Жп коридор Истанбул-София-Виена ще премахне хаоса с тировете по границите

RASTIA търси подкрепата на министъра на транспорта за интермодалния транспорт

Жп коридор Истанбул-София-Виена ще премахне хаоса с тировете по границите

Снимка: БТА

Белчо Цанев Автор: Белчо Цанев

Спешни мерки за преодоляване на кризата, създадена от COVID-19, предлага Асоциацията по железопътна сигнализация, автоматика, комуникации и индустрия" (RASTIA) в писмо до министъра на транспорта Росен Желязков. RASTIA е част от българската железопътна индустрия, а фирми, членуващи в нея, участват в изграждането и експлоатацията на модернизираната българска жп инфраструктура.

„Във връзка с форсмажорните обстоятелства, причинени от COVID-19 и блокирали Европа, Асоциацията предлага мерки за преодоляване на транспортната криза“, пише в писмото, подписано от д-р Людмил Иванов, председател на Управителния съвет на RASTIA и изпратено до министър Росен Желязков. „Вашата подкрепа и съдействие е ключово в организиране на товарни влакове. Маршрутът започва от Турция (Истанбул), преминава през България (Пловдив, София) , обслужвайки транспортните потребности на родния бизнес и продължава към Западна Европа през Сърбия (навлизане при Драгоман) или Румъния (навлизане при Дунав мост 1 или 2) и достига до Унгария (Будапеща) – Австрия ( Виена) или Чехия ( Прага). След достигане на товарите до Будапеща, Виена или Прага придвижването на влаковете в посока Германия, Франция и Италия е възможно в кратки срокове“, пише в предложението на RASTIA.

Този жп коридор „ще съдейства за гарантиране на общоевропейските вериги за доставки“, става ясно още от писмото на RASTIA. Товарният влак ще превозва полуремаркета, ремаркета със сменяеми каросерии и контейнери, натоварени с критични стоки, като лекарства и лекарско оборудване, санитарни материали, дезинфектанти, лични предпазни средства, храни и фуражи. Едва след изчерпване на тази приоритетна номенклатура от стоки ще се транспортират останалите товари. Те могат да бъдат транспортирани от български товарни жп оператори, които са вече 15, в партньорство с международни  жп компании.

За да се случи това обаче, от RASTIA настояват „временно, за период от 12 до 36 месеца, намаляване или премахване на инфраструктурните такси и разходите за енергия за товарни влакове“ на територията на България. От Асоциацията предлагат и „премахване на таксите за анулиране или промени на влакови маршрути“ на наша територия също за 12 до 36 месеца. Отделно от това асоциацията предлага  кабинетът да приеме „допълнителни стимулиращи мерки и политики за интермодалния транспорт“.

Очакваните резултати от реализирането на тези предложения са:

Прехвърлянето на товари от автомобилния към железопътния транспорт, което значително ще ускори транспортния процес в условията на COVID-19, тъй като няма да има чакане по границите;

Използването на влакове вместо камиони ще намали риска от зараза на шофьорите от COVID-19 и ще премахне нуждата от карантина при пристигане от рискова дестинация;

Прехвърлянето на товари от автомобилен на железопътен транспорт ще намали значително средствата, отделяни от превозвачите за заплати на шофьорите и съпътстващи ги разходи при дългото висене за преминаване на ГКПП на тежкотоварни автомобили;

Осигуряването на надежден, безопасен и бърз транспорт ще помогне за безпроблемното осъществяване на международния стокообмен в условията на форсмажорни обстоятелства, което ще допринесе за по-бързо възстановяване на икономиката ни;

Придвижването на стоките от начална до крайна точка може да се осъществи в рамките на 72 ч в условията на облекчени процедури и съдействие от страна на държавата;

Ще се предотврати образуването на километрични опашки по ГКПП на сухопътните граници (между 5 км и 35 км) от тежкотоварни автомобили, чакащи да влязат на територията на която и да е страна от представения маршрут. Престоят отнема до 3 дни за преминаване на една граница, а за преминаването през някои от страните е необходимо съпровождане на тежкотоварните автомобили от силите на реда;

Инициативата ще даде тласък в развитието на българската икономика след извънредното положение в страната. Съществено ще се повиши конкурентоспособността на жп транспорта, който ще допринесе за постигане на целите в Бялата книга от 2011 г.

Наличието на ежедневен товарен влак между Турция и Австрия/Унгария или Чехия, през България няма да повлияе негативно на разпространението на вируса. Мярката ще помогне за запазване на веригата на доставки, което след премахване извънредното положение ще помогне на икономиката да скъси периода за възстановяване на нивата отпреди март 2020 г.

Любопитно е да се отбележи, че предложението на RASTIA идва само месец след подписаната на 24-и февруари от министър Росен Желязков заповед за учредяване на Управляващ комитет по проекта „Изготвяне на Национален план за развитието на комбинирания транспорт в Република България до 2030 г.“.  За председател на комитета е назначен зам.-министърът на транспорта Велик Занчев, а за негов заместник – шефът на дирекции „Национална транспортна политика“ в транспортното ведомство. Сред членовете на комитета са и зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков,  Николай Найденов, директор на Националното тол управление и много други експерти от морска и автомобилна администрация, НКЖИ и пр.

Видно е, че ситуацията по нашите и много други граници в Европа задължава да се действа бързо за решаване продоволствения проблем на Стария континент именно чрез преки жп коридори, превозите по които да се извършват по безконтактни интермодални технологии, до възлови гари, откъдето вече стоките ще бъдат превозвани с автомобили само по вътрешни релации. А именно в този дух беше и предложението на Европейската асоциация за товарен железопътен транспорт (ERFA), изпратено преди дни до Елизабет Вернер, директор на сухопътния транспорт в Генерална дирекция „Мобилност и транспорт“ към Европейската комисия, с което Economic.bg запозна читателите си миналата седмица.

Коментари: 0