България и Турция активират проекта за втори граничен жп преход
След повече от година подготовка проектът за нов жп граничен пункт с Турция може би навлиза в активна фаза

© ECONOMIC.BG / МТС
България и Турция започват активна работа по създаването на втори железопътен граничен преход между двете държави. Това стана ясно по време на среща между премиера Росен Желязков, вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов и министъра на транспорта и инфраструктурата на Република Турция Абдулкадир Уралоглу.
Подготвяме варианти за развитие на железопътната линия Ямбол – Елхово – Лесово – турска граница – Одрин и ще ги предложим за обсъждане на съвместната българо-турска работна група“, заяви министър Караджов.
По думите му инициативата се развива в духа на подписания през 2023 г. Меморандум за разбирателство между двете страни, който предвижда засилено сътрудничество в областта на железопътния транспорт.
Вицепремиерът посочи, че от българска страна вече са започнали подготвителните дейности – изготвени са планове за изпълнение, анализ на съществуващото положение, прогнози за трафика и оценка на капацитета на линията.
Двамата министри изразиха съгласие, че изграждането на нова жп връзка и нов граничен пункт ще облекчат значително трафика през Свиленград – Капъкуле – един от най-натоварените сухопътни коридори между Европа и Азия. Според тях оптимизацията на граничните процедури и намаляването на престоите ще повишат конкурентоспособността на железопътния транспорт спрямо автомобилния.
Предисторията
Идеята за възстановяване и модернизиране на жп линията Ямбол – Елхово – Лесово като втори железопътен граничен преход не е нова. Припомняме, че България и Турция се договориха за втория жп граничен преход в средата на 2023 г. Основната цел бе да се разтовари жп трафикът през съществуващия железопътен преход Свиленград – Капъкуле. Тогава бившият служебен министър Христо Алексиев сключи Меморандум за разбирателство с посланика на Република Турция Н.Пр. Айлин Секизкьок. Бе договорена и нова жп връзка по направлението Ямбол – Елхово – Одрин.
Преди това, през март 2023 г. Национална компания „Железопътна инфраструктура“ обяви процедура за прединвестиционно проучване за ползите и разходите при изграждането на такъв жп граничен преход, както и възстановяването на жп линията Ямбол – Елхово, но и продължението ѝ към Лесово и турската граница. През септември същата година бе избран изпълнител и бе сключен договор на стойност 525 хил. лв. Средствата бяха осигурени от бюджета на НКЖИ, а срокът за изготвянето на анализа бе 12 месеца.
Към днешната дата проучването би трябвало да е готово, но документацията не е оповестена публично. Така за момента не е ясно какви са обсъжданите варианти за трасе.
Припомняме, че през 2023 г. областният управител на Ямбол Георги Чалъков бе на мнение, че проектът най-вероятно ще струва над 118 млн. лв. Първоначалните планове бяха жп линията да получи финансиране по Кохезионни фондове или по линия на Зелената сделка.
Миналата година през март бившият транспортен министър Георги Гвоздейков заяви, че България очаква европейско финансиране за изграждането на втори граничен жп преход с Турция. По думите му направлението Ямбол – Елхово – Лесово тогава вече бе част от мрежата за националните военно-транспортни коридори, но очакваше зелена светлина от Европейската комисия, за да бъде включен и в Трансевропейската транспортна мрежа (т.нар. TEN-T).