10 маркетингови шедьовъра
Кои са най-блестящи стратегии от стартиращи компании и благотворителни организации през 2012г.
Феликс Баумгартнер е добре познатото ни име на човека, който само с един скафандър и парашут направи девет минутен, свръхзвуков скок. Това моментално го изстреля в историята като първия човек, преминал звуковата бариера с рекордната скорост от 1342, 8 км/ч чрез свободно пaдане. Този милионен доларов каскадьор обаче не е финансиран от НАСА или SpaceX. Не, този спектакъл, зад който стои седем години труд, е спонсориран от Red Bull. Кампанията, изготвена от "Стратос" за енергийната напитка гигант, доведе до 8 милиона едновременни гледания в YouTube, телевизионно разпространяване в повече от 50 страни и документален филм, продуциран от Red Bull заедно с National Geographic Channel и BBC. Все пак не е необходимо маркетинговите усилия да променят историята, за да бъдат ефективни...
Най-новаторските кампании успяват да разместят границите в малки, но успешни посоки, чрез които да пленят потребителите, медиите, дори и конкурентите си, както и да променят предварителното им мнение за дадена марка. Стъпвайки на тази основа, Entrepreneur ни предлага своите фаворити за най-блестящи стратегии от стартиращи компании и благотворителни организации през 2012г.
1. Band-Aid - Разширено реалити приложение
Johnson&Johnson наемат маркетинговата агенция JWT, за да създадат ново приложение за смартфони със странната способност да разпознава кога човек има лейкопласт по себе си. При такъв сигнал мобилният телефон автоматично се отключва и показва сладки анимации с жабока Кърмит и приятели. Целта на приложението, според JWT, e "да превръща моментите на болка в моменти на радост". Компанията печели повече от 115 милиона гледания и приложението има рейтинг 4.5 от 5 в iTunes.
2. Help Remedies - Интерактивен магазин
"Help Remedies" - базираният в Ню Йорк продавач на "първа помощ" консумативи измести назад стандартния фармацевтичен бизнес с въпроса "Какво не е наред, Америка?". Интерактивен уебсайт, който следи за заболявания като обриви, запушен нос и безсъние, ръководейки се от седмична информация за продажби по регионите. През месец ноември компанията отваря аптека във Вашингтон, предлагаща облекчение за всички болки - от хапче за глава до хапче за любовни "болки в сърцето". Т.нар. "жива витрина" на аптеката привлича доста зяпачи, които често обаче получават пристъпи на гадене. За набирането на повече клиенти допринася и "Нощният аптечен коктейл бар".
3. Mellow Mushroom - Видео кампания, подпомогната от феновете
В стремежа си да привлекат Twitter последователи, веригата ресторанти Mellow Mushrooms и рекламната агенция Fitzgerald&Co измислят впечатляващите видео клипове "Последвай ни и ние ще те последваме". Клиповете, в които "страшната" огромна жълта гъба преследва хората в реалния им живот под звуците на зловеща музика, събират хиляди харесвания във Facebook, както и публикация в "Ню Йорк Таймс". Райън Бърнман обяснява успеха на видеото: "Много от потребители на Twitter, Facebook, Instagram вярват, че са звездата на собственото си риалити шоу. Тези типове хора ... вероятно ще обичат да бъдат преследвани от огромна гъба" .
4. Ikea - Истинска продуктова интеграция
Компанията "Ikea" отдавна показа, че техните мебели могат да се съберат дори в най-тесните и малки пространства. Идеята за "малки пространства" ги довежда до създаването на "най-малкия магазин в света", който е голям точно 10.5 х 8.8 см. Това всъщност е уеб банер, който съдържа напълно функционален каталог и портал за пазаруване. "Точно като картина, струваща колкото хиляди думи, това е отличен пример за показване полезността на място с висока гъстота на населението", коментира Мат Мърфи, главен изпълнителен директор на маркетинговата агенция Fusion92.
