Доминацията на Google при онлайн търсенето се разпада
Компанията губи пазарен дял от Amazon, а изкуственият интелект прави ситуацията непредвидима

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
От десетилетия Google е синоним на основния си продукт – търсачката. Името на компанията всъщност вече е глагол, който означава „да търсиш в интернет“. Но въпреки всичко това пазарният дял на Google се свива, предава CNN Business.
За първи път от началото на века Google няма да контролира по-голямата част от пазара за търсене в САЩ, според прогноза за 2025 г., направена от компанията за рекламни проучвания eMarketer.
Google ще остане най-големият играч в търсенето, поддържайки дял от 48% от рекламните приходи при търсене в САЩ. Компанията дори увеличава продажбите си, но Amazon расте по-бързо.
Компанията на Джеф Безос през следващата година ще контролира почти една четвърт от американските рекламни приходи при търсене в мрежата – число, което ще нарасне до 27% през 2026 г., докато делът на Google ще падне още повече, прогнозира eMarketer.
Засега обаче няма изгледи най-популярната търсачка да изостане спрямо конкурентите си – например Bing или Yahoo. Те дори не са близо до лидера.
Google е четвъртата най-ценна публична компания на планетата. С 2.1 трилиона долара пазарна капитализация, тя изостава само от Apple, Microsoft и Nvidia. И остава доминираща на други пазари, включително дисплейни реклами, където се конкурира с Meta, и видеореклами през YouTube.
За да поставим тези „други“ бизнеси в перспектива, всеки сам по себе си е по-голям от цялата пазарна стойност на Delta Air Lines, например. Така че, да, Google няма да отиде никъде.
Все пак компанията е изправена пред множество заплахи за своя бизнес, особено от антитръстовите регулатори.
В понеделник федерален съдия в Сан Франциско постанови, че Google трябва да отвори своя Google Play Store за конкуренти – огромен удар за компанията в дългогодишната ѝ битка с производителя на Fortnite Epic Games. Търсачката заяви, че ще обжалва решението.
Компанията загуби и друго дело през август, когато федерален съдия установи, че тя е създала незаконен монопол при търсенето. Това решение може да доведе до евентуално разделяне на бизнеса на компанията. Друго антитръстово дело, започнало миналия месец, обвинява Google в злоупотреба с господството си на пазара на онлайн реклама.
Междувременно европейските регулатори принудиха Google да спазва строги нови правила, нарушенията на които доведоха до множество глоби от над 1 милиард долара.
На всичко отгоре пазарът сам по себе си става все по-голямо предизвикателство.
TikTok, най-бързо развиващата се социална мрежа, навлиза в бизнеса с търсачки. А Amazon направи нещо, което малко други технологични гиганти успяха до този момент: създаде навик.
Когато искате да купите нещо, обикновено отивате в Amazon, а не в Google. Онлайн търговецът продава реклами, чрез които популяризира продуктите на компаниите, показвайки ги в резултатите от търсене. По този начин дава на тези продукти тласък в продажбите, а самият Amazon все по-важна част от промяната. Само в Съединените щати бизнесът на компанията с търсене се очаква да достигне 27.8 милиарда долара през следващата година. За сравнение, Google прави 62.9 милиарда долара, според eMarketer.
И не бива да забравяме за AI – технологията, която (уж) ще преобърне всичко.
Защо да търсите на неестествен език, „кендъл дженър защо лошото зайче се разделя“ или „полицейско нарушение на правата на водача без знак стоп“, когато можете просто да говорите с ChatGPT на OpenAI и да попитате „Какво става с Кендъл Дженър и лошото зайче?“ или „Имам нужда от помощ в борбата с нарушенията при движение, включващо знак „Стоп“, който не се вижда.“
Google работи точно върху тази технология със своя продукт Gemini, но успехът ѝ в никакъв случай не е гарантиран – особено с партньорството на Apple с OpenAI и други компании, които бързо навлизат на пазара.
Говорител на Google обяви миналата седмица, че компанията пуска реклами в своите AI отговори (този генериран от AI текст, който се показват в горната част на резултатите от търсенето). Това е начинът на Google да каже, че може да се възползва от променящия се пазар, поддържайки бизнеса си, дори когато клиентите му постепенно преминават към AI с питане и отговор и стоят все по-далеч от търсенето.
Google отдавна се защитава от критиците, които казват, че е монополист, който злоупотребата с властта си, с една-единствена запомняща се фраза: „Конкуренцията е на едно кликване“.
Доскоро това звучеше смешно тъпо. Наистина ли ще преминем към Bing? Или Duck Duck Go? О, я стига!
Но днес това изглежда по-близо до реалността.
Google не е заплашен от изчезване. Но всички масово доминиращи компании имат някаква продължителност на доминиращата си роля и дори на живот. GE, например, която беше опората на индекса Dow Jones в продължение на повече от век, се разпадна миналата година и сега е само блед спомен на предишното си доминиращо аз.
Sears фалира през 2022 г. и на практика вече не работи. US Steel, някога гръбнакът на американската индустрия, се опитва да се продаде на японска компания, за да оцелее.
Дали е възможно след няколко десетилетия да погледнем назад към Google и той да изглежда по начина, по който сега изглеждат Yahoo или Ask Jeeves? Следващите няколко години може да се окажат решаващи.