Започна ремонтът за 240 млн. лв. на жп отсечката между София и Волуяк
Проектът включва модернизация на двупътния железен път между двете населени места и коловозите на Централна гара София

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Започва ремонтът на 10-километровия жп участък от София до Волуяк, който ще струва 199 млн. лв. без ДДС (239 млн. лв. с ДДС). Проектните дейности обхващат техническо и работно проектиране на коловозното развитие на централна гара София и междугарието София–Волуяк за модернизацията на двупътен железен път, контактната мрежа и изграждане на нов трети електрифициран коловоз от централната жп гара в столицата до гара Волуяк.
Отсечката е част от коридор Ориент–Източно–Средиземноморски. Заместник-министърът на транспорта Нели Андреева заяви, че инфраструктурните проекти по направленията Сърбия и Северна Македония са от изключителна важност за железопътната свързаност на страните от Западните Балкани.
„Със старта на този проект вярвам, че правим първата крачка към това и очаквам съвсем скоро да стартира и проектът Волуяк–Драгоман, с което ще продължи модернизацията на жп линията София-Драгоман-сръбска граница, допълни още тя. Предприети са действия за изграждането на железопътна връзка и със Северна Македония.
В участъка на ремонта ще бъдат построени нови приемни здания в гара Волуяк и спирка Обеля, а спирките Надежда и Връбница ще бъдат обновени. Предстои изграждането на изцяло нова гара Обеля, която ще включва 6 броя електрифицирани коловози, паркинги и съоръжения за връзки с обществения транспорт включително със столичното метро. Също така в цялата отсечка ще бъдат изградени нови перони, пешеходни подлези и надлези с осигурена достъпност на лица с увреждания и лица с намалена подвижност.
Предвидените шумозащитни съоръжения в района на гарите ще сведат до минимум шума за живеещите в района от преминаващи влакове, а предпазните огради ще ограничат нерегламентираното пресичане на жп релси от гражданите, което ще допринесе за намаляването на инцидентите в този участък.
„Надявам се, по този начин да допринесем за „Зелената сделка“, чийто приоритети са прехвърляне на трафика от автомобилен към железопътен транспорт както на пътници, така и на товари. Да осигурим безопасност на превозите и да придадем на железниците ни един по европейски вид", каза в заключение Нели Андреева.
Изпълнител по договора е „ЗГОП БЪЛГАРИЯ“ ДЗЗД, включващо фирмите „Тодини България“ ООД и "Стопанско дружество ЗГОП" АД. Той се съфинансира със средства по Механизма за свързване на Европа (МСЕ). Срокът за изпълнение е 42 месеца.