Ремонтът на жп линията Волуяк – Драгоман ще чака новата европрограма
Така реализацията на проекта реално се отлага до 2027 г.
Модернизацията на жп линията Волуяк – Драгоман няма да получи финансиране по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014 – 2020 г. Проектът се прехвърля в новата Оперативна Програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г., което означава, че същинските дейности по жп линията се отлагат.
На днешното си заседание Министерски съвет е гласувал изменение в проектите, които ще бъдат финансира по новата оперативна програма. Това ще осигури възможност за успешното изпълнение на 35-километровия участък от железопътната магистрала до границата с Република Сърбия, посочват от МС като мотиви за промените.
ЖП линията Волуяк – Драгоман
Участъкът е част от жп линия София - Драгоман - Сръбска граница. Ремонтът на 10-километров участък от София до Волуяк започна миналата година. Той е на стойност 199 млн. лв. без ДДС, а при старта на строителството предишното ръководство на транспортното министерство се надяваше съвсем скоро да започнат дейностите и по модернизацията на участъка между Волуяк и Драгоман.
През август миналата година ЖП линията бе включена в последния момент във вече изтичащата оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014 – 2020 г. Правителството дори отпусна временен финансов ресурс в размер на 45 млн. лв., за да може в крайна сметка да стартират дейностите. Въпреки подписаните договори за строителство, същински дейности не бяха започнати.
Модернизацията на 35-километровата отсечка е разделена на два участъка. Първият е с дължина 12 км – от Волуяк до Петърч, а дължината на вторият е 23 км – от Петърч до Драгоман.
В участък Волуяк - Петърч ще бъде удвоена приблизително 12 км жп линия, както и ще се изгради нова жп гара и нова спирка Костинброд. Коловозното развитие, контактната мрежа и пероните също ще бъдат изцяло модернизирани. Ще бъде изградена нова тръбоканална мрежа за нуждите на системите за сигнализация, а системата SCADA ще се надгради.
Безопасността ще се гарантира чрез изграждане на нови пешеходни подлези/надлези и пътни надлези, недопускащи пресичане на жп линия в участъка на едно ниво. В урбанизираните територии ще бъдат изградени и шумозащитни съоръжения и предпазни огради за районите около гарите.
Стойността на договора за строителство за тази обособена позиция е 91.9 млн. лв. без ДДС, а изпълнител е „Вистра“ ДЗЗД, включващ фирмите: ВДХ АД и „Лантания“ АД. Срокът за работа е 40 месеца.
Строителството на отсечка Петърч - Драгоман включва модернизация с удвояване на жп участък от приблизително 17 км и 6.5 км модернизация на единична жп линия. В рамките на обекта са включени също дейности за модернизация на коловозно развитие, перони и контактна мрежа, както и изграждане на нова жп гара Сливница и ново приемно здание в Петърч.
В Алдомировци е заложена реконструкция на приемното здания, а по протежението на целия железопътен участък ще бъдат модернизирани всички съоръжения на жп инфраструктурата. В рамките на проекта ще бъдат изградени 5 пътни надлеза, 2 жп надлеза, 1 жп естакада и нова водоотводна система за целия участък. За да бъде сведен до минимум шума за живеещите в района на гарите ще бъдат изградени и шумозащитни съоръжения с приблизителна дължина 3 864 м.
Предвижда се и изграждане на нови маршрутни компютърни централизации (МКЦ) за гарите в участък Костинброд-Драгоман, нови телекомуникационни системи: оперативно-диспечерски комуникации, автоматични телефони, гарови часовници, информационна система за пътници, електрозахранване и видеонаблюдение. Ще бъдат изградени и обособени експлоатационни и технически помещения за персонала, поддържащ сигналните и телекомуникационните съоръжения.
Стойността на договора за строителство е 275 млн. лв. без ДДС, а негов изпълнител е „Терна“ АД, със следните подизпълнители „Порр Бау“ ГмбХ, „АЖД Прага“ ООД и „Балкантел“ ООД. Срокът за изпълнение е 48 месеца.
И още един проект в новата програма
Към Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 се прехвърля и проект за внедряване на интегрирана информационна система за управление на операции при бедствия и аварии в българските териториални води на Черно море. В обхвата му е включено закупуването на специализиран кораб за търсене и спасяване, и за реакция при комбинирани инциденти в морските пространства на България (пожари, замърсявания и др.).