленска воля за налагане на ред, връзваха ръцете на Столичната община.“