Китай ще продължи да субсидира покупки на електромобили
Здравословен китайски автомобилен пазар е важен и за глобалната икономика
В нормални условия в Китай биха били продадени повече от 6 млн. нови автомобила от началото на годината до момента. Вместо това броят им е приблизително 3.7 милиона. Това е и причината правителството да продължи да раздава пари в брой, в опит да помогне на най-големия автомобилен пазар в света да се изправи на крака след пандемията, обяснява CNN.
Страната обяви, че удължава с още две години програмата за субсидии и данъчните облекчения за нови електрически и хибридни автомобили. Китай драстично започна да намалява тези стимули миналата година, като обяви, че ще сложи края им през 2020 г., за да премахне недобросъвестните компании от пазара. Продажбите на електромобилите обаче са пострадали най-много сред тези на превозните средства. През март са продадени само 53 хил. такива превозни средства, което е 53% спад на годишна база. В тази сметка обаче не е включен американският автомобилен производител Tesla, който напоследък полага големи усилия да спечели китайски клиенти.
Местните власти също се активизират и предлагат отделни парични субсидии – поне десетина градове и провинции насърчават хората да купуват електромобили с 1400 долара помощ за превозно средство. Държавната субсидия пък варира в зависимост от характеристиките на електрическия автомобил, като максимума ѝ е 3540 долара.
Продажбите на коли намаляват с 42% през първото тримесечие на 2020 г. спрямо същия период преди 12 месеца, сочат данните от Китайската асоциация на автомобилните производители, публикувани в края на миналата седмица. Въпреки че това до голяма степен се дължи на огромения спад от 79% през февруари – когато страната с население от 1.4 млрд. души е регистрирала едва 310 хил. продажби –пазарът остава много слаб. Само 1.43 млн. превозни средства са продадени в Китай миналия месец, което е с 43% спад спрямо март 2019 г.
Автоиндустрията играе решаваща роля в икономиката на Китай. Повече от 40 млн. души в страната разчитат пряко или косвено на работа в сектора, а той генерира приходи от 1 трлн. долара, което създава близо 10% от производствения сектор в Китай. Здравословното функциониране на китайския автомобилен пазар е важно и за глобалната икономика. Производители като Volkswagen и General Motors продават милиони автомобили в Китай, формиращи около 40% от общите им приходи.
Връщането към нещо, наподобяващо нормалност, ще бъде трудно за Китай. Икономиката все още се опитва да се възстанови, след като правителството блокира цели градове и ограничи пътуването, за да овладее заразата. Автомобилното промишлено производство също затихна, тъй като мерките принудиха фабриките да затворят и разрушиха веригите за доставка. Голяма част от света все още остава блокирана, което допълнително усложнява ситуацията. Производството на автомобили започна да се възстановява в Китай, като дори изолацията на епицентъра на коронавируса Ухан приключи миналата седмица.
Да се убедят потребителите да купуват нови автомобили е трудно, а фактът, че търсенето вече бе значително забавено и преди вируса, усложнява ситуацията. Общите продажби на автомобили в Китай паднаха с 8% през 2019 г. до малко под 25.8 млн. нови коли, след като през 2018 г. отбелязаха спад с близо 3%, което тогава бе и първото свиване на сектора от 90-те години на миналия век.
„Въпреки че прекъсването на веригата на доставки от коронавируса със сигурност е главоболие за производителите на автомобили, намаляването на търсенето може да бъде по-голям проблем след две поредни години на свиване на продажбите в Китай“, прогнозира главният икономист от азиатско-тихоокеанския регион на Natixis Алиша Гарсиа-Ереро.
Страната знае за важността на проблема с търсенето. Китайската асоциация на автомобилните производители заяви, че стимулирането на продажбите става вече „приоритетен въпрос“ и има нужда от „спешна помощ“. Въпреки че пазарът на автомобили в Китай може да се възстанови през второто тримесечие е малко вероятно да компенсира загубите от първото, допълват от асоциацията, която все още отказва да публикува нова прогноза за продажбите тази година. Преди избухването на епидемията тя очакваше спад от 2% през 2020 г. Последните независими оценки обаче са сериозни: продажбите на нови коли в Китай могат да намалеят с до 10% тази година, според анализ на S&P Ratings.
Страната вероятно се надява, че търсенето ще се възстанови при отварянето на училищата и наближаващия летен сезон. Необходимостта от шофиране на деца до и от училище е основна причина за покупката на автомобили в Китай според Китайската асоциация за пътническите автомобили. Тя отбелязва още, че почивните дни около Деня на труда в страната тази година ще бъдат пет – най-дългия период за повече от десетилетие. Асоциацията се надява това да възроди желанието за пътуване на китайците и дългата почивка да стимулира хората за покупка на кола.
Раздаването на пари и надеждите шофьорите да излязат на пътищата отново няма да са достатъчни, за да спасят свиващия се китайски автомобилен пазар. Огромният му ръст през 90-те години на миналия век отдавна го няма успоредно с намаляването на покупателната способност на китайските потребители, което създава основен структурен проблем на пазара.