Български стартъп излиза на пет европейски пазара
Join The Players обогатява преживяването на играчите

© ECONOMIC.BG / Стоян Йотов
Антон Ценов и Николай Андонов са двама приятели, които се срещат преди години чрез общи познати. Те решават заедно да отидат в Start It Smart, където се ражда интересът им към предприемачеството. По-късно стартират компания за креативност, иновации и обучения, а след това се преориентират в технологичната сфера и в началото на 2013 г. създават платформата Join The Players. Екипът на Economic.bg разговаря с младите предприемачи за бъдещите им планове за развитие на платформата, бизнес средата в България и възможностите за развитие на младите хора у нас.
Как се роди идеята за Join The Players?
Антон: От много години играя мини футбол, а Антон тенис. Доста време се чудим кое е следващото ниво. От нашия опит установихме, че аматьорският спорт следва професионалния. На професионално ниво буквално 5 секунди след мача има пълни репортажи, статистики, интервюта и всичко останало. На аматьорско ниво обаче това го няма. Разликата между аматьори и професионалисти е само и единствено в умението. И двете страни влагат една и съща емоция, но аматьорите нямат тези умения, които притежават професионалистите. Но те също имат нужда от поле за изява, от статистики, от медия, която да ги разпознава. Така ни дойде идеята, че можем да направим продукт, който да продаваме на спортните центрове и да доставяме на тези хора видео репортажи и статистики на мачовете.
Николай: За целта инсталираме системата на техните комплекси, слагаме по няколко камери на терените, които хващат играта от различни гледни точки и записваме всички мачове, които се играят там. С тях работим като клиент и те ни плащат на месечна база на мач. Цената е 3 евро на мач за Европа. Имаме и инсталационна такса преди това, за да сложим самата техника. За игрищата това е плюс, тъй като те ни плащат само когато и те печелят пари. С този продукт те ще си увеличат клиентската база от хора, които играят при тях и ще си вдигнат нивото на услугата. Продуктът ни подобрява преживяването на играчите.
Каква инвестиция е необходима за подобен проект и как успяхте да го финансирате?
Николай: В началото започнахме без инвестиция. Влагахме много време и наши средства. 6 месеца след стартирането на проекта получихме инвестиция от 25 000 евро от Eleven. По-късно получавахме от различни траншове и до момента сме взели 310 хиляди евро. Трудно е да се каже колко точно пари са необходими за реализиране на една такава идея. Всичко зависи от това докъде искаш да стигнеш и колко бързо ще излезеш на чужди пазари. С повече средства определено може да се постигнат по-добри неща. Екипът ни в момента е от 10 души, но планираме да се разраснем още.
Каква е аудиторията на вашия бизнес модел?
Антон: Нашата аудитория се дели на потребители и клиенти. Клиентите са спортните центрове, с които работим. Потребителите са хората, които играят мини футбол, както и хората, които се интересуват и ги гледат. Към момента ние предоставяме видео и репортажи на мачовете, в бъдеще ще пуснем и статистики. Най-заинтересовани са хората, които играят, а те са 270 млн. души в световен мащаб. Мини футболът е най-популярният спорт. Това беше и една от причините да изберем мини футбол.
България ли ще бъде основен пазар за развитие?
Николай: Със сигурност мислим да се развиваме в България. До момента тук имаме 6 клиента, на които сме инсталирали нашата система с експериментални цели. Навън започваме тепърва да се разрастваме. Вече имаме 6-7 нови клиента в Гърция, преговаряме с центрове от Германия и Полша, където планираме да започнем от следващия месец. Следващите ни стъпки са Хърватска, Португалия, Испания и Чехия. Основният ни критерий при избор на страните е голяма част от хората да играят мини футбол.
С какво вашата платформа се отличава от конкурентите на пазара?
Николай: Генерално пазарът е доста свободен. В Европа има още няколко компании, които са на нашето ниво. Някои са по-добри в един аспект, други – в друг. В момента 4-5 компании навлизаме в тази индустрия. Цената на хардуера сега позволява подобен тип технологии да се разработват на цени, достъпни за масовата аудитория, както и за собствениците на игрища. Конкуренти вече започват да се появяват, но все още всички сме малки спрямо цялата индустрия.
Антон: Това, което нас ни отличава от конкурентите, е цялата автоматизация, която сме вкарали в продуктите. Много компании правят видеозаписи, но най-ценното за потребителите е да видят за кратко време най-интересните моменти. Цялата тази автоматизация е голямата стойност, която даваме на потребителите. Системата ни автоматично разбира кога има мачове и може да нарязва видеата, без да е необходима човешка намеса.
Каква е следващата стъпка в развитието на Join The Players?
Антон: Като цяло предвиждаме следващите ни стъпки да бъдат в две посоки. Сега основният ни фокус е да се разраснем до възможно най-голям брой клиенти.
Николай: Паралелно с това, планираме да разработваме автоматични статистики. Двете много интересни неща за потребителите са автоматични репортажи, тоест най-интересните моменти от мача, както и автоматични статистики – колко гола са вкарали, кой е вкарал, кой е подал за гол, колко са изтичали играчите като километри и т.н.
Как оценявате бизнес средата в България?
Антон: ИТ индустрията в момента е номер 1 в България като условия за работа. Но ако се сравняваме с ИТ индустрията в други страни, все още сме доста назад откъм инфраструктура, количество пари и др. Има предпоставки нещата да се подобрят и ние ставаме все по-конкурентни.
Николай: Проблемът с кадрите също го има. За момента успяваме да намерим доста талантливи хора. По-голямата част от екипа ни е от хора, които познаваме от по-рано и с които споделяме една и съща визия.
Антон: Ние изключително много вярваме в това, че с хората, с които ще работим, трябва да си допаднем на личностно ниво. Вярваме в изграждането на хубава атмосфера на работа, защото хората могат да изграждат максимума, само ако се чувстват добре. Не искаме да вкарваме хората в кутийки и сме ориентирани резултатно.
Какъв съвет бихте дали на младите предприемачи, които тепърва искат да осъществяват свои бизнес идея?
Николай: Едно от нещата, които би било доста полезно за тях, е да натрупат опит от рано в една такава стартираща компания. Предприемачеството наистина е едно от най-сложните неща, с които можеш да се занимаваш професионално. Всеки един ден има нови проблеми и трябва да можеш да работиш в нови нива на стрес. Дори още преди завършването на университет бих препоръчал на младите да изкарат стаж или да поработят в някоя компания, за да видят как се случват реално процесите в нея.
Антон: Имало е доста трудни моменти, през които сме минали, но не е имало момент, в който да поискаме да се откажем. Искам само да допълня, че при започването на бизнес, идеята има тежест 1% и 99% е много работа. Много важно е да можеш да работиш здраво и фокусирано. Ако имаш хубава идея и не работиш, имаш 1% успех. Ако имаш не толкова добра идея, но работиш много здраво, имаш 99% успех. Предприемаческият път е маратон, а не спринт. Моята философия е, че винаги трябва да се мисли дългосрочно и да се действа краткосрочно.