5. Uber - Вирусно популяризиране на марката
През последните три години Uber, базираната в Сан Франциско фирма за ремонти на автомобили, стартира услуга, която бързо се разширява в 20 града. "Където се нуждаете от тях" е услуга, която предлага атрактивен транспорт за различни случаи. Благодарение на Uber клиентите могат да получат дори ескорт като на президента - с два джипа и седан. Райън Грейс, вицепрезидентът на компанията, обяснява формулата на успешната дейност чрез това, че когато клиентите разказват истории на своите близки и приятели, Uber e част от тази история.
6. Puma - Пазаруването като игра
Забавлението на клиентите води до големи продажби. Puma потвърждава тази зависимост. Маратонките, брандирани с логото на най-бързия човек в света Юсейн Болт, се продават по доста интересен начин. Клиентите, решили да закупят този продукт, участват в игра – те влизат в магазина, получават билет с времето на пристигането им. Колкото по-бързо те стигнат до касата с желания чифт маратонки, толкова по-голяма е отстъпката, която получават.
7. Popcorn, Indiana - Целево разрастване
Доставчиците на пуканки и чипс без глутен, Popcorn, Индиана, правят огромен фурор чрез изобретението "Popinator". Това е настолна машина, която чрез гласова команда изстрелва пуканки в устата на потребителя. Видео, показващо високата степан на точност, събира повече от 20 милиона гледания, а трафикът на уеб сайта скача с 2,8% на седмица.
"Ние не разполагаме с достатъчен бюджет за пускане на пазара на изобретението, но търсим начин за популяризиране на марката и демонстрираме иновативност за създаването на физическо устройство, което показва нов начин за лека закуска", споделя Джеф Дуорзански, директор на бранда. За да накарате хората да говорят за марката ви, трябва да проучвате и демонстрирате нестандартни и нови идеи за използването на продукта ви.
8. Uniqlo - Целево разрастване
Модната японска марка "Uniqlo" е глобална фирма, чиито приходи годишно достигат 10млрд. долара, но не е позната в САЩ. През миналата година компанията решава да разшири дейността си там и успява да направи великолепно влизане на пазара. Това се случва чрез рекламна светкавична война, минаваща през малък наблюдателен дирижабъл и Facebook залагания с участието на котешката Youtube звезда Мару, чийто видеоклипове гледания достигат близо 160 милиона.
За увеличаване броя на клиентите си, Uniqlo има стратегия: отглежда местен интерес. Фирмата облича не световни, а местните знаменитости. Оказва се, че това води до огромен успех.
9. Samsung - Поемане на състезанието
Samsung успя да се нареди до най-големия си конкурент Apple чрез кампаниите си за реклама на новия смартфон Galaxy S III миналото лято. В телевизията, външната реклама, он-лайн и печатната реклама, Samsung се ваксинира умно срещу iPhone5 - всичко от ненормалните опашки в Apple магазините, до преекспонираните нови приложения на iPhone. Samsung намеква, че Apple се разрастват прекалено много, за да могат да се задържат на върха на пазара чрез една запомняща се реклама. Тя показва деца, които в линия пазят мястото за техните родители. В същото време Samsung рекламира Galaxy S III и неговите мощни характеристики. Всичко това успява да накара лоялните привърженици на Apple да спрат и да се замислят. През третото тримесечие на 2012, Samsung S III е най-продаваният смартфон в света.
10. Oroverde - Умно измислена кауза
OroVerde, немската фондация, която се бори за запазването на тропическите гори, заедно със Ogilvy&Mather's Франкфурт създават "Армия от донори дървета". Дърветата са засадени на пешеходна алея с висок трафик и изглеждат като бездомници, които държат в ръцете си табела с надпис: "Нуждая се от пари за семейството ми в тропическите гори". На всяко дърво до ръцете, направени от дърво, има и дарителска кутия, където се събират помощите. Кампанията просперира по два начини: успя да се справи без нуждата от хора-доброволци и успя да спечели пари от случайните минувачи по умен и недразнещ начин.