AI в аптеките: как се автоматизира фармацевтичната индустрия в България
Широкото използване на подобни решения ще помогне на България да стане един от технологичните лидери в региона

© ECONOMIC.BG / IBA Group
България развива здравеопазването с акцент върху цифровизацията и новите технологии. Това се доказва например от Стратегията за електронно здравеопазване за 2021–2030 г. Тя има за цел да подобри медицинските услуги с помощта на облачни технологии, изкуствен интелект, безжични мрежи (4G/5G) и високоскоростен интернет.
Фармацевтичният сектор в България също бележи силен ръст: той вече представлява 2.2% от БВП на страната и генерира значителни данъчни приходи. Но тук има възможност за по-нататъшен растеж.
Автоматизацията на процесите във фармацевтичната индустрия и въвеждането на нови технологии ще помогнат за значително повишаване на ефективността и намаляване на разходите. Компаниите вече могат да използват системи за анализ и да управляват мърчандайзинг с помощта на изкуствен интелект. Широкото използване на подобни решения ще помогне на България да стане един от най-технологичните лидери в региона.
Заедно с Мая Димитрова, мениджър „Бизнес развитие“ в IT компания IBA Bulgaria, ще разберем в кои бизнес процеси на фармацевтичните компании автоматизацията ще донесе най-голям икономически ефект.
Компютърно зрение проверява излагането на стоките в аптеките
Автоматизацията помага на компаниите да подобрят качеството и надеждността на производствените процеси, да отговарят на строги законови изисквания, да подобрят маркетинговите стратегии и да персонализират рекламата. Нека да видим как работи това на практика.
Мърчандайзингът в аптеките решава няколко бизнес задачи: привличане на клиенти и стимулиране на продажбите на допълнителни продукти. Например, клиент купува капки за хрема и в същото време купува хартиени кърпички, които „случайно“ вижда на щанда. Ето защо маркетолозите обръщат голямо внимание на асортимента и правилното излагане на стоки, за да увеличат средната сметка и съответно да увеличат продажбите в цялата аптечна верига.
Правилното излагане на стоките също така предотвратява проблеми с доставчиците. В крайна сметка витрината е преди всичко място за съхранение на медицински изделия, където е необходимо да се спазват правилните условия за съхранение на лекарства. Затова е важно всеки продукт да е на мястото си. Общото впечатление на клиентите за аптеката зависи от компетентната експозиция, тъй като бъркотията по рафтовете намалява доверието в нея, а следователно и продажбите.
Автоматизацията в аптеката помага за контролиране на излагането на стоките, подобряването му и увеличаване на продажбите. Например, IT решението Goods Checker, базирано на компютърно зрение, вече автоматизира контрола върху излагането на продукти в няколко страни.
Услугата помага на медицинските представители да проверяват съответствието на стоките с планограмата, правилното местоположение на етикетите с цени и POS материалите. Много е трудно да се направи всичко това ръчно. Невнимание, различни планограми във всяка аптека, сезонност и други фактори усложняват процеса на проверка на излагането на стоките.
Затова при проверка на излагането на стоките десетки медицински представители допускат неточности в отчетите на търговските обекти. Мениджърите от своя страна не успяват да обработят всички отчети навреме и да генерират анализи в необходимите раздели. В резултат на всичко това до бюрата на ръководителите достига неточна, непълна и неуместна информация. Това затруднява разбирането на реалната ситуация по рафтовете и обективната оценка на работата на служителите.
Въвеждането на компютърно зрение ще коригира тази ситуация. С приложението Goods Checker медицинските представители трябва само да направят снимка на стоките и приложението ще обработи снимката, като идентифицира липсващите или неправилно показани SKU и POS материали. След обработка на снимката, приложението ще изпрати данните към BI системата в реално време.
Това означава, че ръководителите ще получават подробни анализи с важни KPI, като дял на марката на рафта и причините за неспазване на планограмата. Това помага да се избегнат out-of-stock ситуации и да се подобри управлението на асортимента. Ръководителите ще могат да вземат обективни управленски решения въз основа на пълни, актуални и надеждни данни. Ето защо опитът от внедряването на такива IT решения трябва да бъде активно използван от българските фармацевтични компании.
Автоматизацията е необходима стъпка за подобряване на фармацевтичната индустрия
Фармацевтичните компании в България трябва по-активно да внедряват автоматизация в своите бизнес процеси, тъй като автоматизацията е важна стъпка към повишаване на ефективността, намаляване на разходите и подобряване на качеството на услугите.
Според проучване на Statista, в което са участвали повече от 2 хиляди ръководители от 16 държави, внедряването на IT решения подобрява ефективността на бизнеса. Например повече от 60% са заявили, че през последните две години използването на изкуствен интелект, автоматизация и анализ е подобрило производителността и е увеличило печалбите на техните компании.
Усъвършенстваните технологии като компютърно зрение и BI системи помагат за подобряване и ускоряване на процесите, предотвратяват грешки и отговарят на строгите регулаторни изисквания. През последните години внедряването на технологиите стана по-лесно и по-бързо благодарение на развитието на облачни решения и стандартни платформи, което значително намалява времето и разходите за тяхната интеграция.
Днес не можем без технологии, те повишават конкурентоспособността на бизнеса и укрепват позициите на България в автоматизацията на важни сектори на икономиката.
*Съдържание от IBA Group