Хората искат едното платно на „Струма“ да е извън Кресненското дефиле
Финансирането е по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 - 2020 г.

Вариантът, при който едното платно на магистрала „Струма“ се изнася на изток от Кресненското дефиле, а другото дублира сега съществуващия път през дефилето, е предпочитан от хората в региона.
Това става ясно от проучване на нагласите и очакванията на обществото по отношение на строителството на Лот 3.2 на автомагистралата. Изграждането на участъка е предвиден за финансиране със средства по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 - 2020 г.
Данните бяха оповестени от директора на агенция „Екзакта рисърч груп“ Лидия Йорданова в присъствието на министъра на регионалното развитие и благоустройството в оставка Лиляна Павлова, председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Дончо Атанасов, представители на местната власт и неправителствени организации.
„Ясно разбрахме, че на местно и национално ниво имаме фаворит и това е вариантът, към който сме се насочили и ние – разделено преминаване, с ново трасе на изток през Кресна и Симитли. Това проучване ни помага да придобием увереност, за да приключим последната фаза – да изберем най-добрия вариант по технически, екологични и финансови показатели“, заяви Павлова. По думите й 2017 г. е ключова за реализация на проекта по отношение на проектирането и отчужденията на имоти.
„Имаме осигурено финансиране и проект, сега е въпрос на политическа воля да се реализира на практика, защото имаме воля, готовност и финансиране. Ако през 2017 г. не направим идейно проектиране, разширен идеен проект и парлацеларен план за отчуждение на имотите на сложния проект ще изпуснем европейското финансиране. Имаме всички предпоставки, това да се случи без проблем“, категорична бе тя.
Според проучването, проведено сред 1000 жители на национално ниво и 500 души от региона, завършването на проекта е от изключително значение за подобряване на комфорта на пътуване, пътната безопасност и създаването на нови работни места и поминък за общините, през които преминава магистралата. Хората се надяват, че проектът ще допринесе за намаляване на тежките пътни инциденти и задръстванията, а възможността за движение с по-висока скорост ще има положителни резултати за всички пътуващи.
Според анкетираните вариантът с т.нар. източен обход на Кресна ще е значително по-евтин и безопасен за строителство и експлоатация. Като съществен проблем хората поставят въпроса за възможността да се използваме от безвъзмездното европейско финансиране, както и дали следващо правителство би продължило строителството
„Оптимист съм и имаме всички основания да започнем реализацията на най-сложния участък от АМ „Струма“ през Кресненското дефиле през 2017 г“., коментира министър Лиляна Павлова. „Смятам, че говорим за успешно приключване на въпроса и ще успеем още от следващата година да започнем изграждането на най-тежките и драматични 20 километра от магистралата, защото, както знаете, в Кресненското дефиле са концентрирани на най-много ПТП-та със загинали”, заяви тя.
Министърът подчерта, че участъкът, през който ще минава ЛОТ 3.2, е богат на уникална природа, затова трябва да се намери най-доброто решение, както за хората, така и за природата. Тя коментира, че проучването е прецизно, кореспондиращо с притесненията на местните жители, които ще се вземат предвид при изпълнението на проекта.