Технологии за родители милениуми
Полезни и бързи решения за младите се превръщат в малка, но перспективна ниша за бизнес

© ECONOMIC.BG / Боряна и Иван
На хоризонта на големите инвеститори се появяват нови перспективни предложения, с които семействата от поколенията на милениумите и Z разрешават ежедневни проблеми. Младите майки и бащи търсят бързи решения в мрежата и искат нещата да се случват онлайн, бързо, точно и с малко усилие. Ковид ситуацията насърчи предприемчивите да предложат такива решения. Засега това е малка перспективна ниша – през 2021 г. в САЩ подобни компании са привлекли венчър капитал в размер на 1.4 млрд. долара по данни на PitchBook, но се ползват от големи предимства – няма сериозни конкуренти, които да „убият“ малките.
Деян Благоев от Bulbera, създала първото българско приложение за родителски контрол на таблети и смартфони-Protect Your Kid, споделя какво е довело до края на този проект. „Нужно е големите играчи да оставят отворен част от кода, за да могат малките социални компании да направят различни продукти за е- безопасност на децата. Но те орязват достъпа на външни разработчици. Със своите приложения се стремят отрано да обвържат децата с направата на имейл, тоест да са потребители за години напред“, обяснява той.
Бързо, ясно, точно
Подобни предизвикателства все още няма пред три български проекта, които се борят за онези моменти при майките с малки деца, под 8 секунди, колкото е средният attention span за потребителите на мобилно съдържание. Боряна Левтерова и съпругът ѝ Иван са създатели на Infinity Toy Box – абонаментна услуга за детски играчки, книги и игри под наем. Тя оперира като B2C модел от края на 2021 г.: фирмата купува и притежава инвентар, който отдава под наем под формата на абонамент. „Този модел има много по-голям потенциал от физически библиотеки или peer-to-peer модел, в който потребителите имат притеснение за безопасността или хигиената на играчките. В България устойчивото потребление и купуването/ използването на стоки втора употреба се засилва. Българите сме отворени към споделяне на детски вещи с роднини и приятели, над което ние надграждаме“, казва тя. Infinity Toy Box се валидира като бизнес идея с бъдеще на няколко предприемачески формата у нас.
Велимира Велкова също надгражда със своето приложение Tiny Meals, налично от малко повече от година и с над 13 000 сваляния. То предлага бързо търсене и достъп до рецепти от регионалната кухня, подходящи за бебета и деца. Приложението е налично на руски, румънски и английски езици. „Именно минутката свободно време исках да използвам, за да направя нещо за себе си, а не да прекарам вторачена в малкия екран. Затова искахме приложението да е максимално изчистено като функционалност, за да да пести време“, казва тя. Потребителите са родители на възраст между 23-40 години в над 170 държави – от България до Ботсвана и Перу. „Тази пъстрота валидира необходимостта от простички помощници, които улесняват ежедневието на всеки родител, независимо от езика и местоживеенето“, казва Велимира.
Цвети Христанова, създател на приложението „Оммм Позитивно Родителство“, се грижи майките да поучат точния съвет, когато се опитват да следват принципите на позитивното родителство. „Телефонът ни е винаги под ръка и лесно може да открадваме по 2-3 минути да прочетем нещо от него. Мобилното приложение предоставя именно това, а и като бонус можех да си позволя да му сложа цена, достъпна за всеки“, пояснява тя. Оммм е първото и единствено приложение – курс на български език за позитивното родителство. „Имам реален шанс да се установя успешно в тази бизнес сфера“, коментира тя.
Нови предизвикателства
И трите проекта се развиват чрез онлайн платформи и приложения, но предизвикателствата не са само технологични. Основните им потребители са хора между 21 и 40 години, които знаят какво търсят и искат, щом включат екрана на телефона си. Боряна разказва, че са се насочили към създаването на собствен софтуер, защото установили, че „има няколко фактора засега никой да не е станал световен лидер, но най-големият, според нас, е технологията“. „От самото начало залагаме на технологии, които са лесно скалируеми и могат да се разрастват чрез франчайз. Искаме да имаме централизирани функции (например sourcing, tech development, част от маркетинга и т.н.), и франчайзополучателите да се грижат само за операциите и логистиката. Най-трудно ни е да направим платформа, която да е достатъчно лесна и интуитивна за целевите потребители. Убедихме се, че най-трудното е да направиш нещо семпло и просто и продължаваме да подобряваме потребителското изживяване на база на обратна връзка“, пояснява тя.
Велимира разработва и второ приложение – Tiny Games– с идеи за офлайн и онлайн игри и занимания, следващи тенденциите в ранното детско развитие, на английски и български, и взима предвид уроците от първото. То ще бъде налично за Android и ще търси „баланс между работещо решение и излишни функции“. Гъвкавата структура, която помага на родителя да се ориентира в съдържанието, според своите нужди, също е важна.
Цвети подчертава, че е въпрос на кратко време хората да се обръщат към образователните приложения като основен източник на информация. „Оммм Позитивно Родителство” излиза засега на три езика, ще се развива в аудио вариант. „Консултациите тепърва ще набират популярност. Полето за развитие и нуждите на родителите са големи“, казва тя.
Пазар с голям потенциал
Няколко са причините и трите бизнес начинания да гледат с оптимизъм в бъдещето. Както Цвети подчертава: „Родителството винаги е било и ще бъде огромна бизнес ниша. Ключово е съветите да са практични и да работят“.
Велимира очаква успех и на второто си начинание, защото сама тества идеите в семейството си и като придирчив потребител вижда какво няма. Тя залага и на споделеността, която подобни приложения предизвиква, т.е. конкуренцията не е за пазар на оцеляване. „Има вдъхновяващи майки, които споделят чудесни идеи. Много блогъри се включиха със собствено съдържание в Tiny Meals. Идеята на приложенията обаче е да ни пестят време и да помагат да сме повече офлайн“, пояснява тя.
Боряна подхожда към въпроса икономически обосновано. Тя разказва, че повечето играчки не могат да бъдат рециклирани, а пазарът на нови расте стабилно. Споделената икономика се очаква да порасне от 14 млрд. долара през 2014 г. до 335 млрд. д. през 2025 г., като милениумите са най-бързорастящата група потребители. „Ще отнеме време, докато обучим хората в България на предимствата на наемането спрямо купуването. Световният пазар е по-интересен и планираме да потърсим инвестиция от венчър капитал да развиваме модела в региона. В световен мащаб имаме конкуренти, но нито един от тях все още не е успял да излезе извън собствената си държава. Смятаме, че нашият софтуер е по-добър и имаме шанс да бъдем лидери в тази малка, но развиваща се ниша“, завършва уверено тя.