Колко струват винетките в съседните страни
В Австрия и Унгария те са по-скъпи, но магистралите са повече

~ 2 мин.
Има два основни начина за таксуване преминаването по обществените пътища – със заплащането на тол такса, т.е. плаща се само при преминаване по магистралата, което струва между 5 и 10 ст. на километър, или с винетка.
В Румъния годишната винетка е 55 лв., а в България в момента тя е 67 лв. Автомагистралите в северната ни съседка са дори по-малко от тези в България, въпреки че страната е по-голяма като територия. Ако отчитаме построени магистрали към цена на винетка, на километър магистрала годишно, за леки автомобили цената на винетката е 9 ст. в България и 8 ст. в Румъния. В същото време средната нетна заплата в Румъния е по-висока от тази у нас, пише BTV.
В Румъния годишната винетка е 55 лв., а в България в момента тя е 67 лв. Автомагистралите в северната ни съседка са дори по-малко от тези в България, въпреки че страната е по-голяма като територия. Ако отчитаме построени магистрали към цена на винетка, на километър магистрала годишно, за леки автомобили цената на винетката е 9 ст. в България и 8 ст. в Румъния. В същото време средната нетна заплата в Румъния е по-висока от тази у нас, пише BTV.
В Австрия, която е значително по-богата от България, нещата изглеждат по-различно. Винетката там е на цена от 165 лв., но в същото време страната има над 2 пъти повече км магистрали - 1720 км, докато у нас са 760 км. Средната нетна работна заплата в Австрия пък е 4536 лв. Цената на пътя в Австрия е условно 10 ст. на километър.
В Унгария се плаща само за магистрали и за част от първокласните пътища. Годишната винетка там е 267 лв. Магистралите пък са около 1400 км. и с перфектно качество. Средната нетна работна заплата в страната е над 1000 лв. В Унгария има и регионални винетки. Така, ако пътувате само в областта си, ще можете да ползвате от 30 лв.
В Сърбия системата е организирана пък с тол такса. Цената е 6 ст. на км. Всички останали пътища са безплатни.