Транспортно министерство предлага дигитализиране на шофьорските курсове
Предлагат се допълнителни изисквания и към учебните автомобили

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Създаване и водене на електронен учебен дневник за провеждане на теоретичното обучение за всяка група, както и провеждане на вътрешните практически изпити на електронна контролна карта. Такива предложения за промени в Наредбата за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство са публикувани за обществено обсъждане от Министерството на транспорта и информационните технологии.
Преподавателите по практическо обучение ще са длъжни да отбелязват в електронната контролна карта допуснатите от кандидатите грешки, като резултатите от тях се нанасят автоматично в електронното досие на кандидата в информационната система.
Според предложените промени всички кандидати, които се явяват на вътрешен практически изпит ще имат право да разгледат маршрута по време на изпита, който ще бъде въведен чрез GPS координати, и ще може да прегледат на грешките, които преподавателят е маркирал по време на вътрешния изпит.
Предвидено е информационната система да осигурява възможност на служителите на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, които осъществяват контрол над дейността на учебните центрове, да разполагат с информацията за датите и часовете за провеждане на обучението и достъп до електронните учебен дневник, учебен картон, контролна карта. Това ще допринесе за повишаване на качеството на контрола на теоретичното и практическото обучение за придобиване на правоспособност за управление на МПС.
Според транспортното министерство чрез дигитализирането на шофьорските курсове ще се облекчи комуникацията на учебните центрове и Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" – ще отпадне ангажимента на представителите на учебните центрове да посещават областните отдели, за да представят необходимата за провеждане на индивидуалното обучение информация.
Какво се случи с предишните предложения?
Припомняме, че в края на 2019 г. министърът на образованието Красимир Вълчев предложи увеличаване на бpoя нa чacoвeтe пo ĸopмyвaнe oт 31 нa 42. Taзи пpoмянa e тяcнo oбвъpзaнa c въвeждaнeтo нa нoвa cиcтeмa зa ĸoнтpoл въpxy пpaĸтичecĸoтo oбyчeниe нa вoдaчитe (GРЅ), ĸoeтo пъĸ oт cвoя cтpaнa мoжe дa дoвeдe дo ĸopyпциoнни cxeми, казаха тогава от бpaншa.
След протест на автоинструктори в началото на тази година, стана ясно, че предложението за увеличаване на часовете по кормуване е оттеглено. Обещанието, поето от министъра на транспорта Росен Желязков по време на тогавашната среща с бранша, очевидно е спазено, тъй като в сегашните текстове на публикуваната наредба не се споменава за добавянето на повече часовете по кормуване.
Какво още предлага Министерството на транспорта
Сред останалите предложения на транспортното министерство, които бяха залегнали и в предишните такива, е и това част от практическото обучение да се осъществява по магистрали и/или извън населени места.
Предвижда се учебните пътни превозни средства, с изключение на тролейбусите, да бъдат собственост на учебния център или да са му отдадени на лизинг. Освен това се забранява ограничаването на видимостта на задното стъкло на учебните превозни средства чрез поставянето на фолио, реклама или нещо подобно.
С предложените промени в наредбата се въвежда изискване учебните центрове да са регистрирани като търговски обект. „Изискването е въведено с цел недопускане на нелоялна конкуренция и осъществяване на по-ефективен контрол от страна на службите, контролиращи дейността“, пишат в мотивите от ведомството, управлявано от Росен Желязков.