Електронните шофьорски книжки биха допринесли за пътната безопасност
Камерите на тол системата трябва също да следят за нарушения, коментира бившият шеф на КАТ - София Тенчо Тенев

© ECONOMIC.BG / Стопкадър
Ако се въведат електронните шофьорски книжки, както предложи Европейската комисия преди дни, то безопасността по пътищата може да се подобри. Така по-лесно ще се хващат водачи с фалшиви документи за правоуправление, заяви бившият директор на КАТ – София Тенчо Тенев в ефира на „Нова телевизия“.
С единната система всеки един пътен полицай, в момента, в който вкара личните ви данни, ще излиза къде сте си изкарали книжката и дали на територия на ЕС сте извършили нарушение.“
Идеята шофьори, извършили нарушенията, да могат да бъдат глобявани във всяка една страна от ЕС, също е стъпка в правилната посока, посочи Тенев. По думите му освен, че ще се затегне контролът по пътищата, то и ще има по-голяма събираемост на глобите.
Той даде пример с други държави в ЕС, където камери следят дори дистанцията между автомобилите и глобяват нарушителите. Тенев посочи, че у нас това също е постижимо и може да се случи с малки подобрения в камерите на тол системата, но и задължителна промяна в законодателството.
Бившият шеф на КАТ – София посочи, че съставът на „Пътна полиция“ е прекалено малък и полицаите единствено посещават пътнотранспортни произшествия, без да могат да извършват и ефективен контрол. Тенев посочи, че трябва да се увеличи полицейското присъствие по пътищата и да има повече камери, които да санкционират.
Ако страната се насити с катаджии и камери, нарушенията ще намалеят заради глобите.“
Повече катастрофи са предизвикани от млади водачи, заяви Тенев и допълни, че часовете за кормуване трябва да се увеличат. Идеята на ЕК първите 2 години, след придобиването на книжка, да тече изпитателен срок, също е добра.
Първите 2 години младите водачи трябва да управляват автомобил под 100 конски сили. Много често родителите купуват мощни автомобили и на втория ден младите шофьори катастрофират фатално“, коментира Тенев.
Допълни, че предложението шофьорска книжка да се придобива на 17-годишна възраст, но до навършването на 18 г, младият водач да шофира с придружител, също е добре. Придружителят обаче трябва да има достатъчно опит и да не е извършвал нарушения.
Тенев допълни, че проблем е и все по-честото явление млади водачи да карат под въздействието на алкохол и наркотици.
„Има намаление на убитите при катастрофи, но ще трябва да работим още. Смятам, че е допустимо да няма нито един смъртен случай на пътя до 2050 г. с развиването на съвременните технологии. В най-скъпите автомобили има поставени системи за безопасност на самия водач. Например, ако заспите и се отклоните от пътното платно, воланът ще започне да вибрира. Това може да се въведе за всички автомобили”, поясни още експертът.