„Катерица“-та на Мартин
Счетоводител и актьор създава успешен семеен бизнес с дървени спортни съоръжения и детски площадки
„Катерица“ не е това, което си мислите. Името на фирмата, която Мартин създава през 2021 г. идва от „катеря се“ и е вдъхновено от стената за катерене, която той прави за сина си Вихрен от чуканчета, изхвърлени от морето.
„Големият ни син (Вихрен) беше на 1 година. Бяхме на море и ми харесаха чуканчетата, които морето беше изхвърлило на плажа. Събрах двайсетина, след 6 месеца ги пообработих и му направих първата детска стена за катерене. Няколко приятели проявиха интерес, съответно направих и на тях и така проект след проект, днес вече правим цели детски стаи, детски центрове за игра, детски площадки или както ние ги наричаме активни пространства за игра и развитие“, разказва той.
Ако счетоводителите бяха дърводелци
Мартин Маринов не е дърводелец. Той е от Русе, по образование счетоводител, по професия актьор и треньор по муай тай. Обича природата и е постоянно в движение, по обекти, в спортната зала, на сцената. „Катерица“ започва на шега, от нулата, но с един водещ принцип – „ ако има определена нужда, откликваме на желанията“.
„Смятам, че фокусът трябва да е върху полезността за хората и техните семейства. Аз съм твърдо против да се създават продукти самоцелно заради продажбите. Случвало ми се е дори след консултация с клиенти да стигнем до заключение, че на този етап нямат нужда от нищо. По-добре да изчакат известен период и тогава да обсъдим какво би им било най- полезно“, пояснява Мартин.
Тази логика стои и зад отношението към клиентите днес, когато компанията вече напредва с големи проекти за обществени паркове и публични пространства, частни проекти.
Мартин описва работата си като „мисия“, която често успява „на магия и на ентусиазъм“. Целта е да даде нова дългосрочна перспектива за забавление и спорт на „дигитално зависимите и неразвити деца“.
Деца по дърветата
Мартин разказва любопитна случка от работа с частен клиент. „Звъня на клиентка, в чиито дом монтирахме стена за катерене и шведска стена в детската стая. Сложихме и кръгла люлка в кухнята. Едно от исканията на родителите беше, малкия да си заобича стаята. На въпроса как вървят нещата, майката отговори, че синът им играе постоянно в стаята си и идва в кухнята само за да се полюлее отново на люлката.
Налага му се и да успокоява загрижени баби, които се притесняват, че внуците им се катерят смело на новите съоръжения. „С усвояването на нови възможности детето става по-пъргаво и подвижно. Не може да очакваме, че едно същество, което иска да твори, да открива нови неща и да експериментира, ще стои мирно и на едно място, нали?“.
От детската стена за катерене „Катерица“, която развива двигателните способности на децата, до цели комплекси за въжени и приключенски паркове, Мартин следва поривите на малки и големи за повече динамика.
Приключенският комплекс в Plovdiv Stage Park е един от най-интересните и разчупени проект, който досега сме правили. Той идва от нуждата на парка да създаде уникално място за игра на децата в публично пространство.
„Площадката се получи много вдъхновяваща и интересна поради леко пресечения характер на терена. Това развихри творчеството ни и създадохме истински приключенско пространство за игра. Тя е съвместен проект със сдружението, което управлява парка и събитията в него“, казва Мартин.
100% „Катерица“
„Катерица“ е малка, семейна фирма и се самофинансира. Всичко се инвестира обратно – в закупуване на техника и инструменти, в образователни курсове, транспорт, изложения, срещи с хора, участия на събития, време в тестове на нови неща, консултации на клиенти, срещи с ключови партньори, изчисления, чертежи, планове.
Мартин участва от А до Я в дейностите, свързани с развитието на бизнеса. А това му струва най-скъпото – времето, което може да прекара със собственото си семейство. Трудно е да го хванеш спокоен, зад компютъра – работи от колата, включва се се в среща от случайни заведения, в календара му има дати за представления, тренировки, изложения и помежду им - разходки сред природата с близките.
Но въпреки това е щастлив. „Много ми харесва да участвам лично и физически в направата на конкретните проекти. Самото усещане как пространството за игра изниква от нищото и се създава е чудесно като преживяване. Когато видим и ефекта, като се появят родителите с децата, и започнат да играят, ми става още по-приятно“, казва Мартин.
Засега компанията се разраства на национално ниво, с хоризонт за износ в чужбина. Развива маркетинга си основно в социалните мрежи, но участията в събития също са успешен канал за връзка с нови клиенти. Това е бизнес, който разчита много на препоръките от първа ръка и Мартин се радва на положителни отзиви.
Въпреки че има готови проекти, Мартин подхожда гъвкаво към търсенията на клиентите. „Доста често се прибягва до продажба чрез консултация, понеже 50% от нещата, които правим, се нагаждат към индивидуални проекти, а това изисква няколко уточняващи разговора, оглед на място, уточняване на подробности за да изготвим нещо, което ще се използва по-дългосрочно от клиентите“, пояснява той.
„Искам да няма човек в България, а след това и навън, който да не знае какво е „Катерица“! Мечтая за пространства за игра и спорт в България, които истински да носят стойност на децата и хората, с незабравими преживявания“, споделя мечтата си Мартин.