Вдъхновяващото начало на Airbnb

„По-добре да имаш 100 човека, които те обичат, отколкото 1 000 000, които те харесват” – Браян Чески, главен изпълнителен директор на Airbnb

Вдъхновяващото начало на Airbnb

Снимка: Pixabay

Симона Димитрова Автор: Симона Димитрова

Историята на Airbnb е една от онези вдъхновяващи, спонтанни и чак налудничави. Но от нулата да стигнеш до компания за милиарди не звучи толкова лесно. Браян Чески и Джо Гебия преминават през редица трудности, лишения и откази, докато постигнат успеха си.

За тези, които не са запознати с Airbnb, това е платформа, която помага на хората да отдават под наем стаи или цели апартаменти на туристи или други хора, посещаващи даден град.

Пътят на успеха

Всичко започва в Сан Франциско през 2007 г. в малък апартамент, който е обитаван от Чески и Гебия. И двамата са завършили училище по дизайн, но въпреки квалификацията си все още не съумявали да спестяват дори и за наема си. По време на своето следване те са научили, че от всяка ситуация има изход, ако се вложи малко творческо мислене.

Чудейки се как да платят поредния наем и констатирайки, че градът е пълен с туристи, които са на конференцията на Индустриалните дизайнери и няма къде да отседнат, се заражда гениалната идея, която след време се превръща в империя. Чески и Гебия решават да сложат няколко надуваеми дюшека в общото помещение и да приемат гости, които искат да посетят конференцията, като им предлагат и закуска. Бързо създали сайт и пуснали услугата „Air Bed and Breakfast“ (по-късно става Airbnb) с цена 80 долара на вечер. За стандарта на Сан Франциско това е изключително евтино. Идеята им успяла и те приели първите си гости – баща на четири деца от Юта, мъж на 35 години и една жена от Бостън.

След този успех решават да вложат всичко в идеята и да я развият. Към екипа им се присъединява и завършилият Харвард млад архитект Нейтън Блехарчик. Триото създало професионален сайт, но в него влизали едва двама потребители, като единият бил Чески. Дори след връзването към платформи за конференции, фестивали и други събития, резервациите били само две.

От самото стартиране на сайта в продължение на две години получавах паник атаки. Будех се нощем със сърцебиене и стягаща болка в гърдите. Успокоявах се сам, че всичко ще бъде наред и имам план, но отникъде не получавахме финансиране и подкрепа”, споделя Брайън Чески.

Всяко начало е трудно, а тяхното не прави изключение. В интервюта за различни световни медии Чески разказва, че Airbnb всъщност е социален експеримент. „Всеки чакаше друг да бъде първи и да даде ревю, за да се решат останалите”, споделя още изпълнителният директор. Този принцип е познат и в наши дни.

Брайън Чески, Джо Гебия и Нейтън Блехарчик са в ситуация, в която им трябва печеливша стратегия за развитие. До този момент те отправят редица предложения и покани към бизнеси, за да ги финансират, но без успех.

Променят уебсайта през 2008 г., малко преди Демократичната национална конференция в Денвър. Идеята им е била да се погрижат за хилядите хора, които са щели да присъстват, но нямат резервация понеже хотелите са пълни.

Всички си спомняме как Обама превзе сърцата и умовете на американците, а и не само на тях. Именно с него триото решава да пробие.

След като предлагат изхранване на своите гости, те решават да направят нещо по-специално от класическата американска закуска. Чески решава да предлагат зърнена закуска, чиято кутия да е брандирана с образа на Обама, предвид настоящата среща в Денвър. Така започват търсене на компания, която произвежда зърнена закуска, за да ги финансира, но без успех.

Но късметът им се усмихва, като ги запознава със собственик на печатен център, който симпатизира на идеята. Той предлага да произведе кутиите напълно безплатно.

Чески и Гебия отново са в малкото им жилище и брандират кутиите за своята зърнена закуска с лика на Обама, когато се досещат, че те всъщност нямат съдържанието на кутията. В продължение на дни всяка вечер те ходили до магазина за хранителни стоки, за да закупуват най-евтината зърнена закуска и да я присипват в тяхната лъскава кутия, която после продават за $40 всяка.

Изненадващо, но новото им начинание бележи най-големия им успех до момента. Obama O's им носи $30 000 и вниманието на първия им инвеститор. Освен това те успяват да настанят и 600 човека от събитието в Денвър.

През 2009 г. компанията на Пол Греъм Y Combinator инвестира $20 000 в тях. Дори и с нея продължават да печелят едва по $200 на седмица и решават, че проблемът вече не е в сайта, не е в поддръжката или мястото, а в представянето. Те достигат до извода, че проблемът е в снимките и в първото, което клиентите виждат на сайта. Затова решават да закупят професионална техника за заснемане и да се отправят към Ню Йорк, за да снимат лично предлаганите от тях имоти.

Междувременно Пол Греъм решава да привлече още инвеститори и разговаря с бизнесмена и рисков капиталист Фред Уилсън. Той му представя идеята на триото, но предприемачът с лека ръка отхвърля предложението. Години след това в редица свои изказвания разказва колко е съжалявал, че не е видял цялостната картина и бъдещото развитие на компанията. Уилсън споделя, че в офиса си държи една от кутиите на Obama O's, за да му напомня за грешката.

След посещението си в Ню Йорк и смяната на снимките на сайта, успехът не закъснява. Това пътуване им помогнало да разберат също, че трябва да разширят фокуса си и да започнат да предлагат цели жилища, а не само стаи. Същата година отчитат близо 10 000 регистрирани потребители.

След този успех всичко става една приказка за тях. Привличат за инвеститор Sequoia, която се включва с $600 000.

През 2010 г. инвестициите в Airbnb са на стойност 7.2 млн. долара. През 2011 г. достигат 112 млн. долара, а през 2014 г. – 10 млрд. долара.

По последни статистически данни от сайта на Airbnb те имат над 150 млн. потребители, над 2 млн. посещения на нощ и над 7 млн. имота по целия свят. Общоите приходи за изминалата фискална година възлизат на 4.8 млрд. долара.

Историята на Брайън Чески, Джо Гебия и Нейтън Блехарчик показва, че човек може да постигне всичко, стига да вярва в него.

Коментари: 0