А1 vs. Теленор vs. БТК: Кой е по-по-най на телеком пазара?

Булсатком остава лидер на пазара на телевизия. Засега

А1 vs. Теленор vs. БТК: Кой е по-по-най на телеком пазара?
12607 ~ 3 мин. четене
Мирела Вавова Автор: Мирела Вавова

В една от най-предизвикателните години за телеком операторите конкуренцията на българския пазар се ускорява. Освен от принудителната и повсеместна дигитализация, поставила на изпитание издръжливостта на мрежите в пандемичната 2020-а година, динамиката на бизнеса се задвижва и от подготовката за навлизането на 5G технологията. А основните играчи остават четири – А1, Теленор, БТК (оперираща под бранда Vivacom) и Булсатком.

„Конкуренцията на пазарите на електронни съобщения се засилва, което ще доведе до насърчаване на инвестициите в сектора и ще увеличи благосъстоянието на потребителите“, пише в проекта за годишен доклад на Комисията за регулиране на съобщенията, публикуван в КЗК.

Мобилни услуги

Промените в тази област са незначителни и лидери за поредна година продължават да са А1 и Теленор. Първата държи най-голям пазарен дял на база брой абонати (38.1%), оставайки пред Теленор, която е с 33.4%. По приходния критерий двата оператора си разменят позициите – Теленор е с 41.6% пред А1 с 33%. На трето място е БТК със съответно 28.5% и 25.4% по брой абонати и приходи. Пазарният дял на Булсатком е символичен.

КРС не посочва броя на абонатите, но от последните отчети на компаниите можем да добием представа за тях. Докладът на А1 показва, че към края на март 2021 г. клиентите на мобилни услуги са намалели до 3.72 млн. от 3.82 млн. година по-рано, при Теленор те са спаднали до 3.47 млн. души, а при Vivacom от 2.96 на 2.95 млн.

Свиването не е изненадващо, а е тенденция от последните няколко години, през които потребителите започнаха да чистят неактивните SIM карти и да се ориентират към един оператор. По-рано клиентите масово имаха поне по два номера към различните доставчици, за да говорят по-свободно и евтино в рамките на конкретната мрежа, но с времето тарифите и услугите се промениха и вече няма нужда от подобни хватки.

Сега голямата надпревара, изглежда, ще се фокусира около навлизането на 5G. Операторите вече се сдобиха с лицензи за предоставяне на търговски услуги. Завихрилата се драма около търга по-рано тази година само подчерта големия залог.

Оспорвана TV надпревара

Навлизането на стрийминг услугите и промяната на потребителското поведение – все по-ориентирано към мобилността и онлайн функциите, неминуемо води до трансформация и при телевизията. В този ред на мисли, собствениците на два от телекомите – на Теленор и на Vivacom, придобиха водещите български телевизии –  съответно bTV и Nova. Затова и апетитът към тази сфера също се засилва, а поредицата от придобивания на БТК е поредният щрих

Най-предпочитана платформа продължава да е сателитната телевизия с 45.1% дял, затова и не е изненада лидерството на Булсатком с пазарен дял от 33.9% на база брой абонати и 35.8% на база приходи. Компанията обаче регистрира спад спрямо 2019 г. от 2.4 процентни пункта по абонати и 0.9 процентни пункта по приходи. Той идва на фона на 2.4 пр. п. понижение в използването на сателитната платформа като цяло и увеличението на IPTV с 3.8 процентни пункта до 29.1%. Така тя става втората най-предпочитана технология, като измества кабелната телевизия, която е с дял 25.8%.

Следващите две предприятия на пазара на телевизия са А1 и БТК са със сходни пазарни дялове, съответно 25.7% и 25.5% на база абонати и 28.8% и 21% на база приходи.

Като цяло на пазарите на услуги за пренос и/или разпространение на радио- и телевизионни програми се наблюдава увеличение на приходите с 0.6% спрямо 2019 г., като ръстът се дължи на увеличението на приходите от IPTV (с 13.4%), както и от услуги за разпространение на радио- и телевизионни програми на едро (с 13.5%).

Интернет

Продължава тенденцията на възходящо развитие на пазарите на пренос на данни и достъп до интернет, като през 2020 г. приходите нарастват с 19.8% спрямо предходната година, отчита КРС. Броят на абонатите на фиксиран достъп до интернет се увеличава с 4.9%, а на мобилен – с 0.5%.

Броят на предприятията, предоставящи услуги за достъп до интернет и пренос на данни през 2020 г., е 693. На пазара на фиксиран достъп до интернет на дребно водещи позиции продължават да имат БТК, А1 и Булсатком с дялове на база брой абонати съответно 27.2%, 26% и 8.2% и 21.6%, 15.8% и 9.1% по приходи.

Подкрепи Economic.bg