Липсата на чипове постави германското автомобилостроене на колене
Производството на автомобили е паднало със 17.5% през август, въпреки че търсенето надвишава много предлагането

© ECONOMIC.BG / Twenty20
Промишленото производство в Германия претърпя най-големия спад през август, невиждан от април 2020 г. – най-тежкият месец от COVID кризата за Европа, когато почти всичко беше затворено и икономиката беше на пауза. Сега проблемът е в прекъснатите вериги на доставки, които задържат растежа в най-голямата европейска икономика и удрят особено силно автомобилния сектор.
Федералната статистическа служба обяви, че промишленото производство е спаднало с 4% спрямо юли, когато имаше увеличение от 1.3% през юли. Резултатът през август е много по-лош, отколкото очакваха анализаторите на Reuters _ спад от 0.4%.
Производителите продължават да съобщават за производствени ограничения поради недостиг на доставки на междинни продукти“, се казва в изявление на статистическата служба.
Производството на автомобили и авточасти е спаднало със 17.5% спрямо юли.
От началото на годината германските автомобилни компании се борят да се справят с нарастващото търсене след пандемията от началото поради липса на микрочипове и други междинни продукти.
Bayerische Motoren Werke AG (BMW) заяви, че доставките за групата са намалели с 12.2% през третото тримесечие, засегнати от кризата с микрочиповете.
Във вторник шефът на отдела за камиони на Daimler Мартин Даум заяви, че очаква глобалният недостиг на чипове да продължи да влияе върху производството през следващата година.
„Определено ще доставим по-малко, отколкото бихме могли да продадем, и това важи и за следващата година“, каза той и добави, че е невъзможно да се каже колко големи ще бъдат недостига.
Това е борба за всеки чип“, добави той.
Официалните данни, публикувани в сряда, показват, че германските индустриални поръчки са спаднали повече от очакваното през август поради по-слабото търсене от чужбина.
Базираният в Мюнхен икономически институт Ifo заяви отделно, че проучването на очакванията за производство се е увеличило през септември.
„Книгите за поръчки все още са пълни, само затрудненията в материалите създават проблеми в момента и донякъде намаляват производствените планове“, каза икономистът от Ifo Клаус Волрабе.
Томас Гитцел, икономист от VP Bank, заяви, че ако потокът от материали се възстанови отново, са налице условия за силен ръст на индустриалната активност.
Карстен Бжески от ING е на мнение, че засега изглежда, че подобрението „ще дойде по-късно, отколкото по-рано“.
Отделно цените на новопостроените жилищни сгради са нараснали с 12.6% на годишна база през август, което е най-голямото им покачване от ноември 1970 г. Инфлацията в Германия се е повишила с 4.1% на годишна база през миналия месец.
Йенс-Оливър Никлаш, икономист в LBBW, коментира: „Недостигът на доставки, високите цени на енергията и прекъсванията на производството е токсичен коктейл, който вече леко мирише на стагфлация“.