Тол системата стартира тази нощ – в хаос и с куп компромиси

След гръмките очаквания за 1.2 млрд. лева приходи сега надеждите са за 450 млн. лева

Снимка: Economic.bg/Красимир Свраков
11:11 29.02.2020
С множество отстъпки, намален обхват  и предшестващ хаос новата система за таксуване на камиони и автобуси все пак ще стартира в срок. От 05:00 ч. на 1 март пътните превозни средства над 3.5 т ще плащат тол такса за ползване на 3115 км пътища. 

Последният препъникамък, поставил под съмнение старта на тол системата на 1 март, се оказаха GPS тракерите и бордовите устройства. Ескалацията на напрежението около тях доведе и до извънредна среща на бранша с министър-председателя Бойко Борисов и министри от кабинета. 

Под натиска на превозвачите, цените на месечните абонаменти за устройствата първоначално се съобщи, че ще се намалят на 5.90 лв. без ДДС от сегашните 15.90 лв. без ДДС, а след това се взе решение те да са направо безплатни. Идеята е да се избегне двойното плащане – и от бизнеса, и от държавата – за поддръжката на устройствата. Затова сега доставчиците на тракери ще получават само процент от събраните тол такси. 

Сега на превозвачите се дава отсрочка до 27 март да се оборудват с GPS тракер или бордово устройство. Първоначално се очаква камионите и автобусите да използват третия вариант за таксуване – маршрутната карта, каквото може да бъде намерена и купена по всички канали за продажба на е-винетки. 

От старта на проекта за тол системата досега превозвачите многократно успяха да извият ръцете на управляващите – за обхвата на пътищата, за размера на таксите, а сега и за въпросните бордови устройства и тракери. Ако в началото властта прогнозираше приходи от 1.2 млрд. лева годишно, то днес очакванията са за 450 млн. лева, с които ще трябва да се решават проблемите с пътищата в страната. 

От общо 3115-те километра пътища в обхвата на тол системата, 803 км са автомагистрали и 2 312 км – първокласни пътища /вижте приложената карта/. Близо 17 000 км второкласни и третокласни пътища от около 20 000 км републиканска пътна мрежа остават безплатни за тежкотоварните автомобили. На територията на област Смолян например няма пътища, за които да се дължи тол такса. 


Източник: АПИ

До 1 март превозните средства над 3.5 тона плащаха електронна винетка за цялата републиканска пътна мрежа.

Тол таксите за изминаване на 1 км са определени в съответствие с масата на пътното превозно средство, екологичния му клас, както и категорията на пътя. За масовия тежкотоварен превоз – камионите от 3.5 т до 12 т, тарифите са между 3 ст. и 7 ст. на километър, а за автобусите – от 1 ст. до 4 ст. на километър. 

За превозните средства над 3.5 т, използващи като единствен източник алтернативни горива, тол таксата ще е в размер на 50 на сто от стойността, определена за съответния вид автомобили с екокатегория ЕВРО VI, EEV.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: пътища | обхват | тол система | тол такса | старт