Столарски: Никога не съм бил спонсор на ГЕРБ, гледам си бизнеса

Столична община ни дължи 14 млн.лв. за превози по 16 линии, твърди собственикът и изпълнителен директор на компанията за автобусни превози „Карат-С”

Автор: Таня Киркова

Г-н Столарски, до кога е договорът ви със Столична община и колко автобусни линии в София обслужва вашата компания?

Договорът ни за пакета от 16 линии е от 2007 г. и е за 8 годишен срок, тоест още 5 години. Имаме още 6 линии, спечелени от предишен конкурс.

Каква е вашата инвестиция в автобусните превози на София?

Около 12 млн.евро. Закупихме автобуси и обновихме сервизната база., за да може да се поддържа услугата на европейско ниво.

Колко автобуси ползвате в София?

В зависимост от разписанието – между 120 и 150 автобуса.

Столична община изиска ли ви да монтирате устройства, които да четат магнитните абонаментни карти? Как отчитате колко пътници пътуват във вашите автобуси по 16-те и другите 6 линии?

Не отчитаме. Това не е наше задължение да водим отчетност, а на Центъра по градска мобилност.

Как се стигна до проблема с прекратяване на договора ви със Столична община?

Става дума за пакета от 16 линии. Столична община поиска да внесе промяна в транспортните задачи, които са ни поставени в договора за възлагане на превозите.  

Какъв е спорът ви в този случай? Сигурно линиите на метрото дублират някои от автобусните линии, които изпълнявате.

Няма да има спор, можем да се разделим с взаимно съгласие. Ние поискахме разваляне на договора при взаимно съгласие и с отстъпки от двете страни – Столична община и компанията „Карат-С”. Понеже реално има известни закъснения в плащанията за превоза, ние можем да предявим нашите искове, да ги разгледаме с експертите на общината и зам.кмета по транспорта, да се споразумеем и да се разделим в добри отношения, без да се стига до съдебната система.

Колко ви дължи Столична община?

14 млн.лв. Те са се натрупали от  забавени  плащания за превоза по 16-те автобусни линии от 2008 г. досега.

Столична община ви предложи вместо едни линии да изпълнявате други, съобразени с линиите на метрото ли?

Не може да се заменят линии, записани в договора  с други. Това може да стане ако се обяви нов конкурс за тях. Иначе е незаконно.

А вие предложихте ли им да закупят по-евтино вашите автобуси и така да се намалят или да няма неустойки за общината за бъдещ период?

Точно такова е нашето предложение. Не да закупят автобусите, а в следващите 5 години да продължат да изплащат лизингите, на които ние сме взели автобусите. За  три години ние сме изплатили повече от половината.

Ако общината приеме предложението ви за взаимно изгодна раздяла, може ли да не им искате цялата дължима сума от 14-те млн.лв.?

 

Не, тези 14 млн.лв. са фактурирани по договора разходи. Пътниците са превозени с тези пари. Ние сме платили горива, ДДС. Това са извършени дейности. Нашата фирма е взимала кредити, за да покрие разходите за тях.  

Защо толкова са закъснели с плащанията от Столична общин

Не мога да ви кажа. Доколкото зная, не са имали финансови възможности. Поискаха да актуализират транспортната задача. Не ми е казано как и по какъв начин. Това си е тяхно право.

Столична община би могла да насочи автобусите към вътрешни рингове в кварталите, за да събират пътници за метрото…

Могат. Предложих при прекратяване на договора за 16-те маршрутни линии да ми заплатят също неустойките, които ще дължа на 210 работници, които ще трябва да освободя.

Не може ли да бъдат преназначени в компанията „Столичен градски транспорт“ ?

Би могло, но отказват, защото имали достатъчно работници.

А автобусите?

И тях отказват.

Какви ходове имате, за да решите проблема максимално безболезнено?

Ще продадете ли рейсовете?

Не е проблем да продам тези автобуси, защото се търсят. И в Европа могат да се продадат. Аз правя услуга на общината, като й ги предлагам.

Обяснете, в какво се състои услугата?

Давам автобуси, които са ползвани три години и на по-ниска от 50% от цената. В Западна Европа един автобус се експлоатира, като изплаща лизинги, 10 години.

Аз за три години съм изплатил 50 % от стойността им,  а при поръчката съм платил 10% авансово. Не ми ги признават.  А оттам излиза, че съм платил повече от 50 процента. Така столичната компания за градски транспорт би ги получила на стойност, на каквато не би могла да си купи други.

Как изникна този проблем точно сега?

Партиите започнаха да си правят предизборни активи. Ако има нормално обяснение на нещата, каквито са наистина и  ако има реална бизнес, а не партийна  логика, всичко ще изглежда  различно.

Виждате ли изход?

Ако не стигнем до споразумение, ще си търся правата в съда. Иначе няма как. Кажете, какво са виновни тези 210 човека, които са работили толкова време и сега ще трябва да освободя. Както и какво съм виновен аз, като съм изпълнявал перфектно услугата?

От кога ще спрат да се движат автобуси по тези 16 линии?

Не мога да ви кажа. Трябва да видя дали ще можем да се споразумеем с общината.

Ако се споразумеете, линиите ще продължат да се движат.

Да, ще  се експлоатират. Но всеки гледа да внесе политическа окраска, да използва ситуацията в политиката. Вижда се, че в момента по тези 16 линии столичани се возят с най-хубавите автобуси.

Вашите линии са 204, 72 …?   

84  и т.н.

На брой превозени пътници ли ви плаща общината?

Според условията на конкурса и подписания договор услугата ни се заплаща на километър пробег.

Вашата фирма „Карат-С“  увеличи ли цената на билетите за автобусни превози заради поскъпването на горивата?

За междуградските и международните увеличихме цената на билетите преди около месец. Градските превози не са поскъпнали, защото приоритет на общината е да определя ценовата политика. В цял свят автобусните превози са дотирани от общините и от държавата. Чрез тях се провежда социалната политика на съответната община.

Към Министерството на транспорта беше създадена комисия, в която представители на браншовите организации и заинтересованите ведомства трябваше да предложат промени в Закона за движение по пътищата и други нормативни документи, за да се намалят катастрофите. Събирате ли се още?

Спрях  да ходя по такива комисии, защото се коментира, че след като оглавявам най-голямата браншова организация, съм имал едва ли не конфликт на интереси. Трябва ли да бъда специалист по земеделие, за да няма конфликт на интереси. Бил съм спонсор на ГЕРБ, твърди депутатът Атанас Атанасов от ДСБ по една телевизия.

Не сте ли спонсор?

Категорично и открито заявявам – никога не съм бил спонсор на ГЕРБ. Фирмата ни е от 1990 г.  и сами можете да видите нейното развитие в годините.  В 90-а година тръгнахме с 1 автобус, после станаха два-три … И през цялото време единствено сме гледали да спазваме правилата в бизнеса ни.

Коментари: 0