Масово поскъпване на градския транспорт: София и Пловдив ще се разминат (засега)
Билетите за междуселищните превози също се вдигат, но проблемите на бранша остават

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Поетапно вдигане на цените на билетите при градските и междуселищните превози предстои в няколко градове в страната. Това обяви Конфедерацията на автобусните превозвачи. Поскъпването на превоза ще бъде факт в населените места, където договорите на превозвачите, сключени по Закона за обществени поръчки, позволяват до 50% увеличение. Засега в най-населените градове в страната = София и Пловдив подобно увеличение на цената на билета не се предвижда, заявиха за Economic.bg от пресцентъра на двете общини.
Увеличение ще има там, където цената е под себестойността на услугата, имайки предвид пътникопотокът и цените на горивата. Ще става поетапно, по преценка на местните власти и на превозвачите“, заяви за Economic.bg председателят на КАП Магдалена Милтенова.
В понеделник Благоевград вдигна цената на билета за градския транспорт с 40 стотинки и така гражданите вече ще заплащат 1.20 лв. за услугата. За междуселищните превози увеличението е 20%. Така билетът от Благоевград до София вече ще струва 12 лв.
Поскъпването се налага заради високите цени на горивата, намаленият пътникопоток и липсата на помощ от държавата. Превозвачите изложиха проблемите си още миналата година, включително и пред депутатите. При гласуването на бюджета, КАП поиска около 100 млн. лв. допълнителни средства за градските линии в страната, но не срещна одобрение в лицето на властта.
Според Милтенова по-високите цени на услугата обаче не можгат да компенсират увеличените цени на горивата, което означава, че проблемите за бранша остават на дневен ред.
Ако прилагаме цени на пазарен принцип, трябва цената на билета да стане 3 лв., но ние изпълняваме социална дейност. Тя ще изисква допълнително финансиране. Очаквам колега от Плевен да ме информира кои линии от 1 април остават без превозвач, защото има и такива колеги, които искат да прекратяват договорите си“, посочва Милтенова.
Според председателят на КАП държавата трябваше да подпомогне бранша, за да не останат населени места без транспорт. Милтенова смята, че актуализацията на бюджета през юни е твърде далеч във времето. Браншът очаква помощ много по-рано.
Очакваме помощ много по-рано от актуализацията, за да спрем лавината от прекратяване на договорите. Помощта е за населението, за да има достъп до транспорт, а не за самите превозвачи“, посочва Милтенова.
Тя изтъква цялостното покачване на храни и продукти, което налага и увеличение на заплатите на заетите в сектора. Там, където общините решат да отделят средства от собствените си бюджети, за да подпомогнат превозвачите, вдигане на билетите няма да се наложи.